Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt lagårdsbygge, med lite bilder...  (läst 18470 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Billigt lagårdsbygge, med lite bilder...
« Svar #20 skrivet: 07 nov-11 kl 10:20 »
WOW!!!

Heja Existens?!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 12 nov-11 kl 13:45 »
Så, det är väl dags att slänga in en bild, så det syns att nåt händer, om inte annat för min egen skull.

Jag koncentrerar mig nu på den ena gaveln, där packrummet och andra utrymmen ska vara. Det är packrum  och kylrum, förrum där man kommer in och byter kläder innan man går endera till hönsen eller till packen. Sen blir det utrymme för foder, spån osv..
Så jag hyrde en lift för att göra lite höjdjobb, där takstolarna sticker ut från kanten, och liknande.

Sen har jag ett bekymmer, och det rotar sig i min lite väl optimistiska hållning.. jag tänker ofta att 'det löser sig sen'.. Nu är det 'sen' och jag måste isolera taket...
Jag har ju satt upp innertak och yttertak, däremellan blir det då 30 meter långa kanaler, 1 meter breda och 22 cm höga..dom sak fyllas med isolering av nåt slag..
Min första tanke var att blåsa upp lösull..det är ju sånt som ska vara billigt, tänkte jag... HAHA.. den var ju för tusan dyrare än vanlig isloering. Så det går bort.
Så troligen blir att att på nåt vis blåsa in halm och kutterspån.. två typiska överskottsvaror just i år ... ::) jag hoppas lösa det under november.
Väggarna går först just nu.  och andra avdelningen, som behöver få ett golv,och innerväggar.. nya höns ska komma i december, om inget strular till sig..

Så, så här var läget innan liften kom hit..det ser ut som ett bombnedslag..

_ingemar_

« Svar #22 skrivet: 12 nov-11 kl 19:23 »
blåsa in isolering hur blir det då med luftspalten som ska finnas mellan isolering & yttertaket  ???

Xoot

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 nov-11 kl 20:00 »
Nu vet jag inte vart du bor, men dessa jobbar faktiskt inom hela landet.
Kolla upp Sjömarkens Isolering AB. Huvudkontor Borås tror jag.

Tittade också på priser innan och blev avskräckt när olika ville  blåsa upp diverse material på vinden.
Första priset låg på 54.000:-. Efter ett tag hittade jag samma jobb för 17.200:-. Kan va bottennapp men värt att prova.:)

Kom ett par säljare och gav en kostnadsfri offert.

Existens?

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 nov-11 kl 09:35 »
blåsa in isolering hur blir det då med luftspalten som ska finnas mellan isolering & yttertaket  ???

Jag har grunnat på det, men kommit fram till att det får bli som det blir.  Jag lägger en sträckt vindväv under plåten, och sen får ju då luften röra sig i korrugeringen upp..

Halte

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 nov-11 kl 09:41 »
22 cm sågspån lär väl kunna funka skapligt som isolering.. Om det nu inte är så att du ska värma upp hela byggnaden med typ direktverkande el eller så, då känns nog sågspån som lite slöseri med pengar i långa loppet.
Men hur ska man blåsa upp detta? Några idéer?

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 nov-11 kl 09:47 »
Jag har en Kongskilde-fläkt som är till sädestorken, den blåser utav helsike, så finhackade material går nog fint. Har hittat kutterspån för 70 kr/kubiken  i Blekinge, kruxet är hur jag ska få hem den, transporten blir lika dyr som spånen...
Sen lär det knappast gå att stå i ena änden och blåsa, då lägger sig säkert allt bara i en hög 10-15 meter bort, så det vill nog till åtminstone 20 meter slang som man petar in.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #27 skrivet: 13 nov-11 kl 09:57 »
Hej Existens!

För att ge lite perspektiv på saker- jag är supernöjd när jag kvistar ett träd utan att skada mig, jättestolt när en nedblåst takpanna går att lägga tillbaks rätt utan att hela taket rasar ner och känner mig driftig och påhittig när jag hittar en smartare väg från brunnen in till stugan eller när jag kommer på att man kan mala nötter i mandelkvarn.

Du har byggt allt det där nästan helt själv, kommer på massor med lösningar och bygger nya delar till traktorn för att kunna få till det du vill, byter helt inriktning på verksamheten och har fortfarande inspiration till att fortsätta. Jag är djupt imponerad och önskar jag hade en pytteliten del av de där kunskaperna och modet!!

Tack för att du sprider inspiration och glädje!!!
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Halte

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 nov-11 kl 11:28 »
Hej Existens!

För att ge lite perspektiv på saker- jag är supernöjd när jag kvistar ett träd utan att skada mig, jättestolt när en nedblåst takpanna går att lägga tillbaks rätt utan att hela taket rasar ner och känner mig driftig och påhittig när jag hittar en smartare väg från brunnen in till stugan eller när jag kommer på att man kan mala nötter i mandelkvarn.

Du har byggt allt det där nästan helt själv, kommer på massor med lösningar och bygger nya delar till traktorn för att kunna få till det du vill, byter helt inriktning på verksamheten och har fortfarande inspiration till att fortsätta. Jag är djupt imponerad och önskar jag hade en pytteliten del av de där kunskaperna och modet!!

Tack för att du sprider inspiration och glädje!!!
Så sant så! :)

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 17 nov-11 kl 14:03 »
Jävligt imponerad måste jag säga. Har själv byggt ett ko-stall på 1600m2, gjorde det mesta själva (1,5 år, ryggen o psyket är kass).
Vad säger försäkringsbolaget om halm, spån i taket?

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #30 skrivet: 17 nov-11 kl 14:21 »
jätterolig tråd ... den ska jag följa..  och Jättekul att nån vågar satsa..  Fortsätt..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Existens?

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 24 nov-11 kl 13:35 »
Tack snälla för alla värmande kommentarer!
Det är sånt som är nyttan med att lägga upp en byggtråd, man blir lite tvungen att fortsätta, och får inspiration av de som läser. Det är otroligt viktigt. Bygget går nu bara på ren envishet, och en bild jag har i huvudet om hur den gaveln där man går in, ska se ut. Jag ser fram mot den dagen då jag kan ägna mig åt nåt annat än klänga på stegar här..

Små framsteg görs, men allt syns inte utanpå. Äggpackeriet går framåt, men det kommer att få en separat tråd, om godkännande osv..

Så här såg det ut idag härute..

challe:)

• Småland
« Svar #32 skrivet: 24 apr-12 kl 18:33 »
har du blivit klar snart vill slutresultatet  8) 8) 8) :D
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Existens?

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 25 apr-12 kl 10:43 »
har du blivit klar snart vill slutresultatet  8) 8) 8) :D

Ja, det vill jag också.. :)  Så jättemycket mer har inte hänt sen sist. Får väl bli ett nytt ryck nu i Maj hoppas jag.

Men hönsen strosar iaf runt i sin avdelning. Dom spanar vid luckorna som snart ska öppnas så dom får komma ut.

Det är 6 höns per m2.. kan inte påstå att dom trängs faktiskt..

Fundersam

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 29 apr-12 kl 17:43 »
Oj... Vilket projekt  :D. Snyggt jobbat och väldigt imponerande.  :)

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 02 maj-12 kl 22:44 »
WOW,imponerande!

Existens!

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 26 jul-12 kl 23:14 »
Ja, det kan väl vara passande att den nye Ex, uppdaterar den gamles projekt lite.

Det är bara att konstatera, att allting inte alltid går som man vill eller tänker sig.
Jag vet inte om jag gått in i väggen på det här bygget, eller helt enkelt bara tappat lusten. Det hela står relativt still nu.

Har bestämt att ta en paus med hönsen tillsvidare. Jag får helt enkelt inte ihop det kapital som krävs för att dra igång på riktigt.
Och jag har sagt det förr, och säger det igen..: Det går inte att småstarta, det måste vara fullt från början, annars äter gårdens fasta kostnader upp det hela och man kommer aldrig vidare.
När huset är tomt ska jag försöka få lust att bygga klart det, sen får användningen visa sig.. Kanske hyr jag ut hela klabbet till nån ny ung kraft som kan få en lönande rörelse. Marknaden och efterfrågan finns, man måste bara kunna gå in till 100%, och det kan inte jag i dagsläget.
300 000 i friska pengar behövs för att starta upp, och dom tjänar man tillbaks på ett halvår.

Jag har byggt på ladan i 5 år nu..jag är inte direkt sugen på att plocka ner den igen... ;)

Tillsvidare lägger jag all tid på min bokföringsbyrå.

Så här ser det ut idag. Jag hoppas kunna måla gaveln i sommar åtminstone.

Rosten

• Närke
« Svar #37 skrivet: 27 jul-12 kl 09:53 »
Starkt att fatta det beslutet!
Oftast så kör man på så länge det går för att sedan upptäcka att man inte tjänat en krona utan bara har jobbat massor av timmar.
Så var det när jag la ner min intenettbutik. Omsatte massor men jobbade ännu mera och hade extremt lite påslag vilket gjorde att jag till slut tröttnade helt.

Existens!

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 03 sep-12 kl 22:57 »
Efter en hel del funderande har jag nu kommit fram till vad som behöver göras, om det här ska fungera.

Med 7 meters takhöjd invändigt kommer det aldrig att gå att få upp nån värme vintertid, åtminstone inte på ett ekonomiskt möjligt sätt. Och värme måste till. Den kalla verkligheten om en sån här sak ska fungera är att hönsen måste värpa.  Och det gör dom inte om det blir för kallt.

Så den enda möjliga vägen är att göra ett innertak som fälls ner på vintern.  Jag tänker mig ett ramverk i aluminiumprofiler som håller uppe frigolitplattor. Och då tänker jag mig den långa modellen, som är nåt på 2,5 meter.
Det får sitta fast i takfoten, och fällas ner med vajerspel i nocken. Så på vintern har man 3 meters takhöjd, och på sommaren hissar man upp taket, och får ett fint sommarklimat.

På köpet slipper jag tänka på att isolera yttertaket.

Dessutom ska det byggas en veranda utmed söderväggen.
Innan jag har det på plats, kommer inga höns in. Det får ta den tid det tar. Just nu har jag ingen lust alls, men bara att tänka ut lösningen känns som varande ett steg i rätt riktning.

Det skulle förmodligen bli sveriges enda hönshus av den konstruktionen..Och bara det är ju lite sporrande :)
« Senast ändrad: 03 sep-12 kl 22:59 av Existens! »

Broberg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 03 sep-12 kl 23:33 »
Har inte sett denna tråden innan. Blir nedstämd. Matimport måste stoppas, så folk lär sig vad det kostar att producera maten. Fulproducerat i låglöneländer ska inte vara ett alternativ. Det måste kunna finnas mellanlägen även här, mellan en hushållsflock djur och storfabriker som spottar ut billig fulmat.
« Senast ändrad: 03 sep-12 kl 23:38 av Lopt »

Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 1 användare
SanitaNuh

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser