Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa spinnrock på blocket  (läst 10056 gånger)

MNehm

köpa spinnrock på blocket
« skrivet: 28 sep-09 kl 21:23 »
Någon som har köpt spinnrock på blocket?

Jag spinner just nu på slända, men skulle gärna vilja prova med spinnrock om jag kommer billigt undan (många på blocket ligger krin 300-400). Jag har dock aldrig spunnit på spinnrock.
Är det något särskilt jag skall tänka på när jag köper beganade no-name rockar, och är det lönt att köpa överhuvudtaget?
Jag har märkt att många spinnrockar inte har drivband, är detta lätt att åtgärda själv?

heleen

• Småland
    • Sunnerås
SV: köpa spinnrock på blocket
« Svar #1 skrivet: 28 sep-09 kl 21:57 »
Hej, jag köpte begagnade spinnrockar på loppis. Då kan man i alla fall se om det går att trampa på och om ´vingen´ med hakarna på är hel. Vanligtvis behövs rengöring och smörjning. Ett drivband gör du lätt själv av lite tjockare bomulssnöre, eller t.o.m. steksnöre har jag använd med gott resultat.
Det som verkligen underlättar när man har kommit i gång är att ha fler spolar, 3 eller 5. Då kan man garnet låta vara kvar tills man tvinnar.
Om jag vore dig skulle jag kolla på loppis (om inte blocket-erbjudanden ligger nära så du inte behöver åka långt). Lycka till!

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #2 skrivet: 28 sep-09 kl 22:20 »
Drivbandet är lätt att åtgärda själv. Ett starkt, tunt snöre, ex. vis mattvarp eller ett tjockare lingarn ( 8/2 ) passar bra.
Linda det 2 varv runt drivhjulet och spolen och knyt. Spänningen reglerar Du med träskruven.
Se till att Du får med spolar till spinnrocken. Det kan vara svårt att komplettera efteråt, då de flesta gamla "rockar " är olika
och har sina egna fästen.

MNehm

« Svar #3 skrivet: 08 okt-09 kl 23:24 »
Jag har bestämt mig för att köpa en billig som fanns i närheten (75kr!) ifall den är hel och verkar bra. Jag får dock bara med en spole. Lösningen på det problemet blir att längre fram i tiden köpa ett "flyerkit" från ashford som kostar ca 800kr och helt enkelt sätta dit istället för det gamla. På så sätt kan jag köpa ashfords spolar till en gammal spinnrock och det hela hamnar på runt tusenlappen med frakt från england.

renee d

« Svar #4 skrivet: 09 okt-09 kl 08:05 »
Kan vi tittar på bilder av din rok? det lyder dyrt 1000 kr. for at rokken skal fungere

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #5 skrivet: 11 okt-09 kl 18:23 »
 Tycker jag också. Borde gå att få tag i en spinnvinge som passar. Jag var på jakt efter fler spolar för ett tag se'n, så jag mätte min spole o skrev upp måtten på en lapp jag bar med mej i plånboken. Hamnade så småningom på en loppis som hade en passande spole som satt på en gammal rock. Det slutade med att jag fick hela spinnrocken för 20 kronor...

kattfot

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 11 okt-09 kl 18:59 »
Känner du ingen som kan svarva i trä?
Hon/han kan i så fall fixa grejerna du behöver till ett mycket bättre pris.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

MNehm

« Svar #7 skrivet: 14 okt-09 kl 16:54 »
Rocken jag hade tänkt köpa var redan såld. Jag har funderat på att bygga en själv/be någon bygga, men jag har inte kunskaperna själv och kommer inte på någon direkt som skulle kunna göra det. Utan verken kunskap, verktyg eller material känns det väldigt jobbigt att bygga en själv.

renee d

« Svar #8 skrivet: 14 okt-09 kl 19:39 »
Hvor bor du hen? -er der ingen av os kan hjälpe dig köbe en rok. Jag fik en bra rock for 100 kr sidste måned men det er i Jämtland. Hilsen Renee

MNehm

« Svar #9 skrivet: 14 okt-09 kl 21:05 »
Jag bor i Jönköping.
Nästan inga beganade rockar jag hittat har flera spolar och jag vill åtminstone ha 4 stycketn

renee d

« Svar #10 skrivet: 15 okt-09 kl 11:17 »
Köbe rocken så findar du ude av spolar på loppis. Der findes månge men det er rigtigt de har månge ulige störrelse. Jag köreg igennem jönköbing börgan December med skinn från Denmark till Tranås Renee

Skogshulda

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 21 okt-09 kl 23:13 »
På auktioner går spinnrockar för 20-40 kronor, så satsa på det.

Det viktigaste när man köper en gammal spinnrock är att hjulet snurrar rakt, annars åker drivbandet av, förövrigt brukar de vara hela och fungeras bra. Finns inget drivband redan på, så tycker jag att mattvarp funkar finfint.

Det är underbart att spinna!!
En skogens eldfängda sköldmö

Delar mitt liv med min käresta, vår son, ett gäng tokiga hedemorahöns, en flock mysiga gestrikefår och två gamla men pigga musjägare

EvBrSt

« Svar #12 skrivet: 23 okt-09 kl 22:21 »
Hej! En liten undran: använder man samma sorts spinnrock för ull och lin, eller är det olika? ???
Längtar ut på landet.

renee d

« Svar #13 skrivet: 24 okt-09 kl 10:08 »
Det gör man men till lin har man normalt rockarm och trissan er mindre.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 25 okt-09 kl 16:27 »
jag köpte min spinnrock på tradera för 1 krona med 3 spolar och en linarm mvh praline
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

renee d

« Svar #15 skrivet: 25 okt-09 kl 17:13 »
Fantastiske- tror det er rekord. lykketil

MNehm

« Svar #16 skrivet: 05 nov-09 kl 21:09 »
nu har jag köpt en spinnrock via blocket för 200 kr. Jag fick med fyra spolar men när jag kom hem visade sig att bara två av dem passade rocken.

Jag har gjort ett drivband av mattvarp, men mitt problem är spolbromsen. Spolarna ser ut som dubbeldrivnings spolar med ett spår på ena sidan, men om jag sätter ev av drivsnörena i där snurrar spolen snabbare än vingen.

Hur gör jag en vanlig spolbroms?

renee d

« Svar #17 skrivet: 06 nov-09 kl 07:56 »
Spolen muste snurrar snabbara än vingen ellers kommar ullen inte inde på spolan

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 06 nov-09 kl 10:29 »
Ja spolen ska gå snabbare än vingen. "Bromsen" reglerar du genom att skruva på handtaget på kortsidan.

MNehm

« Svar #19 skrivet: 09 nov-09 kl 17:55 »
Jaha, då har jag missförstått. Jag trodde att spolen skulle gå långsamare.

I så fall har jag nog en dubbeldriven rock. Skall testa. Jag har bara en trissa, vad gör jag i så fall om jag vill ha mer eller mindre pådragning?

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser