Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Batteriladdning med DC/DC-omv.  (läst 13383 gånger)

ollebolle

Re:Batteriladdning med DC/DC-omv.
« Svar #40 skrivet: 03 mar-06 kl 22:24 »
Hm

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #41 skrivet: 04 mar-06 kl 07:46 »
Hyvvä!

Nu har jag inte heller tänkt, men mitt kom-i-håg gjorde sig påminnt.

Konstantspänningsladdning av vanliga bilbatterier och liknande ska vara 2,27 V/cell medan stationära batterier till telestationer, kraftverk och sånt (dom som har livlängder på 12+ år) ska ha 2,23 V/cell.

Detta gäller vanliga gasande bly-syrabatterier. Men kolla vad just dina batterier ska ha.

Adios.
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #42 skrivet: 04 mar-06 kl 10:17 »
Då kanske 13,2 volt blir bra. Jag har ju en solpanel som kommer att toppladda batterierna också.
Batterierna kanske inte mår bra av att de alltid kommer att börja laddas redan vid 13,2 volt, eller också mår de bra av detta, det vet jag inte.

eka

• Värmland
« Svar #43 skrivet: 04 mar-06 kl 22:13 »

3 funderingar:

Om man kör en enkel spänningsstabb efter regulatorn så "bränner den upp" överspänningen?! Inte optimalt, men kanske funkar.

Om man kopplar in en stadig diod i serie mellan regulatorn och batteriet så har man sänkt spänningen med 0,7 V.

Om det inte funkar kan man kanske ta en decimeter kanthaltråd i serie?!

Första två idéerna kanske inte funkar, men den tredje borde lura regulatorn vid lite högre strömmar i alla fall.
En enkel spänningstabb behöver minst 3V för att ha något att reglera över. Vissa specialare klarar något mindre.

Kraftiga dioder ger ca 0.5 -0.6 Volt just för att klara höga strömmar med låg effektförlust. Man kan absolut inte parallellkppla dioder för att sprida effekten.

Ett motstånd är strömberoende. Går inte att använda för att sänka en spänning. När strömen minskar med höjd spänning blir skilnaden 0.

De flesta producerade produkter klarar inte att hålla en så noggran nivå som 13.2V om de inte på något sätt trimmas i produktionen. Komponentspridning är för stor Det innebär att oftast sitter det en trimpott under kåpan som man kan "finjustera". Kolla med försäljaren.

Om du placerar en batterivakt på utgången från 24V till DC/DC så kommer den att ibland slå av. Då får du några urladdningssyckler då och då eller ?

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ollebolle

« Svar #44 skrivet: 05 mar-06 kl 01:49 »
Kan vara lite jobbigt med såna spänningskännande doningar när spänningen ligger just runt switchläget.

Vi har en kyl i båten som när motorn laddar (eller laddare i hamn) batterierna så spänningen går över 13,5 V går över i högeffektläge och gör extrakyla drar då mer ström vilket gör att spänningen går under 13,5 V vilket gör att högeffektläget kopplas ur vilket gör att spänningen ökar vilket gör att högeffektläget kopplas till vilket gör att....

Förlåt att det blir lite råddigt som finnlandssvensken säger. Kommer just ifrån en körfest med arbetssångarssällskapet i Göteborg. Söndersjungen stämma - låtsastenor som jag är. Men kul va de. Tvungen att gå in och kolla på alternativet - härligt ställe att lätta sitt hjärta i tid och otid (som det väl är nu).
Undrar va jag skrivit nu?

Läser igenom i morgon på nykter kaluv.

PowerMizer

• Lappland
« Svar #45 skrivet: 28 mar-06 kl 12:03 »
Äsch, och dubbeläsch!

Som vanligt så satt jag och tittade i mina dokument i mappen för energi och sånt.
Vad finner man som legat på hårddisken och skrotar????

En hel artikel om att köra med 12 OCH 24 Voltslaster från sitt 24 V batteripack!

Man delar upp batterierna enligt nedanstående bild (här visas två parallella batterislingor, men teorin är ju den samma) och kopplar in en magisk låda som utjämnar batteriernas laddningsgrad för att dels förlänga livslängden och dels ge mera kräm till 12 V lasterna. Om man ett tag belastar 12 V batterierna med mera än magiska lådan klarar så kommer den att jobba på med sina 20 A tills batteriernas laddningsgrad är utjämnad igen.

Om man laddar 12 V batterierna via en solcell e.t.c. så kommer magiska lådan att utjämna laddningsgraden åt andra hållet!!  8)

Kanoners, att slippa uppfinna hjulet igen och igen!

Länk:
http://www.solarconverters.com/equal1.htm

Ha det gott i snöyran!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #46 skrivet: 29 mar-06 kl 17:16 »
Tack, PowerMizer! Det här måste jag studera!  :D

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #47 skrivet: 31 mar-06 kl 00:06 »
Nu har jag kollat upp priset på den där batterispänningsbalanseraren och den kostar 1200 kr + frakt, tull, moms och postens avgifter, så man får nog räkna med det dubbla innan den ligger på mitt köksbord.

Det får nog bli en DC/DC-omvandlare istället och en solcellsregulator från Conrad, för totalt 1149 kr + postens avgifter.

PowerMizer

• Lappland
« Svar #48 skrivet: 01 apr-06 kl 12:10 »
Hej, ba!

Jag funderar på om man kanske ska köra med  ett stort 24 V batteripack ute i stallet och kablar (150 kvadrat, kanske ) in till huset där man har en equalizer till ett mindre 12 V batteripack (har 2 fräscha Permobil-batterier, 12 V/75 Ah). Inverters monteras i stallet ( den typ som startar själv hos Conrad.se ) och sen vanlig jordkabel till huset. På så sätt kan man ladda och förbruka med 12 V i huset och ladda med 24 V borta i stallet. Eventuellt bygga en gengasgenerator eller nått också.

Ett problem kan ju vara att bygga ett rum för el-attiraljerna  i stallet så att man törs svetsa o slipa där inne. Sen blir det ju en del kraft och styrkablar att gräva ner. Hade tänkt gräva dit vatten i sommar, så jag måste börja ragga kablar nu!

Bara lite tankar, såhär på lördag.
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #49 skrivet: 01 apr-06 kl 20:44 »
Kabel är inte lätt att hitta. Jag testade med Vattenfall, men det gick inte.

PowerMizer

• Lappland
« Svar #50 skrivet: 02 apr-06 kl 00:26 »
Hur många kvadrat behöver du? Antalet meter? Ska lägga ut några krokar..
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #51 skrivet: 02 apr-06 kl 12:37 »
I första hand 90 meter till vattenhjulet, men om det är samma kabel hela vägen är inte så noga. Är den minst 5 kvadrat funkar det för ska jag vara realistisk kanske jag inte får mer än 50 watt ur hjulet. I teorin är det fortfarande 100 watt som gäller, men teori och praktik är sällan samma sak.  :D

Jag tänker köra med 24 volt, eller "teoretiskt" 31,5 volt från generatorn - förluster i dioder och kabel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1181 gäster, 1 användare
Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser