Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  feta får  (läst 1230 gånger)

gurkan

feta får
« skrivet: 18 sep-09 kl 17:47 »
Varför blir flera av mina blandrastackor, och även en del lamm, feta? Det är andra året nu som de blir det. De får inget annat än bete. De går i samma hage som alltid, sambetar med kor. Jag förstår inte, har inte haft problem med det förut. Är det någon som kan förstå sig på det? Eller kan det vara så simpelt att jag inte haft öga för det förut? Fast det har inte varit några feta lamm innan förra året, enligt klassning på slaktkroppar. Inte vet jag, det kanske finns ett svar, men det är nog svårt för er att ge det såhär, kanske.

Hur bantar jag tackorna, låser in dem med endast nödvändig giva hö, eller?

Förvirrat skrivet...

vallhunden

• Västergötland
SV: feta får
« Svar #1 skrivet: 18 sep-09 kl 18:03 »
Kanske att du har köpt en bagge förra året som antingen som individ, eller vars ras, lätt sätter fett?
Vilken ras har du?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

gurkan

« Svar #2 skrivet: 18 sep-09 kl 19:23 »
Njaeej, honom köpte jag 2006... En leicesterbagge. I fortsättningen blir det gutebagge, får se om det blir nån skillnad.

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 18 sep-09 kl 19:49 »
Att tackorna blir feta i slutet av betessäsongen är väl närmast naturligt och gör väl inte så mycket. Att banta dem känns överilat. Att lammen blir feta är ju knepigare. Skicka dem tidigare kanske?
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

gurkan

« Svar #4 skrivet: 18 sep-09 kl 19:59 »
Ja, det kan nog vara så att de skulle slaktas tidigare, lammen. Men tackorna är inte lite feta nu och förra året hade jag svårt att få bukt med det. Och de la på sig tidigt på sommaren...

ulfg

« Svar #5 skrivet: 20 sep-09 kl 08:47 »
De verkar kanske ha det lite för bra hemma hos dig...Du har för gott, friskt bete till kanske för få djur? Problemet med att de går tillsammans med kor leder till ett effektivt sambete som gör att din vall är av högsta kvalitet? Hm. Blanda med lite magrare marker - kanske lite skogsbete eller något? Eller så är det rasmässigt helt enkelt. Du kanske har djur som lätt och snabbt sätter fett. Om det bara inte leder till problem med lamning eller annat är det väl trots allt ganska fint att ha trinda och välnärda djur.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 sep-09 kl 17:59 »
Min åsikt är att en bra modertacka ska inte sätta fett tidigt på säsongen! Det hon äter ska gå oavkortat till lammen!!!

Tackorna kan lägga på sig igen efter avskiljningen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Galaxie, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser