Så underbart! Har aldrig sett några såna. Är dom tama eller är dom bara "titt"-djur?
Dom är inga keldjur och blir lätt stressad om man "fångar" dom eller flyttar dom. Men så länge de har stora ytor att vara på trivs dom och är mysiga djur. Ute kommer dom fram och ta mat ur händerna, när jag hade dom inne i våras så klättrade dom runt på mig och sprang över tangentbordet på datorn stup i kvarten.
De går i dvala på vintern, eller vissa gör det iaf och jag tror nog att dom mår bäst av det. Jag ska ta in mina över vintern, inte för kylans skull (de är sibiriska djur) men för att det är bökigt att sköta om dom utomhus i ruskväder och mörker. Jag hoppas ändå att de kan gå i dvala ett tag.
Problemet att ha dom inomhus är att det är svårt att ge dom det utrymmet dom behöver, jag hade i våras en bur på ca 1,40*1,10 m och närmare 2 m högt men det var för litet, Emma fick stressbeteende om hon inte fick komma ut i rummet och springa tillräckligt mycket. Ute däremot har hon inte visat några sånna tecken (deras voljär är ca 5 kvadrat).
Därför kommer jag nu göra en bur på 1,50*1,10 och 2.5 m högt, samt använda mig av rör som ska gå till ett antal mindre burar runt om i rummet för att ge så mycket stimulans som möjligt. Tänkte även fixa bra grävmöjligheter (dom älskar att gräva gångar och att gräva i blomkrukor) och gömma godis på oliak sätt för att stimulera. Finns bra fodergömmor att använda till papegojor som nog kommer funka bra även till ekorrarna.