Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rökt salt?  (läst 8307 gånger)

Lantfamiljen

  • Inlägg: 61
  • Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
rökt salt?
« skrivet: 19 feb-06 kl 12:24 »
Hej!

Någon som vet var man kan köpa rökt salt till en billig penning? De vi har funnit hittills är svindyra.  :(
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:rökt salt?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-06 kl 12:36 »
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 12:43 av Gruff »

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:rökt salt?
« Svar #2 skrivet: 19 feb-06 kl 13:27 »
Vad är det för specielt med rökt salt ???
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:rökt salt?
« Svar #3 skrivet: 19 feb-06 kl 14:05 »
När jag var liten hade vi ett rökt salt (tror det hette grillsalt) som påminde lite om vallmofrön till utseendet. Minns att det var busgott att ha på gräddfil. Någon som minns detta?

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:rökt salt?
« Svar #4 skrivet: 20 feb-06 kl 18:40 »
Valma, gamla fina Spice Islandsburkarna va? Min favvo då var kall kokt potatis på knäcke med lite röksalt på. Hikorysaltet jag hittat nu är snarlikt, men inte helt.

Git, det är gott! På lite allt möjligt som man vill ha lite rökig "vild" smak på.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:rökt salt?
« Svar #5 skrivet: 20 feb-06 kl 20:39 »
Ja just det, Gruff! Vill minnas att burkarna hade skruvlock på den tiden...
En del saker var bättre förr.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:rökt salt?
« Svar #6 skrivet: 21 feb-06 kl 01:09 »
Och ett lager silvrigt papper man fick dra bort innan man kunde ströa. Du saknar bergis raketosten också :-)

Lantfamiljen

  • Inlägg: 61
  • Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
Re:rökt salt?
« Svar #7 skrivet: 21 feb-06 kl 18:07 »
34,50 tycker jag är dyrt för så lite. Vi tänkte köpa lite större mängder för framställning av livsmedel. Något annat billigare förslag? Någon?
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:rökt salt?
« Svar #8 skrivet: 21 feb-06 kl 22:01 »
Jahaaaa.....ok, ska man ha mer så. Då vet jag inte. Kanske kontakta dom och fråga om dom säljer i bulk?

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:rökt salt?
« Svar #9 skrivet: 22 feb-06 kl 18:56 »
Hej Lantfamilien,

jag vet inte riktigt vad det kan vara för salt men det ser ut att vara en krydda? Vi här är vegetarianer och tycker i vissa rätter om en röksmak som man egentligen bara får av kött och -imitationer. Om det är det Ni också är ute efter så vill jag tippsa om att rökt salt är bara salt plus aromer och det känns ointeressant för oss.

Vi tar däremot till rökt svart te. I bättre tebutiker så borde de ha flera sorters rökt te - och detta är då verkligen rökt och inte konstgjord aroma. Främst rysska sorter är det, vi har för närvarande ett te hemma som kommer från Kina och det är lagomt läckert till och i maten. Teet heter "Lapsang Souchong" och det är bara sååå gott  - i maten. Som te tycker jag det är sk*täckligt. ;)

Hej då
Martin

Lantfamiljen

  • Inlägg: 61
  • Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
Re:rökt salt?
« Svar #10 skrivet: 23 feb-06 kl 23:01 »
Det är för osttillverkning. Vet inte om ryskt thé är det bästa för livsmedelsframställning. Det godkännes nog inte av hälsovårdsmyndigheterna. Tack för tipset ändå Martinki!  :)
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:rökt salt?
« Svar #11 skrivet: 01 mar-06 kl 14:09 »
Kan man använda rökt salt när man gör lagen till "torkkött"? Vi har ingen tid till att bygga en rök just nu, så det kan kanske vara en smitväg  8)
Landsflykting i storstan...

Glädjefrid

  • Inlägg: 27
Re:rökt salt?
« Svar #12 skrivet: 03 mar-06 kl 16:15 »
Jag tror det är svårt att hitta bra rökt salt här, våran ICA handlare menade att det är så där jättehälsosamt och det är ju möjligt, men jag tycker smaken uppväger ev hälsorisk...
Det som jag tycker påminner mest om gamla fina Spice Island är Kroger Hickory smoked salt, stark röksmak! Ett mildare säljer Santa cruz Hickory salt, vet dessvärre inte om det går att köpa i butik i Sverige eller om man kan skicka efter via webben.
Men frågan är om man ska ha större mängder om man inte ganska enkelt kan göra eget rökt salt??
Om man kontaktar något rökeri borde man kanske kunna "hyra in sig" med säck med salt? Poängen är ju att man kan få ex enris-rökt, körsbärs-rökt och liknande smaker. Bara det är ju en exklusiv produkt som skulle göra osten mer "spännande" för delikatess butiker.
VH
RN

Eulalia

  • Gäst
Re:rökt salt?
« Svar #13 skrivet: 03 mar-06 kl 17:28 »
rökaromer finns ju att köpa på flaska.

http://www.recepthjalpen.se/view_ingredient.php?ingrID=505

Det är väl vara att ta grovt havssalt och stänka på lite arom, röra om och låta det dunsta av lite lätt.

se även http://hem.spray.se/saxum/kryddor.htm sök "röksalt" på sidan

« Senast ändrad: 03 mar-06 kl 17:33 av Eulalia »

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:rökt salt?
« Svar #14 skrivet: 03 mar-06 kl 17:58 »
rökaromer finns ju att köpa på flaska.

http://www.recepthjalpen.se/view_ingredient.php?ingrID=505

Det är väl vara att ta grovt havssalt och stänka på lite arom, röra om och låta det dunsta av lite lätt.

se även http://hem.spray.se/saxum/kryddor.htm sök "röksalt" på sidan



Tackar tackar för tipsen ;D
Jag skall kolla med lokala Ica, om de kan ta hem.
Landsflykting i storstan...

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:rökt salt?
« Svar #15 skrivet: 04 mar-06 kl 21:36 »
Hittade Liquid smoke på Hemköp, behövde inte beställa utan det fanns inne  :)
Innehållet är bara vatten och kondens från hickoryrök, känns bra att det inte var några andra konstigheter...
Landsflykting i storstan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 4 användare (1 dolda)
Dalibor, Stengrim, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser