Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt lagårdsbygge, med lite bilder...  (läst 18422 gånger)

mrpele

• Västerbotten
SV: Billigt lagårdsbygge, med lite bilder...
« Svar #40 skrivet: 04 sep-12 kl 20:16 »
Tack för allt du delat med dig av.
Jag önskar dig all lycka med detta projekt.

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #41 skrivet: 25 sep-12 kl 10:27 »
Helt fantastiskt och vilket jobb du gjort. Det som slår mig är att det egentligen borde finnas sponsringspengar för att kunna utveckla olika projekt. Vet inte om det finns. ??? Fortsätt att lägga ut bilder och skriv om ditt projekt. :D

Existens!

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 25 sep-12 kl 10:56 »
Tack, var roligt att nån hittar tråden ibland!  :)

Jo, det som finns är ju investeringsstöd från Länsstyrelsen, och det har jag sökt med fått avslag på.
Sökte först på grisarna när bygget började, men då hann inte hanteringen klar innan jag insåg att det inte skulle löna sig, så den ansökan drog jag tillbaka.
Sen sökte jag då 40 000 kr i stöd för inköpet av hönsinredningen. Det var ju enkelt och klockrent med ett enda kvitto på sakerna. Men då fick jag avslag med motivering att vi hade avbrutit satsningen på grisar, så hon antog att vi hade för dålig ekonomi. Samt att hon inte trodde efterfrågan fanns.  Lite märklig motivering med tanke på att jag bor 2 mil från en stad med 130 000 invånare som helt saknar närproducerade ägg.

Man måste ju hursom betala allt först, för att sen eventuellt få ett stöd utbetalt.
Djurinköp får man aldrig stöd till.
Och har man fått stöd, så måste man driva grejen i 5 år, annars får man betala tillbaka.

Så, nej. För min del söker jag hellre finansiering i vanlig bank, där man inte är i händerna på en statlig tjänstemans godtycke.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #43 skrivet: 01 nov-12 kl 14:55 »
Nej, jag har gjutit halva, och knappt det. Har försökt att hålla ner det till 7 cm, men det är svårt att få så exakt, egentligen skulle det räcka med 5 cm där hönsen är. Så 7 cm till hela blir ca 31 kubik. Ska ta resten nu i höst, när det börjar komma in kulor..
Hej!
Synd att du har gjutit så tunn betongplatta, den är inte körbar med traktor.
Men du kan lägga på ett nytt betongskikt med armering, så kan du bygga golvboxar för slaktkaniner där och använda traktorn när du kör ut ströbädden.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #44 skrivet: 01 nov-12 kl 15:21 »
Ex. Mer bilder  ;D

Existens!

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 03 nov-12 kl 20:47 »
Hej!
Synd att du har gjutit så tunn betongplatta, den är inte körbar med traktor.
Men du kan lägga på ett nytt betongskikt med armering, så kan du bygga golvboxar för slaktkaniner där och använda traktorn när du kör ut ströbädden.

Beekeepern.

Nja, dels tror jag inte på lönsamheten i den branschen, och dels har jag börjat bli lite mätt på det här med slaktandet och djurhållning för maten.  Inte så att jag tänker sluta äta kött, men jag märkte i slutet av grisperioden att jag började tänka lite väl mycket på alltihop.

Ex. Mer bilder  ;D

Finns knappt inget nytt av visa, tyvärr.. :)

Valmet

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 12 nov-12 kl 08:27 »
Men inte ska du väl snubbla på målsnöret nu efter allt jobb?

Köp ett lass gåsa-ungar till våren,håll tummarna att räven å salmonellan
håller sig borta så blir det klirr i kassan :)

Existens!

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 12 nov-12 kl 08:39 »
Ja, alla ideer testas  :).. Senast funderade jag på att göra en stor champinjonodling av det hela..

Annars är det väl tyvärr så, att det är just på målsnöret man ofta snubblar..

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #48 skrivet: 12 nov-12 kl 09:00 »
Jätteintressant tråd. Så duktig du är! Jätteimponerad. Hoppas du hittar orken och lusten igen och att det till sist dyker upp något intressant du kan satsa på.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

krikav

• Hälsingland
« Svar #49 skrivet: 14 nov-12 kl 00:17 »
Ett sågverk kanske?
Hyra ut till folk som gör timmerstommar?
Värmeverk a la jean-pain?

Mycket imponerad av projektet! :)

Existens!

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 14 nov-12 kl 11:08 »
Ett sågverk kanske?
Hyra ut till folk som gör timmerstommar?
Värmeverk a la jean-pain?

Mycket imponerad av projektet! :)

Tack  :).
Ja, det finns många förslag. Ett var att hyra ut det till husvagnar..  'Problemet' är ju att bygget klarar att hysa en produktion som skulle kunna omsätta 1,5 till 2 miljoner per år. Och då känns det lite segt att hyra ut det till exempelvis husvagnar över vintern och dra in 7-8000.. :)

Om jag lyckas få inspiration till att bygga klart så hoppas jag att det går att hyra ut det, och då i första hand till nån som vill hålla höns. Det är ju trots allt inrett för 3000 höns, med packrum för äggen så man kan leverera direkt till affärer.  Bara vågen som sorterar äggen kostar exempelvis 175 000 kr..
Kanske kan man bygga ett hus här på en åker också, så kan någon hyra både bostad och rörelse.

Så det gäller väl att få det klart på nåt vis. men det går trögt.  Förr kunde jag krypa upp på taket med plåtarna även om jag hade ryggskott.. Den lusten finns inte längre.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #51 skrivet: 14 feb-13 kl 20:46 »
Jag fick ett pris på 140 000 för en stomme, och det var väldigt billigt, men av en händelse så kollade jag lite på stålpriser, och det visade sig att man bara behövde ge 70 000 för stålet till motsvarande stomme.
Jag är inte van vid att kunna tjäna 70 000 på några veckors svetsjobb, så det blev ju att köpa lösa balkar istället. När man köpte den mängden så fick man dessutom så mycket rabatt så det täckte både vinkelkapning och målning av balkarna.

Jättebra tips, sånt där kan jag svetsa också, om än inte lika snabbt som proffs.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #52 skrivet: 14 feb-13 kl 21:13 »
Kan du inte ha kalkoner över sommar- höst de äts ju mest till jul.

Existens!

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 14 feb-13 kl 21:36 »
Jag tror inte det blir några djur överhuvudtaget för min del.  Det är nog inte min grej helt enkelt. Just nu känner jag bara hur det knyter sig i kroppen av att ens tänka på att ha en hushållsgris eller nåt.

Så det får bli att antingen hyra ut det till nån som vill ha djur, och då blir det nog en komplett lösning där jag bygger ett hus och allt till den familjen.

Eller så river jag ut allt och har det som husvagnsplatser över vintern. Men jag vet inte om det ger några vidare pengar. Kan iofs tycka att 1500 kr vore rimligt i hyra, och det skulle gå in 20 st.. då blev det 30 000 per år i intäkt.  Alltid nåt, men inte som det var tänkt

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #54 skrivet: 14 feb-13 kl 21:59 »
Ta 3 000 av stadsborna  ;D

Ex.

• -
« Svar #55 skrivet: 23 feb-14 kl 10:23 »
Long time ago...

Inte mycket har hänt sen sist.. bygget står och förfaller. Men nu till sommaren ska jag försöka ta tag i det igen och göra klart. Att bara se ett halvfärdigt bygge dag ut och dag in tar ju knäcken på en.

Iden som ligger närmast är ju hyra ut till husvagnar.. Det är bara det att det känns lite för ...'simpelt'.. det är för enkelt. :-X

Så jag tror det ska bli ett företagshotell!  :)
Har kollat Blocket och det finns massor med folk som söker lokaler för tillverkning, lager eller bilar.
Delar in det i olika storlekar alltefter vad kunderna vill ha. På övervåningen skulle man kunna bygga en rad kontorsplatser med utsikt över ängarna. Skulle vara finfint att sitta där och jobba.

I samhället här nere betalar småföretag 10 000/mån för 300m2.. kallhyra.. Jag har 450 m2..

Dela upp det på 3-4 företag plus 3 kontor.. det borde rimligen kunna ge 9-10 000 i månaden, och då betalar det hela gården.

Nu gäller det att övertyga omgivning och bank om att det här är en kanonide  :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #56 skrivet: 23 feb-14 kl 10:53 »
Ge inte upp Ex!

Här i min lilla pluttby, la en affär ner för ca 10 år sedan.
Efter några år som lager, har en ung kille gjort om den till hyr-en-garage-plats-för-meck-och-förvaring.
Han har full beläggning!
Och den som inte har plats hemma har gott och utrymme för att laga bruksbilen eller söndagsåket.
Vet inget om hur hans ekonomi ser ut, men han har iallafall drivit detta i ett par år.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Rosten

• Närke
« Svar #57 skrivet: 23 feb-14 kl 11:36 »
Long time ago...

Inte mycket har hänt sen sist.. bygget står och förfaller. Men nu till sommaren ska jag försöka ta tag i det igen och göra klart. Att bara se ett halvfärdigt bygge dag ut och dag in tar ju knäcken på en.

Iden som ligger närmast är ju hyra ut till husvagnar.. Det är bara det att det känns lite för ...'simpelt'.. det är för enkelt. :-X

Har kollat Blocket och det finns massor med folk som söker lokaler för tillverkning, lager eller bilar.
Delar in det i olika storlekar alltefter vad kunderna vill ha. På övervåningen skulle man kunna bygga en rad kontorsplatser med utsikt över ängarna. Skulle vara finfint att sitta där och jobba.

I samhället här nere betalar småföretag 10 000/mån för 300m2.. kallhyra.. Jag har 450 m2..

Dela upp det på 3-4 företag plus 3 kontor.. det borde rimligen kunna ge 9-10 000 i månaden, och då betalar det hela gården.

Nu gäller det att övertyga omgivning och bank om att det här är en kanonide  :)
Nu börjar det likna något.
Började tro att du hade gett upp totalt. Men du har ju visat förut att du är av segt virke. Så jag tror du fixar det igen.
Problemet är oftast att man kör i ett spår och tror stenhårt på det. När det visar sig vara en återvändsgränd så tar orken slut.
Då är det bra om man har råd att ge det ett litet tag innan man hittar ett nytt spår.

Vi renoverade ju våran lägenhet och räknade med att tjäna rätt bra på att hyra ut den på sommaren. Till folk som ville bo på en lantgård.
Fick den uthyrd 8 dagar första sommaren. Så det var en total katastrof för oss. Eftersom vi hade lånat pengarna på ett kortsiktigt lån som vi skulle betalas av med hyrespengarna som skulle strömma in. :'(
Till slut så satt vi in en annons på Blocket om uthyrning månadsvis för 2900:- inklusive allt.
Då vart vi totalt nerringda. Tydligen så ville man inte semestra här. Men att bo årsvis gick bra. Så den är uthyrd hela tiden.
Vanligtvis till karlar som precis har blivit utslängda. ;) (en udda målgrupp.)

andtol

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 23 feb-14 kl 18:16 »
Long time ago...

Puss! Kul att se dig här igen!

Är det inte bättre att först göra det färdigt så det inte står och förfaller? Än att börja med ett nytt projekt som kostar massor med pengar och tid?

Eller är det så att pengarna är slut och det behövs påfyllning innan det kan hända något?

Göra färdigt. Avsluta. En sak i taget. Mina mantran. :)

Ex.

• -
« Svar #59 skrivet: 23 feb-14 kl 18:39 »
Göra färdigt. Avsluta. En sak i taget. Mina mantran. :)

Jo, det är fruns mantran också... ;)

Mina är mer *jag vill, nu!!* Annars lessnar jag, om jag inte har nåt i sikte.

Men jo, att lägga klart taket och sätta på väggar är ju en bra början innan man börjar hyra ut  :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser