Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325849 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1480 skrivet: 17 aug-11 kl 09:42 »
Själva kupbotten har jag målat med oljefärg Metallic industrifärg som är hård och som gör att krafset inte fastnar.

Lindell

• Gäst
« Svar #1481 skrivet: 17 aug-11 kl 18:31 »
Puh!

Denna kapsling för IP65 finns i alla modulstorlekar för enheter i normcentral.

Kontaktorer, Timer, vad man än tänker bygga får man IP65. Men kontakta en elektriker ...

Länk till kapslingen.
http://www.ops-ecat.schneider-electric.com/ecatalogue/browse.do?cat_id=BU_POW_866_L1&conf=seo&el_typ=product&nod_id=0000000002&prd_id=13975&scp_id=Z000

Till sist så kom även de sista Buckfast drottningarna från Åke Ferm. Det blir stor aktivitet till helgen!

Bullen79

• Småland
« Svar #1482 skrivet: 18 aug-11 kl 11:12 »
Puh! Sista pallen ut med traktorn.

Nu har jag mitt vinterfoder fixat och kan ägna mig åt trevligare saker i slungrummet.

Vad har du för traktor?

Lindell

• Gäst
« Svar #1483 skrivet: 19 aug-11 kl 19:21 »
Yes!

Lindell

• Gäst
« Svar #1484 skrivet: 19 aug-11 kl 20:44 »
Ösregn och blåsigt!

Sista timmarna tills nu innan det är dags att ta kväll pga mörkret.
Fixade den där skraltiga trappen som man kunnat gå igenom när som helst med en honungshink.

145 x 45, tryckimpregnerat i alla delar. Trappsteg i 2 x 145 med spalt. 1420 bred.
Skruvad med 90 x 6 Esswe cutters. Stadigt så det förslår.

Foto med iPhone och beckmörkt på himlen 21:30

Lindell

• Gäst
« Svar #1485 skrivet: 19 aug-11 kl 20:49 »
Var får man tag på typ 50 liter 96% ren alkohol för att lösa propolis? (utan att vara kreativ själv). Hela fat går också bra!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #1486 skrivet: 19 aug-11 kl 21:27 »
...En omgång från Kristianstad och en från Sätila väntar. I år har jag varit en god sponsor av Buckfast genom att köpa hem 75 st finfina drottningar i år.

Ett bra sätt att komma vidare i sin egen bigård är att köpa på sig bra avelsmaterial och höja nivån/kvaliteten på bina i de egna bigårdarna.
...
Jag håller med till 100% och önskar att fler att gjort så här. Jag hoppas och tror att du blir lika nöjd med dina drottningar som jag är med mitt avelsmaterial från KDK!

Rolle johansson

• Småland
« Svar #1487 skrivet: 19 aug-11 kl 21:40 »

http://Var får man tag på typ 50 liter 96% ren alkohol för att lösa propolis? (utan att vara kreativ själv). Hela fat går också bra!
Hör med närmaste rörmokare det dom har till värmepumpar och golvvärme dom ligger på dom procenten.

Lindell

• Gäst
« Svar #1488 skrivet: 19 aug-11 kl 21:51 »
Jag håller med till 100% och önskar att fler att gjort så här. Jag hoppas och tror att du blir lika nöjd med dina drottningar som jag är med mitt avelsmaterial från KDK!

De från åren innan har varit bra och de bina trivs jag med. Nästa år hoppas jag att kunna bygga lite mera egna bigårdar från dessa bin.

Lindell

• Gäst
« Svar #1489 skrivet: 19 aug-11 kl 21:55 »
http://Var får man tag på typ 50 liter 96% ren alkohol för att lösa propolis? (utan att vara kreativ själv). Hela fat går också bra!
Hör med närmaste rörmokare det dom har till värmepumpar och golvvärme dom ligger på dom procenten.

Använder inte de enbart Propylenglykol en icke giftig glykol för slingor som går i ackumulatortankar för t ex varmvatten?

Ej drickbart!

Plummer

• Jämtland
« Svar #1490 skrivet: 20 aug-11 kl 14:56 »
Vi använder brineol som är etanol med Denaturering plus lite annat. Vet ej om smaken har nån betydelse för propolis.
http://www.maniarmatur.se/sv/product/12512/KOLDBARARSPRIT-200-L-FAT-BRINEOL
Jonas F.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #1491 skrivet: 21 aug-11 kl 22:44 »
Vi använder brineol som är etanol med Denaturering plus lite annat. Vet ej om smaken har nån betydelse för propolis.
http://www.maniarmatur.se/sv/product/12512/KOLDBARARSPRIT-200-L-FAT-BRINEOL
Jonas F.

Jag funderar på om livsmedelsgodkänd i det sammanhanget innebär att det är ok att t ex tvätta med det, men att det inte nödvändigtvis menas att det är ät/drickbart (givetvis med spädning så att man inte dör...).

Jag misstänker nämligen att Sten-Åke vill lösa propolisen för att kunna använda den i livsmedel, salvor, lypsyl eller liknande. Och då är övriga alkoholer, utom etanol, rejält olämpliga.

Jag är osäker på om man som privatperson får köpa sådana mängder med högkoncentrerad etanol, det kan hända att det krävs tillstånd. Jag tror att apoteket kanske kan ha sådana produkter, men i vilka volymer vet jag inte. Även de som säljer till läkemedelsbranschen borde ha sådant, men vet inte om man får köpa, som sagt.

De flesta kemiska laboratorier, t ex på universiteten, har sådant, men de säljer inte  ;). Vet man var ledningarna går, kan man dock komma över sådant, de brukar tillverka och distribuera själva, åtminstone där jag har pluggat...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lindell

• Gäst
« Svar #1492 skrivet: 22 aug-11 kl 07:08 »
Jag har fått tag på 0.5L absolut ren industrisprit via ett läkemedelsföretag, det räcker för att lösa Propolis. De andra 199.5L var kanske lite skämt  :-[

Lindell

• Gäst
« Svar #1493 skrivet: 22 aug-11 kl 07:18 »
Tänk på att hålla verandadörren stängd, det kan komma någon och snoka!

tinna.m

• Skåne
« Svar #1494 skrivet: 22 aug-11 kl 09:37 »
Den verkar timid. Försöker hålla sig på mattan.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lindell

• Gäst
« Svar #1495 skrivet: 22 aug-11 kl 15:45 »
Trappen blev klar trots regnet ...

Lindell

• Gäst
« Svar #1496 skrivet: 26 aug-11 kl 20:18 »
Foderlådan langstroth blir rätt sliten med tiden. Plexiglaset blir dassigare för varje år och tål inte någon värme (varmvatten).
Man får handdiska 100 st plexiglas! Puh!

Lindell

• Gäst
« Svar #1497 skrivet: 27 aug-11 kl 13:39 »
Puh! Varför blev det 25 grader varmt just idag? Fleece, långbyxor, sydväst, Sheriff overall, långa skinnhandskar, stövlar. Blääh!
Fick några nyp i alla fall, gardera alltid med nyp! Den T-shirt jag hade under droppade det ifrån så att det rann på ryggen och ner i kallingarna.
Så fräscht, man luktar Oh de o'döör men ni skall slippa flera detaljer ... Svettigt och varmt i alla fall.
Och så många lådor att lyfta. Jag har 3/4 Langstroth och blir trött. Hur blir det då med LN och andra tyngre lådor.

Jag är kanske sist ut av alla med de sista bigårdarna. Men det är lungt, var lika sen förra året och det gick faktiskt bra.

Nu fick jag lämna låda #3 på flera kupor, också flera hela bigårdar. Det var så kollosalt med bin och det blir kanske en sväng till på dessa kupor.

Curt

« Svar #1498 skrivet: 27 aug-11 kl 14:51 »

Och så många lådor att lyfta. Jag har 3/4 Langstroth och blir trött. Hur blir det då med LN och andra tyngre lådor.
Du får gå över till Shallow ;)
Hur tömmer du lådorna från bin?

Lindell

• Gäst
« Svar #1499 skrivet: 27 aug-11 kl 15:22 »
Knivavtäckningsmaskin och biblås finns redan på nästa års önskelista.
Just nu, ram för ram med biborste. +95% av bina bort och staplarna ställs på Bitömmarbotten.
På kvällen någon dag efter lyfter jag in lådorna i slungrummet och då är det mindre bin än vid biblås. Men också mera jobb och lyft.

Jag är glad att jag valde 3/4 Langstroth ändå. Men många kupor ger många lådor som nästan aldrig tar slut på hösten. Måste lösa arbetsinsatsen med maskiner och hjälpmedel.
« Senast ändrad: 27 aug-11 kl 15:25 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, simon.arvestrand, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser