Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den viktiga fällningen = hösten  (läst 13835 gånger)

Sia

• Dalarna
SV: Den viktiga fällningen = hösten
« Svar #20 skrivet: 18 sep-09 kl 21:33 »
Mycket intressant det här med foderblandningar. Alla har ett eget recept med olika sammansättningar. Ni som ger korn ger ni dom helt eller krossat. Jag har alltid varit lite rädd för helt korn, något gammalt itutat som jag fick med mig i början på min hönskarriär att man inte ger helt korn till höns ::) Sen Lars undrar jag hur mycket ljus du använder till dina höns per dygn, eller har dom endast dagsljuset som ljuskälla?
Och isåfall, hur stora fönster har du för ljusinsläpp?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

@nn

• Hönsmammann
« Svar #21 skrivet: 18 sep-09 kl 22:21 »
Jo, men nog är det spännande att kunna bjuda även annat än allfoder, matrester och snäckskal!?
När de tröskar härikring, så spills det en del helsäd och just veten hade mängder av ogräsfrön i sig som våra älskar. Jag ger det  blandat med korn och havre och den viltfågelfröblandning som jag dryftade tidigare. Bara lite av vetet, men desto mer av korn och havre och pyttelite jordnötter och hampa och solrosfrön. Foderärtor slinker det också ner en del av.
 I den andra automaten har hönsen korn/havrekross som de också äter av, men helsäd är mycket åtråvärt.

Gräsklipp givetvis, men också  fläder, rönnbär, äpplen och päron som det är säsong på. Med hela majskolvar blir det fest!

Här ruggas det, men vi får 2 ägg dagligen fortfarande.

Fortsatt skön höst önskas!

Jo men alltså jag ger mina höns allt det du räknade upp förutom egenblandat foder och det är inte så att jag bara fyller på helfoder och går. Våra höns äter väldigt varierat och de är frigående så de är fullt kapabla att leta upp mycket olika delikatesser.

Bara för att jag inte vill blanda mitt eget foder så innebär det inte att de får tråkig mat.
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 18 sep-09 kl 22:41 »
Jag säger inte att du har fel i ditt fodrande men du redovisar bara mängden av vetet vilket gör att jag tycker det är viktigt att varna för att vete inte är något heltäckande foder.
Hur stor del av fodret består av solrosfrön och raps?

Jag ger mina idag "under hela hösten" ca. 60% vete, ca.25% ärter, ca. 10% korn och resten blir majs och solrosfrö, förutom gräsklipp "blivit mycket mollor m. frö" och en del matrester. Matrester ger jag aldrig över 40% av dagsbehovet. Rappsolja ger jag en matsked per liter helsäd. Även äpplen och päron får dom från trädgården.

Till påfåglar, ankor och dom hönor som går fritt ute får upp till 80% vete och resten ärtor. Dom äter och får tag på mycket annat och sedan bjuds dom på lite bröd och även majs. Brödet för att jag vill att dom ska lära sej äta det och för att få dom tillgivnare.

Har inte fått tag på någon rapps i år utan det jag har kvar sedan förra året ges till duvorna.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 18 sep-09 kl 22:51 »
Du menar då att svavlet sen försvinner, vid torkning/syrning.
Men Svavlet finns ju i proteinet  och då skulle proteinet försvinna när vetet lagrats?

Inget jag lärt mig, men du kanske har källupgiften någonstans?

Vart svavlet tar vägen har jag inte en blekaste om, kanske det försvinner på samma sätt som proteinet eller vitaminerna när vetet och annan säd blir äldre.

Källanuppgifterna till det här är en yrkeshemlighet  :-*  Men jag ska prata om det fördet, det var en gammal gubbe i från Lidköping som pratade om det och han sa speciellt att när fällningen börjar ska dom ha färskt vete under hela den här tiden bara för att det var mer svavel i just det färska vetet. Och det har jag annamatt i alla år och jag kan inte se något negativt till det.

MVH
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Gamina

« Svar #24 skrivet: 18 sep-09 kl 22:55 »
ca.25% ärter
Där kom proteinet. Nu får jag din foderstat att gå ihop lite bättre
Genbank för Gotlandshöns

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 18 sep-09 kl 23:17 »
Va bra att det blev en diskution i denna tråd och att det är viktigt vad man ger våra djur för foder, troligen gör vi olika alla. Alla dras nog åt samma mål också och det är att det ska vara befruktade ägg och livskraftiga kycklingar till våren.
Man både läser och hör att det t.ex. är dålig befruktning i år eller att kycklingarna inte vill krypa ur äggen osv. Allt det här vad jag tror beror inte på vad det är för år utan vad vi ger och hur vi sköter våra avelsdjur.

Och alla kanske inte vet "vad jag tror nu igen" att för att få bättre och livskraftiga ägg/ungar till våren beror på hur fällningen och sedan viloperioden har varit för avelsdjuren. Låter man dom få fälla och byta fjäderdräkten i lugn och ro och efter det få vila tills det är dax för att starta upp gradvis för avelssäsongen då har man avelsdjuren i många år och livskraftiga sådana.

Nu har jag inga höns som lägger några ägg alls, ljuset får dom följa dagsljuset och i hönshuset har jag två st. tvåluftsfönster det ena mot öster och det andra mot söder sedan har jag ett luftsfönster mot väster. Så här får dom ha det tills i slutet på januari då jag ökar på ljuset med lampa och samtigt börjar ändra på fodret till avelsfoder. "Som vi kan ta en ny tråd om i januari"

Ser att min foderstat börjar gå ihop sej Gamina, det var tur för mej det.  :-[

/Lars

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #26 skrivet: 19 sep-09 kl 10:16 »
Vad får man ärtor ifrån? Jag menar - var köper man det? Inte på ICA va :P?
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #27 skrivet: 19 sep-09 kl 16:33 »
Vi plockar på granngåden, som har en skylt utmed vägen om "Ärtor" så här på hösten.
Man plockar skidor eller revor allt efter behov, väger vid gårn och lägger pengarna i en bössa. Där kan jag också  köpa hel havre och korn till ett behagligt pris.

Hälsningar från Västmanland

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Gamina

« Svar #28 skrivet: 19 sep-09 kl 18:04 »
Man kan köpa gula ärtor i säck på Granngården (lantmännen altså) kostnad samt storlek på säcken (gissar 25 kg) vet jag inte för jag har inte köpt det eftersom jag läste någonstans att det kan vara svårt att få hönsen att äta ärtorna.
Genbank för Gotlandshöns

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 19 sep-09 kl 18:51 »
Nej de torkade gillar inte våra höns heller, utan det ska vara de gröna och färska. Foderärtor i säck och torkad majs har vi måst "slänga" // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 19 sep-09 kl 20:28 »
Jag köper all min säd hos bönderna runt omkr. ärtor betalar jag två kr. kg. och kommer jag över bönor köper jag upp det också, majsen köper jag på Granngården.

Det är konstigt att era höns inte gillar det, här äter alla fjäderfän både ärtor och majs ja även bönor med "försjusning" men det kanske beror på att dom alltid har tillgång till det jämt också. Verkar som om endel av dom ratar bönorna vissa tider.

Mitt förslag är att man alltid har ärtor och och t.ex. majs serverat i fodret och även någon böna också. Har man möjlighet att krossat eller bara knäckat lite. När mina kycklingar är små så kör jag fodret igenom en elektrisk kaffekvarn där jag bara krossar det, sendan när dom br få mer fjäder på kroppen får dom mer och mer hel säd.

/Lars

sonja på slätten

• Halland
« Svar #31 skrivet: 19 sep-09 kl 21:08 »

Två funderingar:
Svavel, att det skulle försvinna med tiden. Svavel är ju ett grundämne, det kan väl inte försvinna. Föreningar kan brytas ner och försvinna, men inte grundämnen.
Bönor som foder. Har jag också övervägt, men har för mig att de måste värmebehandlas, att mogna bönor är giftiga annars.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #32 skrivet: 19 sep-09 kl 21:44 »
Mina hönor älskar torkad majs, det var några tveksamma dagar i början men nu blir de överlyckliga när de får det.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #33 skrivet: 20 sep-09 kl 08:51 »
Måste bara få ställa en oerhört korkad fråga förmodligen, men du Rakadero menar du då cornflakes när du skriver torkad majs -eller?
Och ärtor som ni skriver om - är det då sk foderärtor som grannen har till vildsvinsåtel ?
Nybörjare som ni förstår  :-[ men man lär så länge man lever :D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Ärt
« Svar #34 skrivet: 20 sep-09 kl 09:02 »
Rakadero menar torkad majs som man kan köpa i 25 kg säck.

Och ärtor som ni skriver om - är det då sk foderärtor som grannen har till vildsvinsåtel ?

Nej man ska INTE ge foderärt!!

Det är matärt du ska ge dina höns.

« Senast ändrad: 20 sep-09 kl 09:25 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: några bra att veta..
« Svar #35 skrivet: 20 sep-09 kl 09:22 »
Det här angående hackning och fjäderätning vid för höggiva vete funderar jag lite på. Kan dettta bero på att djuren får proteinbrist och därför börjar äta upp varandras fjädrar = protein?Kan en höna smälta fjädrar?

Det är känt att höns/kycklingar som får ett foder med för lite protein i brist på annat äter fjädrar,
men det är inte mycket de kan tillgodogöra sig av dessa.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #36 skrivet: 20 sep-09 kl 14:37 »
Tack snälla för att ni som "varit med i hönsbranchen" ett tag står ut med våra nybörjarfrågor ;)
Det är lite trist att köpa 25 kilossäckar av många olika sorter då man bara har några höns, så det blir nog att fortsätta med Allfodret och sen komplettera den med matrester, snäckskal och mutgodis (för att dom ska gilla mig :-[ )

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 20 sep-09 kl 14:40 »
Två funderingar:
Svavel, att det skulle försvinna med tiden. Svavel är ju ett grundämne, det kan väl inte försvinna. Föreningar kan brytas ner och försvinna, men inte grundämnen.
Bönor som foder. Har jag också övervägt, men har för mig att de måste värmebehandlas, att mogna bönor är giftiga annars.

Ja det har jag inte tänkt på att det är ju ett grundämne ju. Kan det vara så då att just svavlet frigörs lättare i det färska vetet? Det var intressant.

Citat från: Grimla

[b
Nej man ska INTE ge foderärt!![/b]

Det är matärt du ska ge dina höns.

Varför ska man nu inte ge foderärter för, det skulle jag gärna vilja veta?

Jag anv. foderärtor för det mesta och kan inte se att det inte skulle fungera.

/Lars

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 20 sep-09 kl 15:01 »
Hittade den här länken i en annan tråd på Alternativ och Ja, vi har bjudit foderärtor vi med.

http://www.ortblomman.com/ortbiten/artor.html

johe71

« Svar #39 skrivet: 20 sep-09 kl 15:04 »

* Järn (latinskt namn: Ferrum) är ett vanligt förekommande metalliskt grundämne
* Rost, benämning på spröda, porösa och vattenhaltiga järnoxider, vanligtvis bruna till rödbruna i färgen, som bildas då järn korroderar

så visst kan grundämnen, helt naturligt, brytas ner till något annat

Varför ska man nu inte ge foderärter för, det skulle jag gärna vilja veta?

detta skriver jordbruksverket i publikationen "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk"

Citera
Ärter
Ärter har en relativt hög råproteinhalt (ca
25 %) men förhållandevis låg halt av metio-
nin. Om du ska använda ärter till höns
måste det vara vitblommiga matärter efter-
som brokblommiga foderärter innehåller
för mycket tanniner som försämrar närings-
upptaget
och dessutom smakar illa. Upp till
20–30 % inblandning i foderstaten före-
kommer men när hönsen får välja själva
äter de ungefär bara hälften så mycket. När
du krossar ärterna bör du tänka på att hön-
sen tycker bättre om en grynig konsistens
än en mjölig. Ärterna innehåller xantofyll
vilket bidrar till att ge färg åt gulan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser