Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frostfri vattenlösning  (läst 2780 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Frostfri vattenlösning
« skrivet: 01 okt-09 kl 08:28 »
Detta inlägg har inte med speciellt djurslag att göra, men hittade ingen lämplig plats att lägga det...

Jag vill ordna frostfritt vatten till höns, ankor, getter och katter i vinter. Jag funderar på att bygga en isolerad låda som innehåller en frostvakt (=litet termostatreglerat elelement), och en vattenbehållare. Det jag har svårare att tänka ut är hur vattnet ska komma ur lådan till djuren med så kort sträcka att det inte fryser direkt. Nu bor jag i Skåne, och detta kommer att vara inne i en stallbyggnad, så särskilt många minus blir det inte, men vattnet fryser ju i alla fall ibland.
För att effektivisera vill jag inte bygga så många såna här lådor, så helst skulle den ena lådan sitta mitt emellan hönsboxen och getbox 1, som bara har en brädvägg mellan, och den andra lådan försörja getbox 2 samt katterna i stallgången. Det vill säga konstruktionen skulle ha två koppar att dricka ur, en åt vart håll. På det sättet kan jag också placera lådan så att getterna inte gör sönder den.

Nån som kan komma på en bra behållare som skulle kunna ha två utlopp på det sättet?
Eller har ni nån annan lösning, egensnickrad eller köpt, som jag skulle kunna använda? Jag kan inte koppla automatiskt vatten, har inte frostfri ledning dit, så jag får fylla på med kanna.

Hovnoret

  • Inlägg: 176
  • Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
SV: Frostfri vattenlösning
« Svar #1 skrivet: 01 okt-09 kl 16:19 »
Värmekabel i vattnet kopplat till en termostat. Finns kabel som är godkänd för att fritt ligga i vatten.

För större djur så lägger man kabeln i botten sen gör man en ny botten över den gamla. Dvs man gör vatten bringaren dubbel bottnad.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Frostfri vattenlösning
« Svar #2 skrivet: 01 okt-09 kl 19:50 »
Värmekabel i vattnet kopplat till en termostat. Finns kabel som är godkänd för att fritt ligga i vatten.

För större djur så lägger man kabeln i botten sen gör man en ny botten över den gamla. Dvs man gör vatten bringaren dubbel bottnad.

Så tänkte jag göra, tills jag insåg vad de kablarna kostar, och att jag skulle behöva 4 stycken!

Jean80

  • Inlägg: 22
SV: Frostfri vattenlösning
« Svar #3 skrivet: 06 okt-09 kl 18:28 »
Så tänkte jag göra, tills jag insåg vad de kablarna kostar, och att jag skulle behöva 4 stycken!

Något värt att tänka på är om vattnet hålls i rörelse så fryser det inte heller igen.
Har inga direkta tips på hur det skulle gå till dock. 

steken

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: Frostfri vattenlösning
« Svar #4 skrivet: 06 okt-09 kl 21:13 »
Med tanke på att jag har haft akvarium i stort sett hela mitt liv så var min första tanke att ha ett cirkulerande system med en akvarie pump gående.

Vattenrörelse dessutom höjer pumpen i sig värmen ett par grader sen kan man om det blir svinkallt en period slänga i en doppvärmare.

Exempel:

En 20 liters dunk(eller större behållare vid fler djur) med vatten och pump i som pumpar upp till en skål  med ett returrör i botten på skålen ca 10cm upp så har du alltid 10cm vatten i skålen med hög rörelse,
har haft en pump som drog 23 watt gående oavbrutet i 2 år som kostade 350:-  i inköp.
 Den var fräsch efter det att jag tog upp den efter ett ättiksbad och kunde köras igen tills jag sålde den.

Men det kan vara att göra det krångligt för sig :) men DIY är ju skoj tycker jag

Jean80

  • Inlägg: 22
SV: Frostfri vattenlösning
« Svar #5 skrivet: 06 okt-09 kl 23:45 »
Mm.....själv tänkte jag på den där pumpen som finns som vattenskål åt katter som vill ha rörligt vatten.

Fantasin (och en viss säkerhet för djuren) är det enda som sätter stopp :D


Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Frostfri vattenlösning
« Svar #6 skrivet: 08 okt-09 kl 15:36 »
Med tanke på att jag har haft akvarium i stort sett hela mitt liv så var min första tanke att ha ett cirkulerande system med en akvarie pump gående.

Vattenrörelse dessutom höjer pumpen i sig värmen ett par grader sen kan man om det blir svinkallt en period slänga i en doppvärmare.

Exempel:

En 20 liters dunk(eller större behållare vid fler djur) med vatten och pump i som pumpar upp till en skål  med ett returrör i botten på skålen ca 10cm upp så har du alltid 10cm vatten i skålen med hög rörelse,
har haft en pump som drog 23 watt gående oavbrutet i 2 år som kostade 350:-  i inköp.
 Den var fräsch efter det att jag tog upp den efter ett ättiksbad och kunde köras igen tills jag sålde den.

Men det kan vara att göra det krångligt för sig :) men DIY är ju skoj tycker jag
Låter väldigt bra, steken! Och för akvarier finns väl typ doppvärmare som inte värmer särskilt varmt, skulle vara bra ur säkerhetssynpunkt! Då är bara problemet att om nån bajsar i vattnet cirkuleras det ner i hela volymen... Men jag måste ju ändå byta vatten en gång om dan.
Kan du tipsa om fabrikat eller inköpsställen för utrustningen jag skulle behöva?

steken

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: Frostfri vattenlösning
« Svar #7 skrivet: 11 okt-09 kl 08:48 »
Jo det blir ju lite problem med bajs/strå i vattnet kanske kan sätta en lite grövre nät på returröret
Nu har jag inte handlat nåt på ett litet tag så kan inte svära på vem som är billigast men sist jag beställde
så beställde jag av

http://www.pwss.se/product.php?productid=2417&cat=286&page=1

kolla gärna mer på dom andra new-jet pumparna finns i lite olika volym /tryckhöjd
Och enligt akvarieforumen jag hänger på så är det fler än jag som är nöjda med dom även om dom är av den billigare kategorin.

Doppvärmare finns med på den sidan. finns även i titan om man inte kan lägga den skyddat.

Ja du  förmodligen är den ställbar i Akvarietemperaturer typ 20-32 eller nåt sånt.
För att inte få vatten så varmt så köp en underdimensioned värmare typ 1/4 watt per liter. Vill ju inte ha vattnet för varmt så att det blir ånga i stallet och bildar kondens.
Kanske du kan ringa han på PWSS och be om hjälp han har säkert tabeller för hur du ska dimensionera.

**edit**
 Nåt jag helt glömmt bort är iofs klassningen av grejjerna jag är så dålig på det men nån annan kanske vet bättre vad gäller IP klassningen av donen och vilka krav som ställs


 
« Senast ändrad: 11 okt-09 kl 08:51 av steken »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 4 användare (2 dolda)
Hans Hultén, Naturliv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser