Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK  (läst 30115 gånger)

Suresh

• -
SV: JAK
« Svar #260 skrivet: 28 dec-09 kl 13:49 »
Jag kanske tänker fel, men som jag förstått systemet s a s tid ggr skuld (eg tidsintegralen, eller vad det kan tänkas kallas) som räknas. Jag ska inte låna 10 milj i 30 år, jag lånar 10 milj dag ett och amorterar sedan en trettiondel av tio miljoner varje år. Efter 15 år är skulden halverad. "medelskulden" blir då fem miljoner 5000000*12*30=1,8 miljarder

Rätt tänkt, men amorteringsintervallet ger en viss "taggighet". Därför blir Lånepoängen = Lånebeloppet*(Amorteringstiden + Amorteringsintervallet)/2

Johannes K

• Södermanland
SV: JAK
« Svar #261 skrivet: 13 jan-10 kl 18:30 »
Längsta amorteringstid är nu 30 år igen om säkerheten är en fastighet med bästa rätt.

Ett alternativ kan också vara att ta en del av lånet i JAK och resten i en annan bank. Många tar en mindre del i JAK på kort tid för att betala av en del av skulden till den andra banken. När JAK-lånet är amorterat kan man göra om samma sak igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser