Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tipsa om samodling !  (läst 9672 gånger)

esten

• -
Tipsa om samodling !
« skrivet: 02 okt-09 kl 10:02 »
Hej !
Mitt tips som sas har kommit av sig självt är vitlök med jordgubbar . Många fina jordgubbar utan sjukdomar eller sniglar .
Har växt tillsammans åtmindstone två säsonger , en mycket varm och en kall och fuktig , men samma resultat .

Fortsätt att fylla på om ni har egna !

Sano

• Bohuslän
SV: Tipsa om samodling !
« Svar #1 skrivet: 02 okt-09 kl 10:10 »
Jag provade störbönor-squash-majs i år, något som tydligen är vanligt hos något indianfolk i Sydamerika. "De tre systrarna" kallas de. Det enda problemet var att man riskerade att trampa på squashen när man skördade bönorna, men det var väl för att jag, som vanligt, satt för många plantor på för liten yta.  ;D
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

kattfot

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 02 okt-09 kl 14:44 »
Lågväxande tomater i en ring runt sallad, basilika, rädisor och annat som sniglar gillar.
Sniglarna skyr tomaterna och därför kommer färre sniglar in till läckerheterna i mitten.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

prince

« Svar #3 skrivet: 03 okt-09 kl 01:07 »
I mitt gamla växthus där kunde man plocka sniglar från tomatplanbtebladen varje morgon... :-X
Nu i mitt nya så är där inga.. men jag har hönsen att tacka för mycket.. de tuggar friskt hela hösten och tidig vår så nu ser jag aldrig sniglar själv... :P

eden

« Svar #4 skrivet: 09 okt-09 kl 20:38 »
I mitt kanllväxthus samodlar jag chilipeppar och paprika tillsammans med basilika. Det verkar som om basilikan gör att man slipper löss på bladen. I år när jag samodlat har plantorna inte haft en endaste lus! Tjihooo!
om någon vill sitta i knäet på en annan måste båda vara helt överens

Ugglemor

« Svar #5 skrivet: 18 okt-09 kl 22:43 »
I år har jag samodlat morötter med rödlök, varannan rad på min odlingslott. Fungerar bra eftersom löken förvirrar skadegörare så att de inte äter på morötterna. Har även satt gräslök längs kanten av mina odlingsbäddar.
Nästa år ska jag odla tomater med tagetes runt, har sett det hos biodynamiska odlare som rekommederar det. Tagetes ska vara bra att samodla med många sorters grönsaker, har jag nyss lärt mig. Den kryddiga tageteslukten skrämmer bort skadeinsekter och de förbättrar även jorden på nåt vis också. Nässlor ska även vara bra att ha nära tomaterna.

kattfot

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 19 okt-09 kl 16:13 »
Intressant!
Jag vill bara påpeka att sniglar älskar Tagetes över allt annat, så har man snigelproblem bör man undvika dem. Om man inte har dem som fångstgröda, förstås.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Ugglemor

« Svar #7 skrivet: 22 okt-09 kl 12:55 »
Ojdå det visste jag inte! Tur att jag har byggt snigelstaket runt alla odlingar.

Ugglemor

« Svar #8 skrivet: 22 okt-09 kl 12:58 »
Jag köpte förra helgen en bok på engelska som heter "Companion Plants", där det står vilka växter som trivs med varann i odlingar.
Mykt intressant tycker jag, så jag ska testa en del nytt.

Kabo

« Svar #9 skrivet: 22 okt-09 kl 15:35 »
Jag kanske borde börja tänka lite mer på vad som passar ihop. Hittills har jag bara brytt mig om växtsätt och framför allt tid.
Jag brukar t.ex så rädisor och ruccola mellan morotsraderna för det skördas innan morötterna behöver platsen.
En sak har jag dock lärt mig av bitter erfarenhet: dillen trivs inte i närheten av rabarbern.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #10 skrivet: 22 okt-09 kl 17:02 »
Jag köpte förra helgen en bok på engelska som heter "Companion Plants", där det står vilka växter som trivs med varann i odlingar.
Mykt intressant tycker jag, så jag ska testa en del nytt.

Det finns en liknande på svenska med... men jag kommer inte på vad den heter nu :/ Tror jag köpte den från åters bokklubb :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Lars Pers Maria

• -
« Svar #11 skrivet: 29 okt-09 kl 22:09 »
ICA bokförlag gav ut en bok på -80-talet som heter "Morötter älskar tomater". Den handlade om just detta som diskuterats i tråden.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

LinneaMätare

• Närke
« Svar #12 skrivet: 19 jan-10 kl 21:19 »
Hej!
Den här tråden återanvänder jag....
Vad tror ni om att samplantera purjolök med palsternacka?

Sagoliket

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 23 jan-10 kl 21:02 »
Hej!
Den här tråden återanvänder jag....
Vad tror ni om att samplantera purjolök med palsternacka?

Jag vet inte riktigt vad som är bra att samodla med palsternacka.
Men i boken "Odla utan gifter" av Meta Strandberg i kapitlet om samodling står det att purjolök:

trivs med: morötter, lök, selleri
vantrivs med: bönor, ärter

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser