Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK  (läst 30144 gånger)

Swami Snömos

• Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
SV: JAK
« Svar #220 skrivet: 17 dec-09 kl 17:49 »
Det var dags att söka lån nu i JAK. Har skickat in ansökan - men helt totalt missbedömd hastigheten i byråkratin hos dom, med resultat att affären gled mig ur händerna (Kolonilottsstuga)

Samtidigt blev jag varse att vid ansökan stod det en liten paragraf om att "Just nu, kräver vi fullständig säkerhet för alla lån"  Det betyder i klartext att ens betalningsförmåga, hur god den än är måste backas upp med ett pant i ex.vis en bostadsrätt, ett antal borgenärer eller dyl. Jag tror inte att själva stugan duger som säkerhet. Ett moment 22 hos JAK just nu. Även med en bra inkomst och urstark betalningsförmåga måste man hitta ett antal borgenärer ?

Det var inte riktigt jag hade väntat mig. Ska man göra liknande affärer som mina, måste man dels ansöka om lån i mycket god tid, så dom finns på ditt konto den dagen du hittar objektet.

Nu väntar jag bara på att besked kommer för avslag/beviljan , helt baserad på min mycket goda betalningsförmåga (Höga månatliga inbetalningar) Annars får  jag se mig om efter en annan bank, någon bostadsrätt äger jag inte , därför att ( DOH ! ) Vill inte betala till affärsbanker samt inte vill vara med och hjälpa till på bostadsbubblemarknaden. Synd.

« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 17:54 av Bäng MK III »

Suresh

• -
« Svar #221 skrivet: 17 dec-09 kl 18:31 »
Det var dags att söka lån nu i JAK. Har skickat in ansökan - men helt totalt missbedömd hastigheten i byråkratin hos dom, med resultat att affären gled mig ur händerna (Kolonilottsstuga)

Samtidigt blev jag varse att vid ansökan stod det en liten paragraf om att "Just nu, kräver vi fullständig säkerhet för alla lån"  Det betyder i klartext att ens betalningsförmåga, hur god den än är måste backas upp med ett pant i ex.vis en bostadsrätt, ett antal borgenärer eller dyl. Jag tror inte att själva stugan duger som säkerhet. Ett moment 22 hos JAK just nu. Även med en bra inkomst och urstark betalningsförmåga måste man hitta ett antal borgenärer ?

Det var inte riktigt jag hade väntat mig. Ska man göra liknande affärer som mina, måste man dels ansöka om lån i mycket god tid, så dom finns på ditt konto den dagen du hittar objektet.

Nu väntar jag bara på att besked kommer för avslag/beviljan , helt baserad på min mycket goda betalningsförmåga (Höga månatliga inbetalningar) Annars får  jag se mig om efter en annan bank, någon bostadsrätt äger jag inte , därför att ( DOH ! ) Vill inte betala till affärsbanker samt inte vill vara med och hjälpa till på bostadsbubblemarknaden. Synd.

Det där med hastigheten var illa.Om du hade påtalat det brådskande behovet borde de kunnat ha skyndat på lånet.

Men kravet på säkerhet förhåller det sig annorlunda. JAK måste inte bara godkänna dig, staten måste också godkänna JAK. Att du kan betala tillbaka är noll och intet värt som garanti för staten.Den ser bara fasta värdehandlingar som grund för kapitaltäckning.

Hur andra banker löser sin kapitaltäckningsgrad vet jag inte,men JAK ställer krav på pantbrev/inteckning eller borgen för merparten av sina lån. Om du hade planerat att köpa en kolonilott borde den ha kunnat fungera som säkerhet.
« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 18:33 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #222 skrivet: 17 dec-09 kl 18:34 »
Jag skulle som sagt mer än gärna spara i JAK eftersom jag håller med er om att ränta är av ondo osv. Men det verkar ju knappast vara ekonomiskt för mig, tyvärr. Är 100 000 sparpoäng lika med 100 000 sparade SEK?
Jag kommer däremot antagligen starta ett JAKsparande åt framtida barn så dom kommer kunna ta hyfsat billiga lån, eller bara ta ut pengarna och efterskänka poängen (det kommer ändå inte vara några summor som genererar stor ränta) för att kunna köpa bostad när dom flyttar hemifrån. Det hade ju varit en dröm att få köpt första lägenheten utan att behöva betala en jävla massa ränta istället för att kunna amortera och spara ordentligt.

Existens?: Bara för att man kan omvandla de här siffrorna på datorn till något man kan ta på så betyder det väl inte att pengarna därför inte kan vara "påhittade" som de ju är.

Dräng

• -
« Svar #223 skrivet: 17 dec-09 kl 18:52 »
... en pipa?

var allt jag förstod av det där...

Swami Snömos

• Bohuslän
« Svar #224 skrivet: 17 dec-09 kl 19:05 »

Hur andra banker löser sin kapitaltäckningsgrad vet jag inte,men JAK ställer krav på pantbrev/inteckning eller borgen för merparten av sina lån. Om du hade planerat att köpa en kolonilott borde den ha kunnat fungera som säkerhet.

Skrev i ansökan specifikt att kolonilotten + stuga är mina "tillgångar" för säkerheten. Nu är jag inte så haj på detta . Är en kolonilott en säkerhet ?  Det borde den väl vara, den har ju helt uppenbarligen ett marknadsvärde...  ???

Suresh

• -
« Svar #225 skrivet: 17 dec-09 kl 19:12 »
Skrev i ansökan specifikt att kolonilotten + stuga är mina "tillgångar" för säkerheten. Nu är jag inte så haj på detta . Är en kolonilott en säkerhet ?  Det borde den väl vara, den har ju helt uppenbarligen ett marknadsvärde...  ???

Den måste kunna intecknas i ett pantbrev. Det är möjligt att kolonilotter inte kan det, t ex att de ägs av en förening och därför inte kan mätas ut.

Swami Snömos

• Bohuslän
« Svar #226 skrivet: 17 dec-09 kl 19:33 »
Den måste kunna intecknas i ett pantbrev. Det är möjligt att kolonilotter inte kan det, t ex att de ägs av en förening och därför inte kan mätas ut.

Ja, få se , hur det är. Hoppas det går. 40% av lånesumman är redan klara i sparpoäng jag fått ihop. Man tycker att det skall kunna signalera en bra kund. Fast jag tänker ju inte som en bankir.
Annars kan jag meddela att med alla andra jämförbara lånemodeller i affärsbanker gentemot JAK, så stod sig JAK klart bäst i jämförelse, och då är eftersparandet inkluderat.

Inte ens nu är lån från affärsbanker särsklit förmånliga. Efter att ha simulerat lånemodeller från alla affärsbanker, med samma månadsbetalning ,med samma villkor som jag kan ge till JAK, så skiljde bara 2 år i sista inbetalningen, och naturligtvis utan något eftersparande att ta ut.  Referens : 5 eller 7 år

(Detta gäller förstås alla lån som inte ska spenderas på bostadsrätter. Bolån är fortfarande billigast hos affärsbanker i procent räknat. Förutsatt att amoteringen är nära noll  ;)) Skall det prompt amorteras, ja då jäfflar,  :). Då blir det a-fil och knäckebröd som lagas till i marbodalköket , hoppas på att inte bostadsbubblan skall brisera , eller att man får behålla jobbet åtmistone)

« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 20:04 av Bäng MK III »

Suresh

• -
« Svar #227 skrivet: 17 dec-09 kl 19:51 »

Ja, få se , hur det är. Hoppas det går. 40% av lånesumman är redan klara i sparpoäng jag fått ihop. Man tycker att det skall kunna signalera en bra kund. Fast jag tänker ju inte som en bankir.
Annars kan jag meddela att med alla andra jämförbara lånemodeller i affärsbanker gentemot JAK, så stod sig JAK klart bäst i jämförelse, och då är eftersparandet inkluderat.

Inte ens nu är lån från affärsbanker särsklit förmånliga. Efter att ha simulerat lånemodeller från alla affärsbanker, med samma månadsbetalning ,med samma villkor som jag kan ge till JAK, så skiljde bara 2 år i sista inbetalningen, och naturligtvis utan något eftersparande att ta ut.  Referens : 5 eller 7 år

(Detta gäller förstås alla lån som inte ska spenderas på bostadsrätter. Bolån är fortfarande billigast hos affärsbanker i procent räknat. Förutsatt att amoteringen är nära noll  ;)) Skall det prompt amorteras, ja då jäfflar,  :)

JAK brukar vara mycket generösa med att förlåta lbetalningsanmärkningar o.d., men ganska stränga vad gäller säkerheter.

JAK värderar kundens tillgångar mer än hans betalningsförmåga, för att fatta det kort.

trädman

« Svar #228 skrivet: 17 dec-09 kl 19:53 »
Ädelmetaller är stabila mot inflation och kraschar hela alltet så ligger mina besparingar ändå kvar i kassaskåpet.

Huruvida ädelmetaller framgent är stabila mot inflation vet vi inte något om. När du sparar i ädelmetaller så går du miste om de sparpoäng du annars fått hos JAK.

Hur ska du inflationssäkra ditt JAK-sparande?

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #229 skrivet: 17 dec-09 kl 21:33 »
Guld är en klassiskt säkerhet mot inflation. Det finns många åsikter om saken precis som allt annat.

Sparandet i JAK vet jag inte hur man ska inflationssäkra. Det är därför jag inte vill spara i JAK utan i ädelmetaller för att sen sätta in en summa som möjliggör lån.

Citera
De banker som ägnade sig åt FRB försökte hålla det så hemligt som möjligt, då kunderna vanligtvis genomförde så kallade "bank runs" om de fick reda på att bankerna inte backade upp kundernas bankkonton till hundra procent eller mer. Detta ledde i sin tur till en säker ekonomisk död för de utsatta bankerna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

Fasen alltså... en bankrunförening. Vilken grej! Om jag inte missminner mig är täckningskravet enligt wikipedia 8% i Sverige. Typ 9% av kunderna i varje bank i Sverige behövs. Sen klipper vi dem! Om de inte har något mygel att säkra upp myglet med förstås som att de får låna av riksbanken eller nått.

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

kattfot

• Östergötland
« Svar #230 skrivet: 18 dec-09 kl 11:50 »
Jag har, efter 14 år som medlem, bestämt mig för att gå ur JAK och öppnade ett sparkonto hos Länsförsäkringars bank igår. Mina sparpoäng, som är nästan 2 miljoner, tänker jag skänka till något välgörande ändamål.
Jag står fast vid min åsikt att det inte hjälper hur bra och genomtänkt ideologi man har om den inte kan användas av vanliga människor i praktiken. Om jag skulle ha väntat tills jag hade möjlighet att låna hos JAK så skulle jag nog ha hunnit fylla både 40 och 50 innan jag hade möjlighet att köpa en egen kåk.
Mycket av innehållet i den här tråden har gjort mig ännu säkrare på min sak och trots att många av er försvarar JAK väldigt hårt så verkar ingen kunna förklara hur man ska bära sig åt om man som ensamstående låginkomsttagare behöver låna en mindre slant till ett husköp och inte kan amortera 5000-10.000 i månaden. Mitt lån är på 450. 000 spänn och hos Länsförsäkringar betalar jag 700:- i månadskostnad och väljer själv hur mycket jag vill amortera. Hos JAK hade månadskostnaden, som sagt, varit 7000:-. För mig var det ett lätt val, eller rättare sagt; det var inget val eftersom jag inte kan avvara 7000:- i månaden.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

jenses

• Gäst
« Svar #231 skrivet: 18 dec-09 kl 12:33 »
...och trots att många av er försvarar JAK väldigt hårt så verkar ingen kunna förklara hur man ska bära sig åt om man som ensamstående låginkomsttagare behöver låna en mindre slant till ett husköp och inte kan amortera 5000-10.000 i månaden.
En sådan förklaring behövs tydligen inte för JAK är ju ingen bank för låginkomsttagare:
Nej, så är det inte.

JAK är till för de hyfsat välmående, dvs de 2-3 miljoner hushåll som har råd att bo i egna hem. De allra fattigaste är beroende av allmosor för att få hjälp och de allra rikaste bör fortsätta satsa på räntesamhället, om vi bara skall se till egennyttan.
Med en bakstuga eller ett grävt hål i marken har du väl råd? Det får räcka för sådana som dig.  ;)

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #232 skrivet: 18 dec-09 kl 14:45 »
Jag har, efter 14 år som medlem, bestämt mig för att gå ur JAK och öppnade ett sparkonto hos Länsförsäkringars bank igår. Mina sparpoäng, som är nästan 2 miljoner, tänker jag skänka till något välgörande ändamål.
Jag står fast vid min åsikt att det inte hjälper hur bra och genomtänkt ideologi man har om den inte kan användas av vanliga människor i praktiken. Om jag skulle ha väntat tills jag hade möjlighet att låna hos JAK så skulle jag nog ha hunnit fylla både 40 och 50 innan jag hade möjlighet att köpa en egen kåk.
Mycket av innehållet i den här tråden har gjort mig ännu säkrare på min sak och trots att många av er försvarar JAK väldigt hårt så verkar ingen kunna förklara hur man ska bära sig åt om man som ensamstående låginkomsttagare behöver låna en mindre slant till ett husköp och inte kan amortera 5000-10.000 i månaden. Mitt lån är på 450. 000 spänn och hos Länsförsäkringar betalar jag 700:- i månadskostnad och väljer själv hur mycket jag vill amortera. Hos JAK hade månadskostnaden, som sagt, varit 7000:-. För mig var det ett lätt val, eller rättare sagt; det var inget val eftersom jag inte kan avvara 7000:- i månaden.

Jag lider med dig ... och jag vet också att det finns fler än du som har svårt att ta JAK-lån p.g.a. den stora utgift som eftersparandet innebär. Mitt råd är dock att du försöker "beta av" ditt banklån genom att ta ett JAK-lån som du har råd med (kanske på 25 000 kr) och betala av en del av lånet med det. När du sedan amorterat färdigt JAK-lånet och fått tillbaka eftersparandet så kan du beta av ytterligare 25 000 kr ... o.s.v.
Jag vet flera JAK:are som lyckats sanera sin usla ekonomi på detta vis. Det krävs dock några hundår, men de flesta anser att det är värt det. Ett stort problem med JAK-lånets konstruktion är dock att sociala (och Kronofogden o.likn.) inte brukar godkänna eftersparandet som en "utgift". Det är ju de facto ett sparande - även om det på sikt förbättrar ekonomin för den enskilde.
Var och en måste dock lösa sina problem på det sätt som han/hon själv känner är det bästa. Så jag önskar dig lycka till!  :-*

Suresh

• -
« Svar #233 skrivet: 18 dec-09 kl 15:01 »
Guld är en klassiskt säkerhet mot inflation. Det finns många åsikter om saken precis som allt annat.

Sparandet i JAK vet jag inte hur man ska inflationssäkra. Det är därför jag inte vill spara i JAK utan i ädelmetaller för att sen sätta in en summa som möjliggör lån.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

Fasen alltså... en bankrunförening. Vilken grej! Om jag inte missminner mig är täckningskravet enligt wikipedia 8% i Sverige. Typ 9% av kunderna i varje bank i Sverige behövs. Sen klipper vi dem! Om de inte har något mygel att säkra upp myglet med förstås som att de får låna av riksbanken eller nått.

Nu talar du om två olika saker. En bank run slår mot likviditeten, vilken säkerställs av kassakravet. Kapitaltäckningskravet på 8% är ett mått på soliditeten, dvs täckningen för utlåningen.

Kassakravet i Sverige är 0 %. Behöver du likvid ringer du bara pappa riksbanken.  Den enda svenska bank som är sårbar för en bank run är JAK, eftersom man inte lånar upp kapital från räntemarknaden.
« Senast ändrad: 18 dec-09 kl 15:08 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #234 skrivet: 18 dec-09 kl 15:11 »

DU kan skänka dem till mig. Jag har ett sparpoängsunderskott på runt 14 miljoner. Välj valfri motprestation.

Suresh

• -
« Svar #235 skrivet: 18 dec-09 kl 15:15 »
Ett stort problem med JAK-lånets konstruktion är dock att sociala (och Kronofogden o.likn.) inte brukar godkänna eftersparandet som en "utgift". Det är ju de facto ett sparande - även om det på sikt förbättrar ekonomin för den enskilde.

Det fina med JAK är att kronofogden heller inte kan utmäta eftersparandet,eftersom det är ett bindande avtal mellan JAK och dig.  Därför belånade jag mitt hus till taknocken när jag hade kronofogdeskulder. Huset blev intecknat, vilket förhindrade försäljning och eftersparandet kunde inte utmätas, vilket tryggade min kapitalreserv. Nu är skulden avskriven för åldersstrecket och mina eftersparpengar finns kvar som en fet pensionsbuffert.

Lura systemet!

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #236 skrivet: 18 dec-09 kl 15:46 »
Det fina med JAK är att kronofogden heller inte kan utmäta eftersparandet,eftersom det är ett bindande avtal mellan JAK och dig.  Därför belånade jag mitt hus till taknocken när jag hade kronofogdeskulder. Huset blev intecknat, vilket förhindrade försäljning och eftersparandet kunde inte utmätas, vilket tryggade min kapitalreserv. Nu är skulden avskriven för åldersstrecket och mina eftersparpengar finns kvar som en fet pensionsbuffert.

Lura systemet!

Alla sätt är bra - utom de dåliga!  ;D

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #237 skrivet: 18 dec-09 kl 16:58 »
Nu talar du om två olika saker. En bank run slår mot likviditeten, vilken säkerställs av kassakravet. Kapitaltäckningskravet på 8% är ett mått på soliditeten, dvs täckningen för utlåningen.

Kassakravet i Sverige är 0 %. Behöver du likvid ringer du bara pappa riksbanken.  Den enda svenska bank som är sårbar för en bank run är JAK, eftersom man inte lånar upp kapital från räntemarknaden.

Oh fasen. Those bloody wankers!  >:(
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

trädman

« Svar #238 skrivet: 18 dec-09 kl 22:23 »

...

Att guld anses vara inflationssäkert är knappast någon garanti för att det är det i framtiden. I synnerhet inte under kortare tidsperioder. Att inte vilja spara i JAK diskvalificerar dig väl från att låna. Sparandet ska vad jag förstått matcha lånandet, antingen man sparar iförväg eller efteråt. I båda fallen kan inflationen minska värdet av sparandet (liksom av lånet). Därför har jag svårt att se att vari vinsten ligger att först spara i ädelmetaller, sen låna i JAK och därefter efterspara så man uppfyller sitt åtagande.

trädman

« Svar #239 skrivet: 18 dec-09 kl 22:29 »

Kassakravet i Sverige är 0 %. Behöver du likvid ringer du bara pappa riksbanken.  Den enda svenska bank som är sårbar för en bank run är JAK, eftersom man inte lånar upp kapital från räntemarknaden.

Om banken saknar tillräcklig soliditet är det, i vart fall i princip, inte givet att Riksbanken levererar likviditet (jmf Carnegie). Men det går åt en ganska rejäl bank-run för att det ska få effekt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 4 användare (1 dolda)
G-son, bikergirl, Kjugerik

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser