Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bär av körsbärskornell  (läst 5736 gånger)

dulcamara

Bär av körsbärskornell
« skrivet: 26 sep-09 kl 17:55 »
Är det någon som brukar tillvarata bären av körsbärskornell (Cornus Mas) och vad gör ni med dem? Jag har två buskar fulla med vackra röda bär som är mogna nu och de är ganska goda, syrliga litet åt slånhållet med fin arom och viss sötma.
Det enda recept jag hittat är tillverkning av cocktailbär (de cocktailbär man köper färdiga i påse eller burk tillverkas tydligen av körsbärskornellens bär, inte vanliga körsbär), men det är ju inte så användbart.
Kan man göra, sylt, saft eller annat?
Gärna recept om ni har!
Tack på förhand....

Jan lindgren

SV: Bär av körsbärskornell
« Svar #1 skrivet: 28 sep-09 kl 11:28 »
Hej!
Tyvärr har vi inte fått några bär på våra buskar än. I civiliserade trädgårdsländer odlar man körsbärskorneller med större bär som är mer lämpade till produktion. Det verkar inte som svenska plantskolor känner till det men man kan köpa plantor i Tyskland. Vill man veta mer om Cornus mas så kolla    www.pfaf.org
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser