Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bivital?  (läst 2123 gånger)

Lemmon

• Bohuslän
Bivital?
« skrivet: 30 sep-09 kl 17:29 »

anette i bugared

• -
SV: Bivital?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-09 kl 18:33 »
« Senast ändrad: 30 sep-09 kl 18:37 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lars i skogen

« Svar #2 skrivet: 01 okt-09 kl 17:44 »
Som jag förstår det är den aktiva substansen oxalsyra, samtidigt påstår dom att medlet är HELT oskadligt för bin. Det känns inte helt trovärdigt. Överdoseringar kan man säkert göra.

Jag har aldrig använt oxalsyra själv. Hur stor kan skillnaden mellan detta och vanlig oxalsyradroppning vara?

wictor

« Svar #3 skrivet: 01 okt-09 kl 21:09 »
Oxalsyra kan vara en bra metod.
Problemet är att de flesta överdoserar, vilket osvikligt leder till drottningens död.

Har man lite kvalster kvar i kupan och använder lite oxalsyra i november, då har man ett så gott som Varroafritt samhälle till nästa år.

Man måste använda en varierande bekämpningsmetod, och detta över en flerårig cykel. Annars kan man få resistensproblem.

Lars i skogen

« Svar #4 skrivet: 02 okt-09 kl 18:16 »
Vad har hänt Wictor, brukade inte du vara rabiat motståndare till oxalsyra?  :P ;D

wictor

« Svar #5 skrivet: 02 okt-09 kl 22:39 »
Jag gillar inte när man använder oxalsyra som enda behandlingsmetod.

Och jag gillar framför allt inte när man använder den syran överdoserad. Det som SBR rekommenderar är en överdoserad giva.

Det jag propagerat för - och fortfarande gör - är att man måste använda en varierad bekämpningsmetod. Över flera år. De medel som finns till handa leder till en treårig behandlingscykel.

Finland fick för ett antal år sedan problem med resistenta kvalster. Man använde endast Apistan.
Detta fick man bukt med när man gjorde en ytterligare behandling med oxalsyra.
Apistanet dödade de allra flesta kvalstren. Några överlevde. En sen oxalsyrabehandling dödade de sista... och det var ju de sista överlevande som möjligen var resistenta.

Det problem som finns i Sverige är att ingen myndighet överhuvudtaget har tagit något övergripande försök att komma till rätta med detta förödande kvalster. Den som närmast borde informeras är jordbruksministern. Han verkar vara en vettig man, så information direkt till honom kanhända leder till positiva resultat.

Internationellt finns det flera olika preparat, och det bästa är om dessa används prrallellt över en flerårig cykel.

Hansatorp

« Svar #6 skrivet: 02 okt-09 kl 23:55 »
Oxalsyra kan vara en bra metod.
Problemet är att de flesta överdoserar, vilket osvikligt leder till drottningens död.

Har man lite kvalster kvar i kupan och använder lite oxalsyra i november, då har man ett så gott som Varroafritt samhälle till nästa år.

Man måste använda en varierande bekämpningsmetod, och detta över en flerårig cykel. Annars kan man få resistensproblem.

Vad innebär lite ? hur ser den blandningen ut ? Så man vet

toredh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 okt-09 kl 19:43 »
En liten intressant jämnförelse; var på seminar med tyska Demeter biodlare. När dom fick se doserna/koncentrationen JBV rekomenderade, konstaterade dom raskt att att deras koncentrationer/doser var högre...
Låter lite snömosigt wictor, lite/mycket... döda drottningar, ingen forskning etc etc. Har du själv överdoserat med fatala följder? Vilka "internationella preparat" syftar du på?
Man skall ha klart för sig att det är en balansgång... Tillräckliga koncentrationer för att avdöda kvalster, men ej bin...

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser