Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Batteriladdning med DC/DC-omv.  (läst 13400 gånger)

eka

• Värmland
Re:Batteriladdning med DC/DC-omv.
« Svar #20 skrivet: 23 feb-06 kl 21:50 »
De här grejorna är så billiga att det inte lönar sig att bygga själv.

Det enda som jag skulle lägga någon kraft på är djupurladdningsskyddet. Där behövs inte 500kr för en regulator användas, risken är att den inte klarar vilka strömmar som helst och du skulle kunna bygga flera till de andra förbrukarna.

Håller med du, gör det enkla som man förstår, då brukar det inte krångla heller. :)

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #21 skrivet: 24 feb-06 kl 01:20 »
En solcellsregulator (24 volt, 10 ampere) kostar 499 kronor hos conrad.se, så jag vet inte om det är mödan värt att själv försöka bygga ett djupurladdningsskydd. Några andra djupurladdningsskydd än det här tror jag inte jag behöver.

I och för sig vore det kul att bygga djupurladdningsskyddet själv, men jag vet inte i vilken ända jag ska börja. Med grindar och optokopplare går det mesta att fixa, men det här blir svettigt.  :D

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #22 skrivet: 24 feb-06 kl 09:09 »
Hej på er!

Detta är helt utanför tråden, men jag brukar tänka på det ibland när jag blir för invecklad i något:

En kompis uppe i fjällvärlden hade i sin ungdom en halvrisig Amazon som han körde kors och tvärs med. När han hade lite pengar över så köpte han en massa mätare som han monterade in. Det var oljetryck, oljetemp, varvtal, växellådstemp, vaccummätare och sånt... Detta resulterade i att han ständigt kollade alla mätare och blev lite orolig, han skruvade ner bilstereon och hörde missljud, blev mera orolig.

Efter några månader blev han less på detta och monterade ur alla mätare, sålde dom och köpte större högtalare istället. Med stereon uppskruvad och utan mätare gick Amazonen jättebra och utan missljud i flera år!

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #23 skrivet: 24 feb-06 kl 11:44 »
Du har rätt, PowerMizer! Jag skippar tanken på att bygga ett eget djupurladdningsskydd och köper 499-kronorsprylen från Conrad istället.

Fördjupar man sig i detaljer kommer man aldrig till skott. Jag har alla teoretiska bitar på plats nu, förutom det där med vattenvärmning, så nu lägger jag krutet på det istället, samtidigt som jag börjar med generatorn till vattenhjulet.

eka

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 24 feb-06 kl 20:06 »
Skulle inte DC/DC'n ge 20A ut?
Då kommer en 10A regulator att precis jobba på pottkanten.
Gjorde ett djupurladdningsskydd till en konstruktion för länge sedan.
Kräver ett starkt relä. En drivtransistor, en referens och en gämförare
Du får gärna ta del av shemat men jag måste scanna det först.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #25 skrivet: 24 feb-06 kl 23:15 »
Jag hade först tänkt mig en större spänningsomvandlare, men 750-kronorsmodellen lämnar 12 A ut och då bör det räcka med en 10 A regulator på ingången (24-voltssidan). Jag har förresten hittat en regulator (8 ampere) för 399 kronor och den bör ju också funka.

Schemat vore intressant att se!
Det närmaste jag har kommit ett hemtillverkat djupurladdningsskydd är en analog lysdioddrivare (LM 3914) och med den kretsen går det kanske att göra något...har inte kollat så noga än.

carneveganen

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 25 feb-06 kl 18:40 »
Tjaabaa....Har bara hunnit skummat igenom tråden så möjligen kan mitt inlägg framstå som konstigt, men till saken....

De flesta dc/dc omvandlare är till för att kunna använda 12V prylar i 24V fordon och ingen hänsyn är därför tagen till verkningsgaden på omvandlaren.

Så varför använda en överdrivet dyr och kompliserad  lösning på ett problem som igentligen inte finns.

Seriekoppla två 12V batterier i 24V kretsen och använd ett relä kopplat till  en enkel timerkrets som omväxlande (några sek?) belastar respektve batteri, en kondensator på 12 voltsdelen behövs och troligen även ett litet buffret batteri.
Kopplar du sedan en 12V solpanel till buffertbateriet så laddar den även 24V systemet via det växlande reläet, hepp....

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #27 skrivet: 26 feb-06 kl 01:21 »
Det här är ju fullkomligt lysande, men vad ska jag med kondingen till om jag använder ett buffertbatteri?

Reläet måste nästan ersättas med ett halvledarreläer, om man vill ha någon livslängd på det (och tyst), men dessa är dyra, nästan 500 kr/st och jag behöver två stycken (30 ampere). De som klarar 10 och 20 ampere är faktiskt ännu dyrare. Med en astabil vippa som styr det hela skulle det säkert funka bra, men lika dyrt blir det, som jag ser det.

Finns det något alternativ till halvledarreläer i 500-kronorsklassen som klarar höga strömmar? Eftersom det inte finns någon strömbegränsning i detta, lär man ta i så att det klarar den ström som kan tänkas flyta mellan batterierna (vad man som mest förbrukar). Eller...?

ollebolle

« Svar #28 skrivet: 26 feb-06 kl 09:44 »
Det var en trevlig lösning men frågan är om det är enklare än att hacka upp och transformera. Man slipper förstås transformatorn som kan ta några procent.

Hur som helst en fyndig lösning.

eka

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 26 feb-06 kl 12:23 »
Nu kommer pesimisten.
Finns det något som kan gå fel så gör det. Du kommer att få två olika jordar att hantera. Det går bra till en början men efter något år när någon är inne och rotar så kommer man att koppla ihop 0-volt nivåerna. Det brinner ganska styggt då.
Billigare kommer det inte att bli. Som ni säger måste halvledarelä användas. Gjorda för DC (ac är enklare att släcka). Dessa har något ohm i spänningsfall. Här kan också 0-volt nivåerna spela ett spratt. Finns fler fallgropar men det kanske räcker med dessa så länge.
Tyärr. Inget jag skulle rekommendera.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #30 skrivet: 26 feb-06 kl 17:00 »
Tack! Någon brand vill vi inte ha!
Jag kör som det var bestämt, det bliv nog bäst så.

eka

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 01 mar-06 kl 14:21 »
Försökte sända ett privat meddelande till dig Zigge!

Hemikring

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 02 mar-06 kl 23:16 »
Enlgt bruksanvisningen till mina blybatterier ska en konstantspänningsladdning vara på max 2,22V/cell, alltså 13,32V i det här fallet. Vid denna spänning kommer batterierna att vara i vila, varken urladdning eller uppladdning. Blybatterier mår dåligt av att stå med laddning under långa perioder, det leder till hög vattenförbrukning och gallerkorrosion.
En DC/DC-omv. är gjord för att ge full ström vid sin normala utspänning, t ex 20A vid 13,8V. Den minskar inte utströmmen när batterispänningen ökar, som en laddare gör, utan kommer att hålla konstant 20A in i 12V-batteriet. Dåligt, dåligt.

Det bästa är en DC/DC-omv. med ställbar utspänning, som kan anpassas till batteriet.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #33 skrivet: 02 mar-06 kl 23:34 »
DC/DC-omvandlaren jag tittat på ger 13,2 volt.
Blir det inte så att strömmen minskar ju mer spänningen i batterierna stiger, för att helt sluta laddas vid 13,2 volt.
Toppladdning upp till 14,2 volt kommer jag att få av solpanelen som också är kopplad till batterierna. Jag kan inte se att det här skulle vara något problem.

Hemikring

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 03 mar-06 kl 10:57 »
En dålig DC/DC-omv. (krångligt ord!) varierar utspänningen med utströmmen. En bra DD håller samma utspänning oberoende av utströmmen.
13,2V är ju helt bra.

Hemikring

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 03 mar-06 kl 11:02 »
På bilden finns ett kylskåp för 12V, vilket jag själv funderar på. Vad är det för sort och hur mycket ström drar det?

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #36 skrivet: 03 mar-06 kl 13:27 »
Kylskåp har jag inget än, men jag hade tänkt mig ett Solar Fridge SF 50 för 5.900 kronor.
Medelströmförbrukning: 0,21 - 1,2 A

http://www.legoelektronik.se/se/produkter/12_v_produkter/kylskaap

PowerMizer

• Lappland
« Svar #37 skrivet: 03 mar-06 kl 17:04 »
Tja, Zigge!

3 funderingar:

Om man kör en enkel spänningsstabb efter regulatorn så "bränner den upp" överspänningen?! Inte optimalt, men kanske funkar.

Om man kopplar in en stadig diod i serie mellan regulatorn och batteriet så har man sänkt spänningen med 0,7 V.

Om det inte funkar kan man kanske ta en decimeter kanthaltråd i serie?!

Första två idéerna kanske inte funkar, men den tredje borde lura regulatorn vid lite högre strömmar i alla fall.

Nån idé borde funka..
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #38 skrivet: 03 mar-06 kl 18:42 »
13,2 volt trodde jag inte var någon överspänning, utan bara underhållsladdning. Nu börjar det bli lite väl mycket tips här.  :D

PowerMizer

• Lappland
« Svar #39 skrivet: 03 mar-06 kl 19:17 »
Äh, jag har inte sagt att dom är genomtänkta. Dom är faktiskt knappt _tänkta_!  ;D
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Dela detta:

* Inloggade just nu

1191 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser