Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakteri  (läst 5257 gånger)

Miss Evil

• Skåne
slakteri
« skrivet: 28 sep-09 kl 22:12 »
Finns det något mindre slakteri i norra skåne? Vill även kunna ta återtag och behöver en livförmedling. Har ingen lust att skicka djur ända till Linköping som swedish meat föreslår. Har letat på nätet men det var svårt att hitta. Annars är väl alternativet Ugglarp kan jag tänka mig. Någon som har erfarenhet och tips :)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Jonte P

SV: slakteri
« Svar #1 skrivet: 29 sep-09 kl 14:11 »
Lars Dicksson i Vinslöv styckar återtag. Tror att de slaktas genom SLP även i år (så var det i alla fall ifjor). I praktiken slaktas de alltså i Hörby (Ugglarps) men styckas i Vinslöv.

Det finns ett nytt småskaligt slakteri i Illstorp som slaktar både nöt, lamm, svin och häst för återtag. Kommer att bli KRAV-godkänt inom kort. Slakteriet heter Strömbecks Gårdsslakt & Chark. Illstorp ligger mellan Hörby och Brösarp.

I norra Skåne finns väl annars Knorrevången...
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

EvaE

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 sep-09 kl 15:05 »
Japp, Knorrevången ligger ju i norra skåne & dom slaktar nöt. Har för mig dom har återtag
oxå.

//
Eva

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 sep-09 kl 18:15 »
Blåbäret här undrar vad återtag betyder?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 sep-09 kl 20:06 »
Tack för informationen  :D Jo jag hittade knorrevången men det var massor av skriverier om djurplågeri och att de köpt hästar som liv och sen slaktat dem kände mig tveksam. Illstorp kanske kan vara en lösning.  Återtag är när man skickar djur till slakt och vill köpa tillbaka djuret slaktat och styckat. Så kan man äta sitt eget kött.
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

EvaE

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 sep-09 kl 20:17 »
Tack för informationen  :D Jo jag hittade knorrevången men det var massor av skriverier om djurplågeri och att de köpt hästar som liv och sen slaktat dem kände mig tveksam. Illstorp kanske kan vara en lösning.  Återtag är när man skickar djur till slakt och vill köpa tillbaka djuret slaktat och styckat. Så kan man äta sitt eget kött.

Jag vet att det varit mkt skriverier, vilket är synd tycker jag. Det e aldrig skriverier om det som är positivt.  :(
Jag har själv fått en häst avlivad därifrån & den proffsighet som visades då, den är jag evigt tacksam Knorrevången.
Jag har bara positiva erfarenheter därifr & flera jag känner också. Bla som gör återtag med sina lamm, grisar & tjurkalvar.

//
Eva

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-09 kl 03:24 »
Å så bra med såna slakterier, precis så man vill ha det om man föder upp i liten skala för hushålls behov.
Nån som vet om det finns nått bra i närheten av Bollebygd( Borås-GBG)?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

marie_c

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 01 okt-09 kl 20:27 »
Dalsjöfors slakteri
Nu med egna kor!

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 okt-09 kl 23:25 »
Tack! Va bra, visste inte att dom körde m återtag.

galdur

• -
« Svar #9 skrivet: 02 okt-09 kl 22:49 »
Dicksson i Vinslöv  styckar för återtag och gör ett kanon jobb!! Vi anlitar alltid honom! Djuren slaktas då på Röglaslakteri utanför Ystad om du anmäler slakt via SLP som vi gör! Kan varmt rekomendera det!!!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 maj-10 kl 21:43 »
Annars går det alldeles utmärkt att anlita en gammaldags hemslaktare, då slipper man alla transporter. Djuret slaktas och styckas på gården där det är uppfött

Miss Evil

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 maj-10 kl 23:58 »
Hur fungerar det då menar du?? Kan man göra det vitt? Var får man tag på en sådan?
Det är det ultimata  :) Nu ska jag inte ha så många kor längre utan det blir en del lamm att slakta i stället..
« Senast ändrad: 12 maj-10 kl 00:06 av Miss Evil »

Jonte P

« Svar #12 skrivet: 12 maj-10 kl 10:03 »
Hemslakt är bara tillåtet om man själv ska äta köttet. Man får alltså inte sälja eller ge bort köttet till andra. Då måste det vara kontrollslaktat.

Vitt kan det vara i den bemärkelsen att du får kvitto av slaktaren men det är som sagt inte tillåtet att sälja vidare varken svart eller vitt...
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 12 maj-10 kl 16:36 »

Vi använder dem till lammen, och har bara positivt att säga. Mycket bra styckat.
Men...jag kör alltid dit lammen själv och lastar av dem i "väntrummet". Just in case.  ;)

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 jun-10 kl 21:39 »
Hur fungerar det då menar du?? Kan man göra det vitt? Var får man tag på en sådan?
Det är det ultimata  :) Nu ska jag inte ha så många kor längre utan det blir en del lamm att slakta i stället..

Javisst. Så länge du eller din närmaste familj ska konsumera köttet, så går det utmärkt.
När jag slaktar så är det alltid så att jag skickar faktura.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 07 jun-10 kl 22:22 »
Citera
Javisst. Så länge du eller din närmaste familj ska konsumera köttet, så går det utmärkt.
När jag slaktar så är det alltid så att jag skickar faktura.
Tack för intresset skogsnatt, hör av oss om vi behöver hjälp :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 3 användare
Emil Söderberg, Melis, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser