Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är min kanin sjuk??  (läst 6288 gånger)

kristinasrosa

  • Inlägg: 10
Är min kanin sjuk??
« skrivet: 26 sep-09 kl 17:19 »
Hej!
Min kanin mår inte riktigt bra för tillfället.
Han är slö och hängig, äter inte så mkt som han brukar. Ögonen rinner inte men han har sånna små klumpar i ögonvrån. Nosen är som den ska tror ja. Han fäller också jätte mkt päls, mest på ryggen.
Mamma tror han har fått kaninpest
ja gissar på en liten förkylning kanske och att han fäller är väl normalt eller?

Väldigt tacksam för svar!
Kristina

Ylva

  • Inlägg: 187
  • Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: Är min kanin sjuk??
« Svar #1 skrivet: 26 sep-09 kl 18:08 »
Nu är det fällningstider för kaniner! De börjar fälla på ryggen  - över skuldrorna liksom och sedan sprider sig fällningsområdet bakåt ryggen och ned över skuldrorna. En del kaniner, framför allt kaniner som är lite äldre, blir lite hängiga när de fäller. Borsta försiktigt pälsen så hjälper du till med fällningen och kanske ge något extra gott (morot, äppelbit, lite färskt gräs) så får vi hoppas att kaninen piggar på sig. Hälsningar Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Är min kanin sjuk??
« Svar #2 skrivet: 27 sep-09 kl 06:12 »
Du kan även ge kaninen lite flytande B-vitamin, det snabbar på fällningen och gör det lättare för kaninen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

kristinasrosa

  • Inlägg: 10
SV: Är min kanin sjuk??
« Svar #3 skrivet: 27 sep-09 kl 09:59 »
Okej...tack så mkt.

Hur får man tag i flytande b vitamin? Köpa i en djur affär eller??

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Är min kanin sjuk??
« Svar #4 skrivet: 27 sep-09 kl 10:40 »
City gross, djuraffärer, hööks osv
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Torparmaja

  • Inlägg: 93
SV: Är min kanin sjuk??
« Svar #5 skrivet: 02 okt-09 kl 17:35 »

Jag har ochså en hane som byter päls och är hängig. Byter päls sedan några dagar tillbaka men var hängig först i morse. Han är bara tre. Han sitter bara i sitt hus och kommer nästan inte ens fram när jag kommer med morot eller äpple.
Men han har ätit moroten han fick på förmiddagen, men inte den som han fick för en stund sen, han har tappat matlusten nästan helt...
Är det normalt eller ska jag oroa mig ?
Ochså är hans bajspluppar som är nyare lite mindre och mjukare, lite kladdigga -är det okej ?

Jag tog honom inomhus på förmiddagen och där fick han sitta i mitt knä när jag drack kaffe, han var lugnt, men sprattlade till litegrann i min famn vid "transporten" in och ut -är alltså inte helt slö...

om det är nåt fel vill jag ju göra nånting...

jag har en gubbe, Tack.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Är min kanin sjuk??
« Svar #6 skrivet: 02 okt-09 kl 17:42 »
För det första ska man inte ta in kaniner vid denhär tiden på året när de håller på att acklimatisera sig till vintern och kylan. Att då ta in dem i rumstemperatur kan bli en så stor temperaturchock att kaninen dör alternativt tappar all sin nya vinterpäls.

Din kanin kan vara påverkad av fällningen,det kan vara brist på något, som någon skrev tidigare kan det bero på selenbrist, andra mineraler, vitaminer, bakterier, virus eller helt enkelt bara att han fryser lite nu i början av vintern.

Kolla igenom kaninens slemhinnor och titta efter rodnader eller blekhet. Ge kaninen några militer druvsockervatten, om den piggnar till inom en kvart finns det hopp. Då beror det troligtvis på nån form av brist eller möjligen en infektion.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser