Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den viktiga fällningen = hösten  (läst 13855 gånger)

Lars på Solbacken

• Västergötland
Den viktiga fällningen = hösten
« skrivet: 16 sep-09 kl 20:06 »

Antal inlägg: 236

Höst = Fällningstid
« skrivet: September 06, 2009, 21:56:47 » Citat Ändra Radera 

--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jag har skrivit om det här i duvtråden men så tänkte jag att jag lägger ut det här också för det gäller samma till höns, ankor, gäss, fasaner, påfåglar osv.
 Och då ville jag berätta lite om hur jag gör nu med mina Höns och andra Fjäderfän under ruggningstiden. Den här tiden är viktig för alla våra fjäderfän, att dom mår bra, har lugn och ro, för att just fällningen som tar mycket kraft. det är nu man börjar med avelssäsongen till våren att den blir mer lyckad med starka foster i äggen och starten i livet.

Hösten som är fuktig och råkall ökar fuktigheten i våra duvslag eller höns,-ank,- gåshus. Det i sin tur skapar gynnsamma förhållanden för parasiter, fukt och en sämre miljö bildas. Duvor och andra fjäderfän lägger mycket av energin på just att byta fjäderdräkt därför är det viktigt att dom får anv. så mycket av orken till just fjäderbyte och inte ha ungar i reden som ska skötas och matas eller höns som man driver för äggläggning och nu syftar jag till speciellt våra avelsdjur eller tävlingsduvor. Fast jag själv gör så här med alla fjäderfän jag har, även dom som går till hushållet.

Fällningen brukar börja som mest i slutet av augusti "beror lite på när man sätter dom i par "avelssäsongen börjar"
Jag ger hönsen och dom andra 50-60% "färskt" vete, det innehåller mycket svavel som fjädrar och dun är uppbygda på.

Rapps och solrosfröer är oljerika och fjäderfäna får en mjuk och elastisk härlig fjäderdräkt. Man kan även anv. Rapps, solros, linfröolja också och det rör man ut i den hela säden dom får.

Snäckskal eller grit ska alltid finnas

Under den här tiden är det bra att ge dom vitaminer och nästan ett måste om man har gjort en kur i slutet av augusti mot mask, parasiter och som duvorna kan få gulknopp.

Fällningen ska helst vara klar före jul och då ska man sakta ha gått över till 50-60% korn i fodret "i början av dec. börjar man". Det är vinter och djurens viloperiod har kommit och kornet dämpar äggläggningen. Och givetvis ska dom följa dagsrytmen under den här tiden, "inga lampor ska stå och lysa under kvällarna"

Ett par tre veckor innan avelssäsongen börjar, går man över till avelsfodret där endel anv. värpfoder fast då inte till duvor. samtidigt som man går över till avelsfodret ökar man ljuset hos dom. Ankor och gäss ska helst följa dagsrytmen.

Så här gör jag ungefär, jag vill följa naturens gång mer. Tittar man på dom vilda fåglarna så börjar dom i augusti och hela hösten med att besöka stubbåkrarna där dom finner färskt foder, fåglarna "duvor, gäss, änder, fasaner, rapphöns osv." äter sej feta och dom får en idialisk fjäderdräkt som är livsviktig för dom, dels för att hålla värmen på vintern och att fjädrarna håller till nästkommande höst. Dom lägger på sej ett fettlager så dom klarar vintern som är själva viloperioden samt att höstens och ev. vinterns besök på stubbåkrarna har gett dom bästa förutsättningar för tiden för fortplantningen

Jag har försökt att beskriva ungefär hur jag gör och tänker ang. fjäderfän jag håller. Det funkar bra för mej med kläckning och starka ungdjur, sjukdommar osv.

MVH
//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

EvaE

• Gäst
SV: Den viktiga fällningen = hösten
« Svar #1 skrivet: 16 sep-09 kl 20:16 »
Tack, Lars för mkt fina råd, tips & ord.  :D

//
Eva

@nn

• Hönsmammann
« Svar #2 skrivet: 16 sep-09 kl 20:24 »
Oj, vad mycket bra råd.

Härligt när kunskap och klokhet sprids.  :)
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

Gamina

« Svar #3 skrivet: 17 sep-09 kl 08:06 »
Trots att jag är så ny på att hålla fåglar så måste jag ifrågasätta det du skriver, jag har däremot erfarenhet av foderstater för häst.
Du talar om att fjädrar innehåller svavel och visst det gör de men en sak du inte talar om är att fjädrar består av proteiner. Det du skriver är intressant men jag undrar om djuren verkligen får i sig tillräckligt med proteiner för att bilda fjädrar på den kost du rekomenderar. Du verkar till stor del ge vete och (lågt proteinvärde) så frågan är hur mycket proteinriktfoder du ger. Solrosfrön har ett ganska högt proteinvärde, en siffra jag hittade säger 230g/kg. Raps hittar jag bara som rapsolja och då finns det inget protein men själva fröet innhåller garanterat proteiner. Ger man för lite proteiner så kommer djuren antingen få en dålig fjäderdräkt eller så minskar muskelmassan eftersom de måste ta proteinerna från sin muskler för att bygga upp fjädrarna. Troligen blir det en kombination av dessa två saker.
/Gamina foderstatstokig hästägare
Genbank för Gotlandshöns

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #4 skrivet: 17 sep-09 kl 09:51 »
 :) Kul med så bra tips Lars!

Gamina - vad ger du dina höns?
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Gamina

« Svar #5 skrivet: 17 sep-09 kl 10:09 »
Mina höns får plocka ur en blandning av allfoder, havre, korn, soja och vete. Ovanpå detta så går de ute och kan leta godsaker jag repar även klöver (hög proteinhalt) och slänger in till dem i hönshuset. Allfodret går det inte så mycket av utan det är havren, sojan och vetet som går åt mest om de inte kommer åt kycklingarnas undulatfrön för då trycker de i sig det.
Jag säger inte att TS har fel i sin foderstat men han trycker väldigt hårt på just vete (och svavel) vilket gör att jag blir fundersam eftersom fjädrar är uppbygda på samma sätt som vårt hår och våra naglar =proteiner.
Genbank för Gotlandshöns

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #6 skrivet: 17 sep-09 kl 11:35 »
Ok! Jag ger mina havre (ca 1/3) och vete (ca 2/3) - dessutom går de helt fritt och plockar i sig allt möjligt. Plus att jag ger dem alla matrester i en salig blandning. Krossat korn och solrosfrön får de då och då också kom jag på! De äter faktiskt mest av det de plockar i sig ute!

Hur ser ni på vitaminer i vattnet?  Har inte testat det men det kanske är viktigt - eller? Var köper man det och vad heter det?
« Senast ändrad: 17 sep-09 kl 11:37 av Brandkårsskogen »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: några bra att veta..
« Svar #7 skrivet: 17 sep-09 kl 14:08 »
Jag ger hönsen och dom andra 50-60% "färskt" vete,

Vete rekomenderas att man inte ger mer än 20-30% till höns.
Mycket vete kan orsaka hackning och fjäderplockning hos höns!

Rapps, solros, linfröolja också och det rör man ut i den hela säden dom får.

Raps ska man vara försiktig med...
det innehåller eruksyra som kan ge förstorad sköldkörtel och leverproblem på höns!
Max 10 % i en foderblandning. Brunvärpare får illasmakande ägg av Raps...

Linfrö har vi pratat om förut och då ska man komma ihåg att
Det som begränsar användningen av linfrö är dess innehåll av linamarin som kan omvandlas till giftigt cyanväte (blåsyra). Andra nackdelar äggens hållbarhet kan försämras eftersom omättade fettsyror lättare härsknar.

Fällningen ska helst vara klar före jul och då ska man sakta ha gått över till 50-60% korn i fodret.

Korn rekomenderas till 20- 40% av fodret, då det lätt bli diarre på hönsen annars.
« Senast ändrad: 20 sep-09 kl 09:19 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #8 skrivet: 17 sep-09 kl 14:40 »
Kolla fyra rader längre ner  :)

:) Tack!

Gamina

SV: några bra att veta..
« Svar #9 skrivet: 17 sep-09 kl 15:04 »
Det här angående hackning och fjäderätning vid för häggiva vete funderar jag lite på. Kan dettta bero på att djuren får proteinbrist och därför börjar äta upp varandras fjädrar = protein. Kan en höna smälta fjädrar?
Genbank för Gotlandshöns

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 sep-09 kl 21:48 »
Oj oj oj nu får jag på pälsen  ;D
Det här var bra att ta upp för det är viktigt om det ska gå bra resten av årets månader till nästa höst.

Angående vetet så finns det mycket svavel i just det färska vetet och det är nödvändigt till den nya fjäderdräkten. Jag startade tråden för just hösten och den tiden dom byter fjädrar. Nu är det inte så att jag inte ger mina något grönt utan jag vräker in gräsklipp till dom. I gräsklippet kommer det med allahanda insekter och snäckor också.

Jag har aldrig märkt någon hackning eller fjäderätning på mina djur. Utan vad jag tror du tänker på där hönsen går många och det blir onormalt ihoppackat.

Raps ska man vara försiktig med...
det innehåller eruksyra som kan ge förstorad sköldkörtel och leverproblem på höns!
Max 10 % i en foderblandning. Brunvärpare får illa smakande ägg av Raps...

Rappsen är ett gift om dom får för mycket av utan jag ger dom ca. ett nävatag på ca. 20-25 duvor om dagen.

Linfrö har vi pratat om förut och då ska man komma ihåg att
Det som begränsar användningen av linfrö är dess innehåll av linamarin som kan omvandlas till giftigt cyanväte (blåsyra). Andra nackdelar äggens hållbarhet kan försämras eftersom omättade fettsyror lättare härsknar.

Det anv. jag rapps och linolja ihop som jag blandar en matsket per liter helt foder.

Korn rekomenderas till 20- 40% av fodret, då det lätt bli diarre på hönsen annars.

Just på vintern får mina upp till 60% korn för att det inte ska driva dom och jag har inte märkt att dom får diarre av det. När det står "rekomenderar 20-40%" då undrar jag är det under alla årstider eller är det under häckning eller är det när dom går fritt ute osv. Kornet tycker jag är ett förträfligt vinterfoder.

Satt ute i kväll och pyrsade viltsvin och det går som jag såg rådjur, grisar, harar, gäss och småfågel som smäller i sej mängder med korn per dygn. Och lika så är det på vetefält och ärtfält. Dom går inte efter några "foderstater" att just under den här tiden dras dom till sädesfälten för att just äta sej feta och då väljer dom i första hand vete och ärtfält och då kan man undra varför gör dom det? Kornfält kommer före havrefälten men även rappsfälten besöks också ganska flitigt. Och vad man skulle önska vore att bönderna lät stubbåkrarna vara tills våren i stället. Då skulle dom vara besökta under vintern också.

"Gamina och Grimla" Ni har säkert rätt vad ni skriver men jag tycker att det funkar så himla bra med just de foderstater jag lägger själv och försöker ta vara på hur det ser ut i naturen. Och just kunna blanda sitt eget foder är guld värt för mej.
Jag lägger med några bilder också på några av fjäderfäna.

Påfåglarna "2hönor,6 ägg var" kläckte 11 kycklingar av tolv ägg (är det någon som känner till någon som fått mer kycklingar?) den två åriga hönan missade ett ägg och när hon drog med dom ut så försvann en kyckling.

Med duvorna som jag tävlar med blev jag ungduvemästare i distriktet, gamla duvor kom jag trea i distriktet och etta i klubben på distriktflygningarna.

Kycklingarna är stora och fina samt dom fyra ankorna som jag dragit upp är jag helt nöjd med.

Det är bra att diskutera foder, vad händer eller vad blir det av kycklingar man drar upp nu. Har man dålig befruktning på ägg till våren osv.

MVH
Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 sep-09 kl 21:59 »
Vuuupps! Såg vist dubbelt  :-[

Den här bilden skulle det vara.

Gamina

« Svar #12 skrivet: 17 sep-09 kl 22:05 »
Jag säger inte att du har fel i ditt fodrande men du redovisar bara mängden av vetet vilket gör att jag tycker det är viktigt att varna för att vete inte är något heltäckande foder.
Hur stor del av fodret består av solrosfrön och raps?
Genbank för Gotlandshöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 18 sep-09 kl 10:36 »
Angående vetet så finns det mycket svavel i just det färska vetet

Du menar då att svavlet sen försvinner, vid torkning/syrning.
Men Svavlet finns ju i proteinet  och då skulle proteinet försvinna när vetet lagrats?

Inget jag lärt mig, men du kanske har källupgiften någonstans?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

@nn

• Hönsmammann
« Svar #14 skrivet: 18 sep-09 kl 11:44 »
Det här med foder blir bara mer och mer komplicerat ;D

Är nog bäst att jag håller mig till helfoder och matrester för att vara på den säkra sidan.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 18 sep-09 kl 11:52 »
Det här med foder blir bara mer och mer komplicerat ;D

Är nog bäst att jag håller mig till helfoder och matrester för att vara på den säkra sidan.

Ann, jag håller med dig. Ära åt alla som har intresse och kunskap som orkar fixa och trixa för att få sina djur att må optimalt. Hoppas att jag inte är en sämre människa för att jag håller mig till helfoder och matrester samt att de får gu ute och picka i sig fritt av det som finns att tillgå.
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

@nn

• Hönsmammann
« Svar #16 skrivet: 18 sep-09 kl 12:31 »
Ann, jag håller med dig. Ära åt alla som har intresse och kunskap som orkar fixa och trixa för att få sina djur att må optimalt. Hoppas att jag inte är en sämre människa för att jag håller mig till helfoder och matrester samt att de får gu ute och picka i sig fritt av det som finns att tillgå.

Härligt, då är jag i gott sällskap!  ;D

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 18 sep-09 kl 17:31 »
Jo, men nog är det spännande att kunna bjuda även annat än allfoder, matrester och snäckskal!?
När de tröskar härikring, så spills det en del helsäd och just veten hade mängder av ogräsfrön i sig som våra älskar. Jag ger det  blandat med korn och havre och den viltfågelfröblandning som jag dryftade tidigare. Bara lite av vetet, men desto mer av korn och havre och pyttelite jordnötter och hampa och solrosfrön. Foderärtor slinker det också ner en del av.
 I den andra automaten har hönsen korn/havrekross som de också äter av, men helsäd är mycket åtråvärt.

Gräsklipp givetvis, men också  fläder, rönnbär, äpplen och päron som det är säsong på. Med hela majskolvar blir det fest!

Här ruggas det, men vi får 2 ägg dagligen fortfarande.

Fortsatt skön höst önskas!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 18 sep-09 kl 20:29 »
Mycket intressant det här med foderblandningar. Alla har ett eget recept med olika sammansättningar. Ni som ger korn ger ni dom helt eller krossat. Jag har alltid varit lite rädd för helt korn, något gammalt itutat som jag fick med mig i början på min hönskarriär att man inte ger helt korn till höns ::) Sen Lars undrar jag hur mycket ljus du använder till dina höns per dygn, eller har dom endast dagsljuset som ljuskälla?
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Gamina

« Svar #19 skrivet: 18 sep-09 kl 20:59 »
Mina höns får helt korn och verkar vara mycket förtjusta i det. De smälter uppenbarligen kornet utan problem eftersom det inte är en kornåker där de gått.
Just idag har de dock fått krossat korn eftersom jag hittade en hink med det som blev över när hästen åt kornkross. Kornkross torde dessutom vara lättare för kycklingarna att stoppa i sig.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser