Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny på får  (läst 1706 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Ny på får
« skrivet: 26 sep-09 kl 15:17 »
Funderar på att starta verksamhet med får. Vad krävs? Läst flera trådar här och tydligen behövs flera hundra får...
Jag drar några av våra förutsättningar:
Fördelar:
- har redan egen gård
- vi har traktorer och mycket maskiner, dock ej något redskap till hö/ensilage
- mycket naturbeten
- gården 500 m från vältrafikerad riksväg (med tanke på försäljning)
- stort eget kylrum på gården
- till viss del finns redan fårhus

Nackdelar:
- inga fårkunskaper
- nära riksväg (när fåren smiter!)
- för liten gård? (ca 20 ha bete/åker)

Våra frågor är: Hur mycket hö äter ett får? Räknar med att fåren försörjer sig själva april - oktober? (Småland) Ni som har storbal, hur länge räcker det till era får? "Måste" man ge kraftfoder för att få upp dem i vikt? Jag kanske är naiv, men jag inbillar mig att naturbete  räcker??
Gäller det att slakta lammen på vintern eller när? Vår? Hösten borde ju vara den mest lämpliga men då kanske efterfrågan är sämre?
Är någon insatt i bidragen? Får man bidrag/djur? Vissa raser endast?
Tack för svar!

Birgit

SV: Ny på får
« Svar #1 skrivet: 26 sep-09 kl 16:56 »
Beroende på om du väljer någon av de hotade raserna, så kan du få bidrag för fåren. Du kan även få bidrag för marken (om det inte söks idag?).
Gårdsförsäljning? I så fall är du mindre beroende av slakt avräkningar. Slakt på hösten bäst.

Flera gamla lantraser klarar av att gå på naturbeten (och bör göra det). I Småland (bor där själv) funkar det som regel med april-oktober bete.
De klarar sig även bra på bara grovfoder och köttet blir också godare och nyttigare (omega 3) utan kraftfoder.

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 26 sep-09 kl 19:11 »
Angående att "leva" på får kan jag tipsa dig om följande SLU rapport

http://www-hmh.slu.se/prodsyst/lamm.pdf

Detta med bidragen är en hel historia. Baseras mycket på areal, men brukar du någon annans mark så har du rätt till bidragen. Men gå in på sjv och läs mer om det, för det är så mycket olika varianter så det skulle behövas flera A4-sidor. Skrämmande är att dagens bondenäring till stor del finansieras av bidrag, känns skört när man ska satsa och avbetala i flera år framöver och så löst som bidragen verkar sitta idagsläget. Man får verkligen hoppas att den ev förlusten av bidragen kompenseras på andra plan för bönderna!

Lycka till med era framtida planer!

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 26 sep-09 kl 22:16 »
Tack för svar! Att bruka någon annans mark är inte aktuellt i dagsläget men kanske i en framtid.
Någon mera med synpunkter/tips?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 27 sep-09 kl 15:13 »
Jag tycker att det låter som att du har bra förutsättningar för att dra igång en fårverksamhet. Drömmer själv om ett eget kylrum... :-[ ::)

Vi har idag 20 ha bete/åker plus lite skogsbete och på det kan vi i år föda 50 tackor. Dock ser vi oss om efter arrende till nästa år, mest för att få ordentligt med bete. Vi räknar med 4-5 kilo ensilage per djur och dag, vi ger bara ensilage och på sommaren (maj-september, sydvästra Västra Götaland) får de enbart bete (både natur, vall och skog).

Vi har fina slaktresulat och lamm som växer bra, vi har precis slaktat våra bagglamm.

Vi kunde nästan inget om får när vi började, men det finns mycket bra att läsa för att lära sig mer. Åk o besök någon som har får, det finns öppna gårdar lite varstans. Läs böcker.

Ett till tips; om du är med i LRF så har de coacher som du kan rådgöra med inför en start.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 sep-09 kl 16:22 »
Tack för att du delar dina erfarenheter. Jag ska kontakta LRF!
Menar du att ni är självförsörjande på hö/ensilage till 50 tackor?

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 27 sep-09 kl 17:50 »
Apropå detta med hur stor areal som försörjer hur många djur med ensilage/hö... beror helt på hur väl du sköter din mark! Min sambo kör åt en bonde som räknar med att få ut 250 balar ensilage på 8 ha/skörd x 3 skördar, vi får ut ungefär 20 ggr så lite (!!!) på samma yta. Det blir vad man gör det till!!!  ;)

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 27 sep-09 kl 21:07 »
Tack för att du delar dina erfarenheter. Jag ska kontakta LRF!
Menar du att ni är självförsörjande på hö/ensilage till 50 tackor?

Ja, det stämmer. Däremot kommer vi att ha för lite försommarbete nästa år och kommer att utöka med förhoppningsvis lika mycket mark till...:)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 sep-09 kl 22:29 »
what? Har ni köpt? arrenderar? F-n, ni blir ju storbönder på riktigt.
« Senast ändrad: 28 sep-09 kl 20:54 av ulfg »

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 28 sep-09 kl 07:30 »
what? Har ni köpt? arrenderar? Fan, ni blir ju storbönder på riktigt.

Vi hoppas på att kunna arrendera, men det är inte klart ännu...

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare
långfot, Ollefund, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser