Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK  (läst 30131 gånger)

Suresh

• -
SV: JAK
« Svar #240 skrivet: 19 dec-09 kl 00:21 »
Om banken saknar tillräcklig soliditet är det, i vart fall i princip, inte givet att Riksbanken levererar likviditet (jmf Carnegie). Men det går åt en ganska rejäl bank-run för att det ska få effekt.

En bank run påverkar inte soliditeten. Men om bankens tillgångar inte kan göras likvida kraschar den om den inte får låna upp mer kapital från marknaden. Där är trovärdigheten för banken känslig.

Suresh

• -
« Svar #241 skrivet: 19 dec-09 kl 00:23 »
Att inte vilja spara i JAK diskvalificerar dig väl från att låna. Sparandet ska vad jag förstått matcha lånandet, antingen man sparar iförväg eller efteråt. I båda fallen kan inflationen minska värdet av sparandet (liksom av lånet). Därför har jag svårt att se att vari vinsten ligger att först spara i ädelmetaller, sen låna i JAK och därefter efterspara så man uppfyller sitt åtagande.

Påden gamla goda tiden då jag bestämde var man tvungen att spara i JAK innan man lånade. Så är det inte längre.Ur led är tiden.

trädman

« Svar #242 skrivet: 19 dec-09 kl 01:13 »
Påden gamla goda tiden då jag bestämde var man tvungen att spara i JAK innan man lånade. Så är det inte längre.Ur led är tiden.

Förmodligen är det en utmärkt tid att spara i JAK nu (och ett drygt år tillbaka i tiden) när inflationen är låg och räntan på annat banksparande är låg eller obefintlig. Då kan man ha ordentligt med sparpoäng den dag inflationen och räntan är hög och då ha möjlighet att låna "räntefritt" och använda lånet för att finansiera något som är hyggligt inflationssäkert. I det läget kunde möjligen guld vara ett alternativ om man helt saknar fantasi. Jag skulle därför göra precis tvärt emot Vargens upplägg idagsläget. Dessutom skulle det ligga i linje med JAKs regler på den gamla goda tiden (Sureshs tid).

Suresh

• -
« Svar #243 skrivet: 19 dec-09 kl 01:41 »
Förmodligen är det en utmärkt tid att spara i JAK nu (och ett drygt år tillbaka i tiden) när inflationen är låg och räntan på annat banksparande är låg eller obefintlig. Då kan man ha ordentligt med sparpoäng den dag inflationen och räntan är hög och då ha möjlighet att låna "räntefritt" och använda lånet för att finansiera något som är hyggligt inflationssäkert. I det läget kunde möjligen guld vara ett alternativ om man helt saknar fantasi. Jag skulle därför göra precis tvärt emot Vargens upplägg idagsläget. Dessutom skulle det ligga i linje med JAKs regler på den gamla goda tiden (Sureshs tid).

Mitt medelsparande på JAK detta år har varit 300 000 kr. Rätt hyfsat om jag får säga. Tyvärr har jag ingen fördel av det i framtiden, eftersom mitt sparpoängssaldo är minus 14 miljoner eller något. Jag betalar igen på att jag hade en halv mille lånat räntefritt på 80- 90-talet när räntan var över 12 %
« Senast ändrad: 19 dec-09 kl 01:45 av Suresh »

kattfot

• Östergötland
« Svar #244 skrivet: 19 dec-09 kl 10:19 »
DU kan skänka dem till mig. Jag har ett sparpoängsunderskott på runt 14 miljoner. Välj valfri motprestation.

Åh, vilket erbjudande. Fast handel med sparpoäng är ju förbjudet och det gäller väl byteshandel också? Om det är seriöst menat så kan du väl PM:a mig och berätta vad du vill göra för motprestation. Annars hade jag funderat på något projekt för fattiga kvinnor i Indien, eller något liknande. Eller ge dem till lillebror, som fortfarande är ung och idealistisk.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Suresh

• -
« Svar #245 skrivet: 19 dec-09 kl 11:30 »
Åh, vilket erbjudande. Fast handel med sparpoäng är ju förbjudet och det gäller väl byteshandel också? Om det är seriöst menat så kan du väl PM:a mig och berätta vad du vill göra för motprestation. Annars hade jag funderat på något projekt för fattiga kvinnor i Indien, eller något liknande. Eller ge dem till lillebror, som fortfarande är ung och idealistisk.

Handel med sparpoäng uppmuntras inte av JAK. Däremot kan man inte i strikt juridisk mening förbjuda det sätt som medlemmarna väljer att överlåta sina pengar på.

Jag skall ta mig en funderare på saken. :)

Broberg

• Gäst
« Svar #246 skrivet: 25 dec-09 kl 00:09 »
Vilken diskussion det blev av en så liten fråga.  :)

Dräng

• -
« Svar #247 skrivet: 26 dec-09 kl 13:38 »
Jag är bara nyfiken på vad man behöver motprestera för att få två miljoner sparpoäng av kattfot.
Hur mycket kan man låna ifall man har två miljoner poäng?

kattfot

• Östergötland
« Svar #248 skrivet: 26 dec-09 kl 13:42 »
Som jag skrev från början så tänker jag ge bort poängen til något välgörande, inte sälja eller byta dem mot prestationer.
På JAK:s hemsida finns en lånekalkyl, gå in där och fyll i 2 miljoner poäng så ser du direkt hur mycket du kan låna, vilket eftersparande det blir, osv.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #249 skrivet: 26 dec-09 kl 13:48 »
Jag är bara nyfiken på vad man behöver motprestera för att få två miljoner sparpoäng av kattfot.
Hur mycket kan man låna ifall man har två miljoner poäng?

Enkelt uttryckt kan man säga att du måste spara två miljoner kronor i en månad ... eller 200 000 kronor i 10 månader ... eller 20 000 kronor i 100 månader ... eller 2 000 kronor i 1 000 månader.
Du får alltså fram sparpoängen genom att multiplicera summan på sparkontot med antalet månader. I princip alltså.

Du räknar likadant åt andra hållet. Vill du låna 100 000 kronor i 10 år får du räkna 100 000 kr * 10 år * 12 månader = 12 miljoner sparpoäng.

Dräng

• -
« Svar #250 skrivet: 26 dec-09 kl 13:55 »
Det blev ju ingen skillnad i månadsbetalning med eller utan två miljoner sparpoäng då jag provade att låna en och tre miljoner kronor och amortera i trettio år.

louise

• Gäst
« Svar #251 skrivet: 26 dec-09 kl 14:08 »
ja ghar ett lån på 600.000,. Det ger mig sparpoäng så att jag kan låna 3500/år utan efterspar.

Suresh

• -
« Svar #252 skrivet: 26 dec-09 kl 15:00 »
Det blev ju ingen skillnad i månadsbetalning med eller utan två miljoner sparpoäng då jag provade att låna en och tre miljoner kronor och amortera i trettio år.

Någon skillnad måste det ha blivit

Men ett lån på 3 miljoner på 30 år omfattar 540 miljoner sparpoäng, och där utgör 3 miljoner inte ens en procent.

trädman

« Svar #253 skrivet: 26 dec-09 kl 22:41 »
Någon skillnad måste det ha blivit

Men ett lån på 3 miljoner på 30 år omfattar 540 miljoner sparpoäng, och där utgör 3 miljoner inte ens en procent.

Om någon satte in 150 000 000 i ett år på ett JAK-konto skulle sedan vederbörande kunna låna 10 miljoner räntefritt med 30 års amorteringstid. Idag skulle det kosta ca 1,5- 2 miljoner i ränta att låna upp till det nödvändiga sparandet i annan bank under ett års tid. Sen har man 30 år på sig att betala tillbaka kapitalet utan eftersparande. Även vid en låg antagen inflationstakt tror jag det vore en bra affär. Om jag räknat någorlunda rätt och det inte finns någon väsentlig hake såsom JAKs behov av någorlunda balans i sina betalningsströmmar.

Skytten

• Skåne
« Svar #254 skrivet: 27 dec-09 kl 00:10 »
Är lånen verkligen låsta på 30 år.   Andra banker har betydligt kortare löptider, även om det i de flesta fall kan förlängas.
Det finstilta i de flesta låneavtal, brukar göra det möjligt för banken att kräva in resterande lån, efter eget gottfinnande, som kan inträda vid likviditetsbrist (även hos banken) eller att säkerheten tillfälligt inte anses räcka till.
SWE-Bank har kastat ut en del bönder i Baltikum med skulder i nacken, av all de anledningar jag nämnde.
Gårdarna kan de sedan sälja med ett lugnare förfarande med vinst, och förbättra sin egen ställning, såväl likviditet som soliditet.
Är man därimot en som riskerar att ge banken mycket stora förluster, har de ofta en annan attityd, oavsett hur problemet uppkommit, eftersom problemet är ömsesidigt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #255 skrivet: 27 dec-09 kl 01:12 »
du får ha hur kort återbetalning du vill på jak. Själv har jag tagit på så lång tid som möjligt, pga de höga månadskostnaderna.

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #256 skrivet: 27 dec-09 kl 10:24 »
Om någon satte in 150 000 000 i ett år på ett JAK-konto skulle sedan vederbörande kunna låna 10 miljoner räntefritt med 30 års amorteringstid. Idag skulle det kosta ca 1,5- 2 miljoner i ränta att låna upp till det nödvändiga sparandet i annan bank under ett års tid. Sen har man 30 år på sig att betala tillbaka kapitalet utan eftersparande. Även vid en låg antagen inflationstakt tror jag det vore en bra affär. Om jag räknat någorlunda rätt och det inte finns någon väsentlig hake såsom JAKs behov av någorlunda balans i sina betalningsströmmar.

Ledsen att göra dig besviken, men JAK ger inte så stora lån ... jag tror att medlemsdelen är på 750 000 kr just nu.
Om du ändå skulle få lånet beviljat så är det en nätt summa på drygt 66 000 kr som du ska ut med varje månad ... det är ju eftersparandet också ...
... för du trodde väl inte att du skulle slippa det bara för att du har sparat lite i förväg?
I det här fallet (150 000 kr i 12 mån) har du 18 miljoner sparpoäng, men du behöver 3,6 miljarder!  8)

trädman

« Svar #257 skrivet: 27 dec-09 kl 18:44 »
Ledsen att göra dig besviken, men JAK ger inte så stora lån ... jag tror att medlemsdelen är på 750 000 kr just nu.
Om du ändå skulle få lånet beviljat så är det en nätt summa på drygt 66 000 kr som du ska ut med varje månad ... det är ju eftersparandet också ...
... för du trodde väl inte att du skulle slippa det bara för att du har sparat lite i förväg?
I det här fallet (150 000 kr i 12 mån) har du 18 miljoner sparpoäng, men du behöver 3,6 miljarder!  8)

Du missade nog några nollor. 150 000 000 i 12 månader ger, om jag förstått systemet rätt, 1,8 miljarder sparpoäng. Att låna 10 milj med 30 års rak amortering borde kräva 1,8 miljarder sparpoäng om kravet räknas på verkligt lånebelopp och inte det initiala lånebeloppet. Månadskostnaden blir då ca 28000 kr. Till det kommer kostnaden att låna de 150 miljonerna ett år, med dagens ränteläge borde det kosta 1,5 till 2 miljoner som  kan läggas till månadskosnaden på lämpligt sätt, beroende på vad man tror om inflationen.

Resonemanget torde även fungera med mindre belopp exv 1 miljon, vilket väl borde vara möjligt att få låna. Genom att ha 15 milj innestående ett år har man skaffat sig tillgång till en milj kr räntefritt låneutrymme under en lång tid framöver. Tror man att inflationen blir hög borde det vara ett attraktiv affär.

« Senast ändrad: 27 dec-09 kl 18:48 av trädman »

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #258 skrivet: 27 dec-09 kl 19:25 »
Ber om ursäkt ... jag missade några av nollorna ... :-[
Jag förstår ändå inte riktigt hur du räknar eftersom du fortfarande behöver 3,6 miljarder sparpoäng för att låna 10 miljoner kronor i 30 år ...  ???

trädman

« Svar #259 skrivet: 27 dec-09 kl 22:36 »
Ber om ursäkt ... jag missade några av nollorna ... :-[
Jag förstår ändå inte riktigt hur du räknar eftersom du fortfarande behöver 3,6 miljarder sparpoäng för att låna 10 miljoner kronor i 30 år ...  ???

Jag kanske tänker fel, men som jag förstått systemet s a s tid ggr skuld (eg tidsintegralen, eller vad det kan tänkas kallas) som räknas. Jag ska inte låna 10 milj i 30 år, jag lånar 10 milj dag ett och amorterar sedan en trettiondel av tio miljoner varje år. Efter 15 år är skulden halverad. "medelskulden" blir då fem miljoner 5000000*12*30=1,8 miljarder

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser