Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  granskottssirap är det något att ha?  (läst 19178 gånger)

Kalle Kakelugn

• Gäst
granskottssirap är det något att ha?
« skrivet: 19 sep-09 kl 10:23 »
funderar på om jag ska pröva att göra detta till våren, har aldrig prövat detta så synpunkter tack 8)

kurt

SV: granskottssirap är det något att ha?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-09 kl 18:34 »
Jag gjorde granskottssaft, som var mycket lyckat. Men jag vet inte vad jag skulle använda en sirap till? Dessutom undrar jag hur man skall kunna sila bort barren?

malines

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 sep-09 kl 18:51 »
Har sirapen som smaksättning i mat och bak. Och som sås till glass och fruktsallad. Gott. Även en höjdare till ost. Silar barren gör man med en nätsil, förslagsvis.

Gunhild

« Svar #3 skrivet: 19 sep-09 kl 19:24 »
man kan ha det som hust medicin.

malines

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 sep-09 kl 19:26 »
Visst! Och i te tråkiga vintermornar.

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 okt-09 kl 19:35 »
Hur gör ni då? Kokar ni barren i en sockerlag eller får det stå o dra i nåt? Provade en gång, men lyckades inte med det receptet, luktade gott gjorde det i alla fall.
Enligt mitt recept (som var dåligt) skulle man varva enbart granskott och strösocker o ställa burken i ett soligt fönster. Meningen var att skotten då skulle safta sig, men det gjorde de inte särskilt mycket. Det blev sockercement...

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 02 okt-09 kl 22:49 »
Hur gör ni då? Kokar ni barren i en sockerlag eller får det stå o dra i nåt? Provade en gång, men lyckades inte med det receptet, luktade gott gjorde det i alla fall.
Enligt mitt recept (som var dåligt) skulle man varva enbart granskott och strösocker o ställa burken i ett soligt fönster. Meningen var att skotten då skulle safta sig, men det gjorde de inte särskilt mycket. Det blev sockercement...

Jag fick ett recept av en kvinna i Norrland. Har inte ännu försökt mig på att göra den. Sirapen är hiskligt söt. Jag tror att hon värmde den lite grann för att få den rinnande. Själv smakade jag direkt ur burken... "sockercement"... ja kanske...

Gransirap

Varning! Håret reser sig!  

Ca 3 liter vårgröna granskott
1 ½ liter kokande vatten som hälles över skotten.
Låt stå över natten. Silas dagen efter.
Häll i drygt 1 kg socker i spadet.
Kokas på svag värme i 5 timmar. Rör om då och då.

Efter förtäring, borsta tänderna och kamma ner håret.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

koko

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 okt-09 kl 09:20 »
Hihi, men i te borde det funka?

malines

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 okt-09 kl 09:26 »
Min granskottssirap görs på följande vis:

Plocka fina vårskott. Lägg i glasburk med lock. Lägg i lika mycket socker som skott på ett ungefär (jag använde råsocker, men funkar lika bra med vanligt vitt). Skaka/rör om så att det blandar sig. Skaka burken varje dag. Låt stå i soligt fönster tills granskotten saftat sig och löst sockret. Sen lite till. Sila med vanlig tesil/annan finmaskig sil rakt ner i lämpligt förvaringskärl med lock. Förvara i kylskåp.

Ibland är skotten så torra att sockret får svårt att lösa sig. Då kan man slå på LITE vatten (en tesked eller så) och skaka burken väl. Men ha is i magen! Inte roligt med för mycket vatten!!!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 11 jun-10 kl 17:17 »
Jag fick ett recept av en kvinna i Norrland. Har inte ännu försökt mig på att göra den. Sirapen är hiskligt söt. Jag tror att hon värmde den lite grann för att få den rinnande. Själv smakade jag direkt ur burken... "sockercement"... ja kanske...

Gransirap

Varning! Håret reser sig! 

Ca 3 liter vårgröna granskott
1 ½ liter kokande vatten som hälles över skotten.
Låt stå över natten. Silas dagen efter.
Häll i drygt 1 kg socker i spadet.
Kokas på svag värme i 5 timmar. Rör om då och då.

Efter förtäring, borsta tänderna och kamma ner håret.

Nu har jag provat detta recept och lät det stå och koka på vedspisen. Och det ska inte koka 5 timmar. Inte ens 3 timmar.

När det kokt en stund så var det te färg och ett tag senare gyllengult och då hällde jag ett litet prov i ett deceliter mått. Det visade sig när den kallnat att det var exakt rätt tid att ta den då. Den var fin i konsistensen och smakade gott.

Tyvärr var vi mitt i städ/tvätt tagen och så var det ganska snart becksvart i grytan (det hade blivit rinnande karamellsmet).
Då hade det sammanlagt kokt 3 timmar med locket på glänt.
När det stelnat i burkar så gick det inte att få upp igen. Det var som glas!! Så det blev till att ställa burkarna i vattenbad och gräva ur sirapen när den mjuknat och koka upp den med mera vatten tills den var rinnande. Den här gången väntade jag tills den kallnat innan jag hällde på burkar i fall den var för hård men det blev lagom.
Slutresultatet blev svart sirap med lite bränd smak.

Så ca 1 1/2 - 2 timmar inte längre och det ska vara gyllengult och lättrinnande. Det stelnar till siraps konsistens när det kallnat. Vänta inte tills det blir tjockt då är det för sent.

Humle

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 18 jun-10 kl 10:06 »
Sirap, saft och sylt är ganska enkelt. Blanda i lite vatten, enorma mängder socker och lite smaksättare och det blir supergott. Undra om det beror på smaksättarna eller sockret  :-*.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

getalina

• Halland
« Svar #11 skrivet: 19 jun-10 kl 18:35 »
Jag får väl tillägga att det faktiskt smakade riktigt gott ringlat över vaniljglass. Granskottens smak förtogs inte av att det var kokt för länge.  :)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 19 jun-10 kl 18:57 »
Kul att du testat receptet, getalina. Jag har inte kommit mig för att göra det. Tror inte att jag skulle göra åt sirapen och har väl därför tvekat.

Funderar på detta med koktiden… Kan det vara så att en hel del av vattnet förångades när du hade locket på glänt? Man kanske skulle fylla på med vatten allt eftersom så att mängden bibehålls? Vad tror du om det? Eller ha locket helt på hela tiden och ha plattan på ettan?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

getalina

• Halland
« Svar #13 skrivet: 19 jun-10 kl 19:14 »
Locket på- eller på glänt har nog betydelse.

Men jag hade att välja på vedspis eller gasspis så för att inte gasen skulle ta slut så........... Lite svårt att sätta vedspisen på ettan  ;) ;D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 20 jun-10 kl 00:16 »
Locket på- eller på glänt har nog betydelse.

Men jag hade att välja på vedspis eller gasspis så för att inte gasen skulle ta slut så........... Lite svårt att sätta vedspisen på ettan  ;) ;D

Har du en vedspis?   :o   ;D  Då förstår jag att det är lite svårt att att vrida ner värmen till ettan.   ;) 

Åter nr 1/13

getalina

• Halland
« Svar #15 skrivet: 21 jun-10 kl 20:29 »
Har du en vedspis?   :o   ;D  Då förstår jag att det är lite svårt att att vrida ner värmen till ettan.   ;)

Jo du här kör man med eget bränne... ;) ;D
Är så glad i min spis.  :D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 22 jun-10 kl 00:55 »

Jo du här kör man med eget bränne... ;) ;D
Är så glad i min spis.  :D

Du är lyckligt lottad.   :D  Jag vill också ha en vedspis.

Åter nr 1/13

tuulis

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 09 aug-10 kl 23:58 »
Provade första gången att göra granskottssirap. Med receptet att varva granskott, socker och skivad citron i en glasburk och sätta den på fönsterbredan, och skaka den då och då. Först tyckte jag att det hände saker men sen trodde jag att det aldrig skulle bli helt färdig. Det hjälpte dock att ställa burken då och då upp och ner på fönsterbredan så att det hårdnade sockret på botten skulle smälta. Jag läste nånstans att det skulle ta så där två månader att bli färdig. Det lät väldigt länge ... men det är ungefär vad det tog för mig. Nu hoppas jag bara att det kan komma till bra användning, att det smakar gått och att det kan vara till nån nytta, trots den enorma mängden socker  ::). Här nedan har jag en bild på utvecklingen av sirapen genom tiden.
« Senast ändrad: 10 aug-10 kl 08:22 av tuulis »

getalina

• Halland
« Svar #18 skrivet: 10 aug-10 kl 00:33 »
Blir du förkyld så, smaskig hostmedecin.  ;)

tuulis

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 10 aug-10 kl 08:28 »
Att använda det som hostmedicin låter som en fin och nyttig användning av det efter två månaders tillverkningstid.
Tar ni det som den är eller blandat i varmt vatten? Eller kanske försvinner verksamma ämnen då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser