Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oxel  (läst 2611 gånger)

Emrejosana

Oxel
« skrivet: 29 sep-09 kl 13:50 »
Vi flyttade till vårt nya hus för ca 1,5 år sedan. Som synes på min lilla Avatar finns det lite höga träd och eftersom varken jag eller min karl är experter på träd så trodde vi på folk som sa att ett av träden var en ek. Men så i år så blommade plötsligt trädet. Tänkte väl inte så mycket på det för jag vet ju inte om eken blommar. Men när det nu istället är röda bär på "eken" så har jag googlat lite och kommit fram till att det är en oxel. Omkretsen på trädet är 2,6 meter och det är högre än huset.

Läste på nätet att man förr malde mjöl av bären då det var nödår. Bären är mao ätliga. Då undrar jag såklart...finns det ngt annat man kan göra av oxelbär? Trädet är alldeles rött av bär precis som alla rönnar har här i år.

sudden_82

SV: Oxel
« Svar #1 skrivet: 29 sep-09 kl 20:17 »
I något avsnitt av River Cottage, kanske River Cottage Autumn, så gör de någon slags sås av oxelbär och äter till grillad and. Så du får väl kika hålla ögon öppna efter änder så du har en anledning att koka oxelsås..

Emrejosana

« Svar #2 skrivet: 29 sep-09 kl 20:31 »
Änder har jag inte sett mer än de tamankor som mamma och pappa har. Kanadagäss finns det dock gott om men dessa vill jag inte äta! ;)

regnpipan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 sep-09 kl 12:54 »
På en torpvandring som jag var med på nämndes det att man vid soldattorp hade oxlar för att kunna göra c-vitaminrikt oxelbärsmos.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 30 sep-09 kl 22:09 »
Jag googlade på Wikipedia och fann följande:

'Bären äro smakelige at äta; men hafwa den olägenheten, at de förorsaka mycket wäder. Af torkade bären kan bröd bakas, brännewin brännas, och dricka bryggas. Carl von Linné; Flora Oeconomica'

Jag har också en stor oxel på min tomt och har väl någon gång smakat på bären. Jag tycker de har en ganska ointressant smak, men verkar gå lättare att äta direkt än rönnbär som ju är väldigt surbeska. Eftersom oxelbären sitter högt och ramlar ner ett och ett har jag aldrig gjort något försök att använda dem - särskilt som jag har en massa äpplen samtidigt. 

Jag tycker du ska experimentera själv och berätta resulatet här. Jag tror att i Kulla-Gulla stekte de bären i flott. (Alla 40-talisttanter känner till Kulla-Gulla, en bokperson)

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare (1 dolda)
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser