Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strö/skit problem  (läst 2922 gånger)

Gamina

Strö/skit problem
« skrivet: 30 sep-09 kl 12:04 »
Jag har fått et litet problem. Mina hönor gör som de flesta och skiter det mesta på bajsbrädan eller ute. Nu är det ju dock så att de tillbringar en del tid inomhus på golvet och då har de givetvis en tendens att släppa ifrån sig några högar. Av någon orsak verkar det väldigt kul att gå i högarna vilket gör att de lite lösare blir platta pannkakor som fastnar under deras fötter och sedan släpper när de är tillräckligt intrampade med spån, fjädrar och hö. De lite torrare högarna bildar inte dessa pannkakor utan de smulas, av krafsandet, snabbt sönder till bitar som är ~0,5*0,5 cm. Dessa små bitar går ju inte att plocka upp med en grep och att sätta sig och handplocka dem tar timmar.
Frågan är nu hur man gör. Struntar i det tills det blir ganska mycket (nu är det ljust spån med lite svarta prickar i) eller öser ut alltsammans ca varannan månad. Spånet är torrt och fint och det är dessa små skitkluttar också. Min fråga uppkommer ur min tanke på sjukdomsbekämpning samt parasitbekämpning. Luften i huset är bra, det luktar inte höns. Jag är inte så sugen på att byta ut ströt eftersom det är såpass lite skit i det så det bara förstör gödselstacken men jag anser att djuren ska ha såpass rent hos sig så jag själv kan tänka mig att lägga mig i ströt vilket jag inte vill göra hos hönsen nu, dock har jag inga problem att sätta mig.
Genbank för Gotlandshöns

Dolvis

• Östergötland
SV: Strö/skit problem
« Svar #1 skrivet: 30 sep-09 kl 23:17 »
Gödslar ut och byter allt är det vi gör med jämna mellanrum, kanske varannan månad som du skriver. Om det luktar mycket trots detta och att du gödslar ut på bajsbrädan kanske det kan behövas bättre ventilation?

Gamina

« Svar #2 skrivet: 01 okt-09 kl 08:58 »
Nej nej du missade ett ord. Det står
Citera
Luften i huset är bra, det luktar inte höns.
Det hela är altså en ren sjukdoms/parasitfråga + min överdrivna "kunna sova där själv" mani. Jag plockar givetvis upp all skit som går att få tag i för att hålla ströt rent.
Genbank för Gotlandshöns

Vurre

« Svar #3 skrivet: 01 okt-09 kl 09:18 »
Nej nej du missade ett ord. Det står Det hela är altså en ren sjukdoms/parasitfråga + min överdrivna "kunna sova där själv" mani. Jag plockar givetvis upp all skit som går att få tag i för att hålla ströt rent.

Men VARFÖR skulle du lägga dig i hönsens ströbädd? :o

Låt du hönsen skita och när det behövs gödslar du ut och lägger på nytt strö.
snus? vad är priset på en pris?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 01 okt-09 kl 09:49 »
jag tror absolut inte hönsen bryr sig om ifall dom ligger i lite skit eller inte. tror bara det är vi människor som är så nojiga. självklart tror jag inte någon tycker det är trevligt att lägga sig i bajs, men hoppas du förstår min poäng. höns går ju runt och kliver i sitt egna bajs och lägger sig i sitt egen bajs, dom tycks ju inte bry sig. ute i naturen har dom ingen som plockar åt dom, tänk hur lyxigt våra höns egentligen har det. Jag själv mockar bara ut en gång i månaden hos hönsen eftersom det är inte heller bra för komposten att få 2/3 spån och bara några kluttar bajs. Hönsen klarar sig fint fint om du bra mockar ut en gång i månaden eller lite mindre. min granne byter till och med bara en gång i halvåret, men lägger ny halm då och då. Och deras höns har varit friska och utan ohyra i 20 år nu. inget jag menar att du ska göra, bara visar att det är ingen som helst fara. men om du vill plocka små bajsisar 1 timme om dagen får du göra det om du vill¨;)

Gamina

« Svar #5 skrivet: 01 okt-09 kl 10:05 »
Mina små älsklingar flyttade in i februari och jag har faktiskt inte bytt åt dem sedan dess. Ströt ser helt fräscht ut (plockar de större skitarna varje dag) föutom dessa torra småkluttar som är max 5% av den totala strömängden troligen mindre. Tilläggas skall att huset är 10 m2 och det bor nu 10 djur där (7st 3,5 veckors kycklingar) fram till juli var det 7 vuxna djur.
Genbank för Gotlandshöns

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 01 okt-09 kl 10:09 »
kan ju vara anledningen till att det inte blivit så skitit :P skaffa 10 höns till och du har snart en stöbädd redo att skyffla ut 8)

Gamina

« Svar #7 skrivet: 01 okt-09 kl 10:25 »
Vi jobbar på det hönorna och jag  ;). De sju småttingar som finns nu är bara början ;D.
Undrar var jag ska göra av alla ägg sedan :-\ 8)

Utifrån de svar jag fått så tror jag att jag sparar spånet ett tag till och kör storstädningen lite senare.
Genbank för Gotlandshöns

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 01 okt-09 kl 10:42 »
Jag har bara tunnt med strö hos mina hönor, (har golvvärme så en tjockare bädd behövs inte av den anledningen att golvet blir kallt. kraftsar gör de ändå, trots att det inte är ngt tjockt lager) och kan därför med  ::) att mocka ut varje vecka. Känns fräschast så tycker jag. Hönsen själva bryr sig nog inte om vilket.

Det eländigaste med att de trampar i de lösa högarna som du beskriver, tycker jag är att sedan hoppar de upp och sätter sig på sittpinnarna så att dessa får del av bajset också.  >:(
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Live

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 okt-09 kl 11:05 »
Jag brukar ha tunnare med halm på sommaren och lätt att byta ut...men så skiter de ju mest ute då.
På vintern krävs det lite tjockare bädd och då är det jobbigt att mocka men gör det ca 1 ggr vecka där jag ser att det är skitigt. strör också alltid stallkalk och det blir fräscht tycker jag både från ev lukt och dödar ev bakterier,virus. lägger det på pinnarna med.
I början på hönsägandet så gjorde jag som jag trodde alla gjorde, hade en bädd att bara lägga på nytt men fy  attans vad äckligt jag tyckte det var att både mocka ut så sällan och skönare nu att ha rent (ja så rent det går i ett hönshus)
Enda fördelen  är att det inte yr upp massa bakterier runt hönsen jämfört med att byta ofta men där kommer stallkalken in.
ja så värmen då men mina sitter ju på pinne och har värmelampor som ger dem vad det anbelangar det. .
Höns bryr sig inte om skiten men det gör jag.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 01 okt-09 kl 11:47 »
Nej nej du missade ett ord. Det står Det hela är altså en ren sjukdoms/parasitfråga + min överdrivna "kunna sova där själv" mani. Jag plockar givetvis upp all skit som går att få tag i för att hålla ströt rent.

Okej, men då håller jag med Fredrikslund! Mocka kan du gladeligen låta bli att tänka på så länge det inte verkar behövas!

hemma hos oss är det inte bara hönsen (som ärligt talat inte verkar bry sig ett spån (eller skit) :-X) som får sulor av spån+skit under fötterna. Värre är det när dotterns dagisskor har helsulor med blandningen, men det får man liksom ta som hönsägare, ser inget sätt att undvika det.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 01 okt-09 kl 12:25 »
Värre är det när dotterns dagisskor har helsulor med blandningen

;D *skrattar igenkännande*
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 01 okt-09 kl 16:26 »
Jag städade hos hönsen idag, diskade och fyllde mat- och vattenautomater, tömde bajsbräda och la på nytt spån på den, nytt hö i redena (har bara hö att ta just nu, brukar ha halm annars) och krattade igenom ströt på golvet lite grann och noterade att det består av: spån, halm, hö, fjädrar och mat, knappt en enda bajs...

Jag tänkte storstäda, skura och måla och häva ut allt spån om några veckor när vi slaktat de tuppar vi ska ta bort. Jag inser att jag kommer att kasta ut nästan bara torrt spån, men vad göra... Det ser inte så fräscht ut i och för sig med massa fjädrar och ratad hönsmat, alltså mjölet som blir i botten av matbehållarna, men någon bajs är det knappt i det.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 01 okt-09 kl 16:27 »
haha, vad gör dina höns. hållar bajset inne? >_<

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 01 okt-09 kl 16:37 »
Det var väldigt fullt på bajsbrädan trots att det bara var ett par veckor sen jag tömde den senast (vet jag är lat, men har inte hunnit, ska tömma den varje vecka egentligen).

Jag förmodar att de hoppar upp på pinnarna när de ska skita, även om det är mitt på dagen... Eller så gör de det ute, men faktum är att det är inga mängder med skit ute heller...

Jag har väluppfostrade hönor!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 02 okt-09 kl 17:43 »
Dessa små bitar går ju inte att plocka upp med en grep och att sätta sig och handplocka dem tar timmar.

Ett sätt vore kanske att strö med sand istället för spån. Då skulle man kunna kratta upp bajs och fjädrar, om man tycker det behövs.

Gamina

« Svar #16 skrivet: 02 okt-09 kl 20:26 »
Om det inte går att få skitarna att stanna på en spångrep går det knappast att få tag i dem med en kratta heller.
Genbank för Gotlandshöns

Aklejan

• -
« Svar #17 skrivet: 04 okt-09 kl 22:10 »

Jag städar bergis 1 timme varje dag i hönshuset , då jag har haft många kullar med kycklingar denna sommar....
Jag har 4 barnkammare där kycklingarna bor med sina mammor första veckorna....dom gör jag helt rena varje dag...
Brukar skrapa ihop allt med en skrapa och ströa nytt...jag har ca 23 små....kläcks just nu fler...

På "golvet" har jag nu 22 stora kycklingar, 8 hönor och 2 tuppar....på ca 25-30kvm
Jag gör som någon annan skrivit.....ströar rätt tunt och byter hela rasket minst 1 g i veckan....
När mina ruvhönor går upp för att bajsa, äta å dricka så tar jag alltid ut deras bajs med en g....
Jag har en hink som jag slänger i stora kluttar i varje morgon å lite nu å då....katt-låde-spade är ett tips!

När jag byter ut "ströbädden" så passar jag på att damma av all inredning innan, väggar å tak...

Mitt hönshus är supermysigt , rent och luktar gott!
Vill verkligen att mina barn ska kunna vara där, att jag ska trivas där och att vänner ska få lust att kliva in...
Kan tillägga att jag är en riktig höns-nörd ;D som hänger med mina Brahmor flera timmar om dan..

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #18 skrivet: 05 okt-09 kl 10:07 »
När jag har kycklingar brukar jag plocka upp spillningen från ströbädden varje dag. Har ett perfekt redskap till detta, en griptång, som min svärfar tillverkar och säljer.

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 05 okt-09 kl 22:01 »
Om det inte går att få skitarna att stanna på en spångrep går det knappast att få tag i dem med en kratta heller.

Tror jag visst att det gör, med rätt redskap... ;)
Sand på golvet + "lövräfsa" (sån där i plast) + skyffel så får man upp väldigt mycket mer smått "skräp" än man får om det blandas med spån eller annat strö. Tänk fågelbur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser