Jag har sett det flera gånger och jag blir lika ledsen varje gång.
Folk som bor i stan,skaffar en jakthund,den får abra gå korta koppelpromenader,kan inte vara lös för då sticker den och kommer inte tillbaks.Hunden kallas dum i huvudet,för att den drar i kopplet.
När den faktiskt är understimulerad och stressad.
Folk som skaffar rottweiler,älskar hunden,har inget ledarskap,hunden börjar morra mot familjen,göra utfall mot andra hundar.De vill inte omplacera den,ifall den skulle bita ngn,så den avlivas.
Vad är det med människor? det är ju hunden som får lida för att ägaren inte läst på,eller är för lat för att engagera sig.
Ser detta för ofta,och det är sorgligt.Önskar det fanns ngt som fick ALLA att tänka till innan de skaffar hund.
jakthundar,brukshundar,hundar av "kamphunds"typ,vinthundar behöver alla röra ordentligt på sig för att må bra.Samma sak gäller terriers,som även behöver en ledare.Vet inte hur många människor jag mött som skaffat en söt jackrussel.Gullar med den.Den får gå korta promenader,ingen bestämmer över den för den är så söt,så den börjar bli odräglig.Vaktar saker,gör utfall mot hundar.
ville bara skriva av mig.
Mötte igår en hund som en gammal dam äger.Hon hade en newfoundlandshund som hon fick sälja ,hon orkade inte hålla hunden och ahde dålig hälsa.Nu har hon skaffat en ny hund.En dobermann,rottweler,och alpstövare.Den är högenergisk,kan inte släppas lös och tanten lär inte orka hålla den länge till,den är 5 månader.Hon skulle köpt en pekingese.Hade varit bättre för alla.suck