Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I går kväll kom storken till gården.  (läst 2308 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
I går kväll kom storken till gården.
« skrivet: 19 feb-06 kl 21:45 »
I går föddes Gisselås gårdens första Linderöds kultingar, 6 stycken fina rultiga krabater.

Hildur var redan klar när jag kom ner i går kväll för att titta till henne. Kultingarna var torra och renslickade och hade börjat dia.

Galten Balder och hennes syrra Hilda fick inte komma in i hytten. De respekterade hennes önskan men nyfikna var de. Så jag fick hämta halm och hjälpa dom att bädda i deras andra hytt.
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 21:46 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Västmanland
Re:I går kväll kom storken till gården.
« Svar #1 skrivet: 19 feb-06 kl 21:50 »
Kan inte låta bli visa en bild Hildur den stolta suggan till sin första kull.

christine

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 19 feb-06 kl 21:51 »
Och en bild på den stolta galten Balder.

HP

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 20 feb-06 kl 09:52 »
Man får gratulera!
Hon(och ni!)måste vara stolta! Och det med all rätt!!
If You Run You'll Just Die Tired

linderödssvin

« Svar #4 skrivet: 24 feb-06 kl 19:28 »
Hej christine.
camilla östervåla här.
Ville bara tala om för dig att en gris slickar inte rent sina kultingar. Dom får allt klara sig själva.
Vi hörs.
Camilla
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

christine

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 24 feb-06 kl 19:31 »
okidoki, det är första kullen jag är med om. Suggan var färdig när jag kom ner. Så nu vet jag det, alltid roligt att lära sig något nytt. Tack för upplysningen. :D

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 12 mar-06 kl 19:51 »
Nu är de små ute i solen och springer runt benen på sina föräldrar och Hilda. Det ska smakas på allt de kommer i deras väg. Lite roligt är det när det är gårdens första kull.

christine

• Västmanland
Re:Storken är på väg igen.
« Svar #7 skrivet: 25 apr-06 kl 13:32 »
Nu vid lunch så kom det mjölk ur Hildas spenar. Äntligen ska hon grisa. Hon bäddar nu för fullt och fick lite assistans av mig att få fram hö och halm till hytten. Galten hjälper också till lite grann.

Galten och hennes syster sugga Hildur med kultingar bäddar nu i deras andra hytt längre bort.

Nu äter jag lite lunch och ska nu ner till Hilda och vara med för första gången. Spännade.

Håll tummarna att hon lyckas denna gång. ;D

christine

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 26 apr-06 kl 20:56 »
Tyvärr gick det inte som jag hade förväntat mig. Satt hos henne stundvis i början. När hon äntligen kom igång så födde hon en kulting som dog strax efter.  :'(

Nästa som kom är en livlig krabat som tog spene efter några minuter. Efterkommande var foster i olika stadier och hon höll på i flera timmar med att få ut det. Klockan 22.30 började hon lugna sig och andas lugnt.

Den lilla krabaten är pigg i dag och diar. Suggan Hilda vaktar den lilla och är rädd om den.

Förra gången hon grisade kastade hon alla kultingar en 8 stycken var det. Misstänker att det kommer fortsätta på denna väg. Att hon alltid kommer få svårt med grisningarna.

Jag är så ledsen för hennes skull. Kan inte sluta tänka på det, hade svårt att sova i natt med denna traumastiska upplevelse. Hela dagen har jag gått och grubblat; Varför? Hur? Kommer det vara så här i fortsättningen? Ska jag när hon avvant den lilla låta sluta hennes liv, för hon kommer vara dyr i drift i i det långa loppet. Eller rent av testa en annan galt? Allt detta rumsterar runt i huvudet på mig. Kan knappt koncentera mig på allt annat som ska göras på gården. :'( :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser