Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver hjälp !!!!!!  (läst 3268 gånger)

esten

• -
Behöver hjälp !!!!!!
« skrivet: 02 okt-09 kl 17:19 »
Hej !!
Min kamin har spruckit , hur lagar jag den ? Den är 1½ m lång 1 m bred och 1½ m hög i tegel .
Tar meterlång ved . Med kanaler som en kakelugn . Rökgaserna kommer ut i springorna mellan teglen sas i mutbruket .

Cyklisten

• Gäst
SV: Behöver hjälp !!!!!!
« Svar #1 skrivet: 02 okt-09 kl 17:52 »
Det var en intressant eldstad! Har du några bilder?

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 02 okt-09 kl 18:07 »
Tyvärr , jag är för dålig på data vet ej hur man lägger upp bilder .
Men framsidan en kortsida finns i köket bredvid vedspisen , så i eldstaden av sten och valvbyggd både lagas det mat och bakas .
rör ihop något i järngrytan och stoppar in .
En långsida finns i sovrummet och resten 2 tredjedelar finns i vardagsrummet , ovanpå den kastar man våta strumpor och annat som behöver torkas . Den lagrar värme för ett par dagar på en 125 lit skottkärra ved .
Bakom vedspisen är det också en tegelvägg med kanaler som röken passerar innan den går ut det finns sommar och vinterspjäll så men kan elda sommar som vinter .   

ca

« Svar #3 skrivet: 03 okt-09 kl 08:36 »
Låter som ett vanligt murjobb men trots detta skall det vara såpass undertryck i spisen att det aldrig ska kunna ryka in hur otät den är. 

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 03 okt-09 kl 14:17 »
Det är väldigt bra drag igenom , men trots det så .... Jag tror det är grunden som rört sig och därför spräck min kamin .
Men hur laga ??

Henrik.S

« Svar #5 skrivet: 03 okt-09 kl 17:46 »
Alltså en typ av bakugn??  ???
//Henrik

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 03 okt-09 kl 17:58 »
Det är en kamin i förstahand . Som en kakelugn men som också kan användas till annat , och i längden är det väldigt jobbigt att hela tiden behöva stå på knä då eldstaden är 30 cm från golvet .
Kan ingen hjälpa med goda råd , eller

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 03 okt-09 kl 18:03 »
Ring en murare o fråga .
Det låter ju som att du bara kan byta ut det trasiga o mura nytt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mobben

« Svar #8 skrivet: 03 okt-09 kl 18:06 »
Är det själva kaminen som spruckit eller är det murstocken. Är det murstocken kan det funka om man tar en jutesäck med cement på och dra ett par gånger genom.

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 03 okt-09 kl 18:16 »
Har inte råd att riva halva kaminen för att laga .
murstocken står relativt mitt i köket och fritt från både vedspis och kamin , det går kanaler från toppen av kamin och spis in i stocken .

stedevil

« Svar #10 skrivet: 03 okt-09 kl 23:17 »
Utan ens en bild blir det svårt att ge några detaljerade råd. Och grundproblemet som fått kaminen att bli otät, vad är det? För kraftigt eldande?

För att åtgärda att det ryker "mellan stenarna" så går det ju som en nödlösning att foga om dem (fräs ut en bit in med pinnfräs och lägg på nytt bruk). Men är det yttre lagret i så dåligt skick, hur dåligt är då inte de inre lagren som är utsatt för högre värme inklrökkanalerna? Tror nog att du nog får svälja att riva halva och bygga upp igen om det ska bli gjort ordentligt. Allt annat är nog bara nödlösningar för att dra ut på det tills du har råd.

Vurre

« Svar #11 skrivet: 04 okt-09 kl 09:01 »
Har inte råd att riva halva kaminen för att laga .
murstocken står relativt mitt i köket och fritt från både vedspis och kamin , det går kanaler från toppen av kamin och spis in i stocken .

Jag skulle inte ha råd att inte ta dit en murare. Fan vet vad försäkringsbolaget skulle säga när kåken brinner ner och man har lagat själv.
snus? vad är priset på en pris?

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 31 okt-09 kl 23:14 »
Nu vet jag vad jag har för kamin  :D Det är en rysk murspis !
Men den som byggde denna glömde att sätta i luckor för sotning i kanalerna  :-X
Undrar om det kan vara problemet för mycket sot som proppar igen   :(

Cyklisten

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 nov-09 kl 12:28 »
Om det ligger för mycket sot kanske du kan få bort det med en asksugare som du kopplar till dammsugaren. Den har flexibel slang som du nog kan få in i alla hörn, uppifrån och nerifrån.

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 01 nov-09 kl 12:32 »
Tyvärr , min kamin/spis är som ett murblock så att ta sig in där , omöjligt .

_ingemar_

« Svar #15 skrivet: 01 nov-09 kl 12:54 »
låter som du inte har nåt val ta isär & se till att det finns sotluckor
är den besiktad nån gång av sotaren ?

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 01 nov-09 kl 13:45 »
Sotare ?? Vad är det ?? Finns inte hos mig . Vill man ha sotat gör man det själv . Eller också kommer brandkåren då huset brunnit ner .
Ja jag får knacka isär och mura om som det verkar .  :(
De spisar/kaminer som mest liknar min finns hos ekonomka i Sverige .

Cyklisten

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 nov-09 kl 20:40 »
Tyvärr , min kamin/spis är som ett murblock så att ta sig in där , omöjligt .
Hmmm,, uppifrån skorstenen?

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 01 nov-09 kl 20:44 »
Murstocken går ner mitt i köket kaminen står snett bakom , mellan kamin och murstock går ett "rör" i tegel/betong utvändig diameter
ca 30 centimeter . Dragluckan "står" på högkant , så ingången är endast plåtens tjocklek 6-7 mm .

Rödskägg

• Småland
« Svar #19 skrivet: 03 nov-09 kl 12:43 »
Har den nu spruckit pga. rörelser i grunden, börja då med att få stopp på den. Annars är allt murarbete meningslöst.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 6 användare
LimJans, simon.arvestrand, alfhild, Tångräkan, Stengrim, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser