Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa spinnrock på blocket  (läst 10059 gånger)

aust

• Tussilago
    • -
SV: köpa spinnrock på blocket
« Svar #20 skrivet: 10 nov-09 kl 14:26 »
Att hitta spinnrock verkar ju inte så svårt, men de flesta har bara en spole, och säljs av folk som bara vet hur man har dem till pynt. Jag vet att det finns folk som kan göra flera spolar åt en om man skickar in den man har men de är en bristvara idag. Vars hittar man dessa mästare?

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #21 skrivet: 10 nov-09 kl 16:54 »

I så fall har jag nog en dubbeldriven rock. Skall testa. Jag har bara en trissa, vad gör jag i så fall om jag vill ha mer eller mindre pådragning?

För att öka eller minska pådragningen använder du skruven till rockmor (i spinnrockens vänsterända när du sitter vid spinnrocken). Om du skruvar mot dig ökar du spänningen på drivsnöret och därmed också pådragningen, skruvar du från dig minskar du spänningen och pådragningen på spolen.
Jag förmodar att du har ett drivsnöre som går en vända över spinntrissan och en över spolens trissa. I så fall är spinnrocken dubbeldriven och du kan använda sättet jag beskrev ovan.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

MNehm

« Svar #22 skrivet: 14 nov-09 kl 16:14 »
Jag har nu spunnit lite lin med dubbeldrivningen, så som rocken antagligen var tänkt att användas.

Jag funderar dock på om den från början hade fler trissor, för jag tycker inte att jag kan justera pådragningen så mycket. För om jag har en större trissa borde det väl bli mer pådradging, eller?

Väntar på att få hem merino att pröva spinna på rocken...

renee d

« Svar #23 skrivet: 14 nov-09 kl 16:56 »
Er det en gammel rock? kan ske at trissan er till lin. Ull trisse har större ratio. Pröv med en "elastic band" rund om trissen. Jag er i Tranås början December. Skal jag titta på det? Renee

MNehm

« Svar #24 skrivet: 14 nov-09 kl 20:34 »
Renee, du får jättegärna komma och hjälpa mig!. Jag bor i Jönköping och det kör man förbi om man kommer söderifrån när man ska till Tranås. (Men jag jobbar i tranås, men har små möjligheter att ta rocken dit.)

Jag spann mer lin idag. I början gick det jättebra med lagom mycket indrag. Men efter ca halv blev det mindre och mindre indrag. Tillslut fick jag dra på allt för hand. Jag prövade att spänna drivbandet (mattvarp) lite, men jag tyckte inte det hjälpte. Några andra förslag på hur man åtgärda problemet?

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #25 skrivet: 15 nov-09 kl 11:23 »
Pröva att korta av drivbandet lite och sen justera spänningen. Kan hjälpa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #26 skrivet: 15 nov-09 kl 20:28 »
Jag bor strax utanför Tranås, om det hjälper något.

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
« Svar #27 skrivet: 19 nov-09 kl 07:55 »
Jag ringde in till min lokala radio (p4 västerbotten) i programmet "sök och finn" Fick napp på en spinnrock 14 mil bort. Min mamma skulle ändå åt det hållet så frakten var inget problem. Fick 2 vingar, 3spolar, rockhuvud, 2kardor, en kartong full med ull och en kardbänk för 500kr Det tyckte jag var ett bra pris!!
Må din väg gå dig till mötes. Och må vinden vara din vän
Må solen värma din kind. Må regnet vattna din själs jord
Och tills vi ses igen, må Gud hålla dig i sina händer

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
« Svar #28 skrivet: 19 nov-09 kl 08:00 »
Ser nu efter jag lagt in inlägget att du redan köpt dig en rock.
Min sambo håller på att meka iordning en cnc-fräs. Då kan man i princip fräsa ut vad man vill, borde gå lätt att fräsa ut spolar i rätt storlek. Prova om du hittar nån på internet som kan fräsa ut spolar, har ingen aning vad det kan kosta men det borde inte vara så dyrt tycker jag.
Må din väg gå dig till mötes. Och må vinden vara din vän
Må solen värma din kind. Må regnet vattna din själs jord
Och tills vi ses igen, må Gud hålla dig i sina händer

renee d

« Svar #29 skrivet: 19 nov-09 kl 08:06 »
Jag bor strax utanför Tranås, om det hjälper något.
Det vil väre bra om du kunne hjälpe MNehm. Jag har stor släpvagn med och er liten rätt at köre i Jönköbing.
(Skal till Tranås med skinn)

MNehm

« Svar #30 skrivet: 19 nov-09 kl 12:50 »
Jag tror det mesta har löst sig nu med hjälp av era tips.

Spinnrocken drar på som den skall och allt fungerar. Jag tror även att den kommer bli ännu gladare om jag spinner lite tunnare garn än vad jag gjort hittils. (Det lin jag hade hade lite ojämn sapellängd och svårt att spinna tunt.)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 28 nov-09 kl 14:08 »
Var på Lions loppmarknad i dag.
Tur att jag hade bilen full med strö åt hönsa redan.
Köpte iaf  ett högt runt litet bord
som mina blommor ska stå på, 50 spänn.
Allt  såldes med 50%.
Fanns jättefina spinnrockar för runt en 100-ring.
Sorgligt att man inte spinner
« Senast ändrad: 29 nov-09 kl 16:06 av Lycka »
Hedemorahöns

EvelinaS

« Svar #32 skrivet: 03 jan-10 kl 12:15 »
Tips vid inköp av spinnrock är att kolla att hjulet inte blivit skevt. Ställ dig vid rockens kortända och snurra så ser du. Om hjulet är skevt hoppar drivtråden av hela tiden, skitjobbigt! Viktigt är också att rockmodern kan flyttas upp och ner med skruven på kortänden.

Jag spinner ull och lin på samma rock och samma spolar.

Rockmodern måste justeras under tiden man spinner eftersom hastigheten tråden dras upp på spolen förändras ju mer den fylls på. Om man har ny drivtråd tänjer den sig också i början vilket gör att man måste dra åt den efter hand (genom att flytta rockmodern längre från hjulet).

Blir sugen på att spinna igen jag också, det var länge sedan nu...

EvelinaS

« Svar #33 skrivet: 03 jan-10 kl 12:19 »
Kom på en sak till! Spänn alltid av rocken när du inte spinner (dvs lossa drivsnöret), så minskar risken för att hjulet slår sig.

Lycka till!! Berätta gärna hur det går när du får tag i en rock!

"Rocken snurrar, lampan brinner
vinterkvällen är så lång.
Men likt rök den snart försvinner
under munterhet och sång!"

MNehm

« Svar #34 skrivet: 03 jan-10 kl 21:11 »
Jag hade två spolar från början men efter att ha varit lite oaktsam med den som redan från början var mest sliten, har jag nu bara en!!

Någon som vet någon som kan hjälpa mig göra en ny, eller som har några tips hur man hittar rätt folk?

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #35 skrivet: 04 jan-10 kl 19:30 »
Hej
Det finns ju en hel del att tänka på om man skall köpa begagnad rock, lite tips finns här
http://www.dengamlaskolan.se/Om/Om_kop_av_begagnade_spinnrockar.htm

Så ta en funderare och kanske skulle du ta och titta på
http://www.dengamlaskolan.se/kurser/try_before_you_by.htm

Glada spinnhälsningar från Inger
www.dengamlaskolan.se
IS

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #36 skrivet: 02 aug-10 kl 22:44 »
Kl
...

Jag spinner ull och lin på samma rock och samma spolar.

..

Hej, jag tjyvar tråden lite..
Jag är nybliven lycklig ägare till en Ashford traditional och även hemodlat lin.
Jag har läst o letat efter instruktioner för att spinna linet. Mitt minne från spinnkursen på 70-talet duger inte till. Har ni några tips på t ex you tube -filmer? sitter ni o spottar i fingrarna när ni spinner lin?  ???

tacksam för upplysning!

Ann

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser