Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gul lök med bra lagringsegenskaper?  (läst 5131 gånger)

prince

gul lök med bra lagringsegenskaper?
« skrivet: 15 sep-09 kl 11:22 »
Undrar om lök.Finns många olika sorter ju.
Bor i Skåne, kan jag sätta löka av frö eller är sättlök att föredra?

Vill ha runda lökar , inte platta, av hyfsat god storlek som har bra lagringsegenskaper.

Någon som har tips att ge????
 ::)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: gul lök med bra lagringsegenskaper?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-09 kl 12:52 »
Sättlök är bra allroundmetod, men dyrare än frö och svårt att få eko. Bra sort som passar dina önskemål väl är Sturon. Lindbloms och Runåbergs har denna.

I bra odlingslägen kan du testa att direktså tidigt på våren. Lämpliga sorter för detta i Skåne har jag inte koll på. Förut var Robusta en standardsort men jag vet inte om den finns kvar. Även den bör passa dina önskemål väl. Du kan kanske även testa att direktså Sturon.

Kolla in Lindbloms och Runåbergs kataloger och läs vad de skriver om sina sorter.
« Senast ändrad: 15 sep-09 kl 12:56 av Anders Skarlind »

prince

« Svar #2 skrivet: 15 sep-09 kl 15:52 »
Tackar!

Det ska jag kolla upp!!
Har kollat lite på Arthur ( är ju F1) och en engelsl sort som heter bedfordshire, men vet inte om de finns här?

Sturon ska jag genast ta och kolla upp!!!  Lite platt gör inget men ibland blir löken lite VÄL platt och jag vill ju ha RUND lök...

Tackar för tipset!!!!

mistel

• -
« Svar #3 skrivet: 15 sep-09 kl 17:51 »
Sättlök ger lösare lökar med sämre lagringsförmåga än frösådd lök.

prince

« Svar #4 skrivet: 15 sep-09 kl 18:08 »
jaså, frösådd lök håller bättre alltså?  OK, det visste jag inte!!
TACK!

Vad är det för lök som bönderna har/sätter, någon som vet?  Sätter de frö?Det blir ju fina lökar av bra storlek iallafall!!

kan det vara sturon?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 15 sep-09 kl 18:15 »
Sättlök ger lösare lökar med sämre lagringsförmåga än frösådd lök.

Det är nog sant i Skåne, skulle jag tro. Men det är såvitt jag vet bara i de bästa odlingslägena det funkar med frösådd. I de näst bästa blir de frösådda i minsta laget. Samtidigt kanske förutsättningarna för lagringsduglig lök från sättlök blir bättre? Jag vet inte, det är en gissning. Men det finns andra saker som gynnar lagringsförmågan. Lök ska inte ha drivande näring. Mogen kompost är OK. Lök ska inte vattnas utom i nödfall under sisådär första halvan av växttiden. Lök ska växa på väldränerad jord. Och sen en del saker om lökskörd som vi talat om förut. Jag tycker man i östra Svealand får fullt tillräcklig lagringsförmåga med sättlök. I Skåne är det kanske annorlunda?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 15 sep-09 kl 18:18 »
Tackar!

Det ska jag kolla upp!!
Har kollat lite på Arthur ( är ju F1) och en engelsl sort som heter bedfordshire, men vet inte om de finns här?

Sturon ska jag genast ta och kolla upp!!!  Lite platt gör inget men ibland blir löken lite VÄL platt och jag vill ju ha RUND lök...

Tackar för tipset!!!!

Sturon är en högbyggd sort (en aning oval uppåt alltså) som är väl beprövad hos oss som sättlök. De andra du nämner vet jag föga om. Men varför spelar formen så stor roll? Estetiskt? Gammal vana?

prince

« Svar #7 skrivet: 15 sep-09 kl 18:54 »
Ja du, formen spelar egentligen ingen roll, det är bara något jag fått för mig bara... Har ingen bättre förklaring :-[
Har kollat in sturon och på vad det står verkar den hur bra som helst!

Är ju lite ny på det här men är så sugen på att få fram just det som jag gillar!!!

Men visste inte att lök inte ska ha så mkt näring så det var också en tacksamt tips! Inget hönsgödsel till löken!! 8)

Tack för frököps tipset!!  Blir helt klart en beställning där ifrån!!

Vurre

« Svar #8 skrivet: 15 sep-09 kl 19:39 »
Knepigt med frösådd lök. Jag har aldrig lyckats utan kör på sättlök, vanligen sturon. Har för mig att det är större risk för lökflugeangrepp på frösådd lök också.

Sturon funkar skitbra, köper sättlök i den större storleken och börjar skörda vid midsommar. Lagringslöken håller sig nästa sommar eller i alla fall till i maj, och då är det sällan något kvar.
snus? vad är priset på en pris?

mistel

• -
« Svar #9 skrivet: 15 sep-09 kl 20:01 »
Vi odlar lök från frö på jobbet här i mälardalen vi förkultiverar plantor i pluggbrätt som sedan planteras ut på fälten med maskin, det är inte jag som shoppar frö men vi brukar ha en hel del av Lindbloms fröers sorter eftersom vi behöver ekofrö (KRAVodling)

Vi brukar inte ha problem med lökfluga och dylikt men så har vi ju lite större ytor att odla på + en bra växtföljd har för mig vi har 6årig växtföljd

Tuve

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 sep-09 kl 20:32 »
Ett tips till alla som vill testa, är potatislök. Den är lite som schalottenlök, att du sätter en, och det blir flera. Den klonen jag hade, Leksand, tror jag det var, var helt fantastisk: den gick aldrig i blom - sättlökarna behövde inte värmebehandlas, utan man kunde lugnt använda egen skörd till utsäde nästa år. Den kunde lagras i rumstemperatur. En gång lagrade jag några i ett köksskåp i 1½ eller tom 2 år, och den var lika fin!
Tyvärr brann mitt pannrum upp en vinter, där jag hade lagrat utsädet... :-\ Och de verkar inte gilla min dåligt dränerade mellanlera, som jag har där jag bor nu.
Men i år satte jag (vanlig gul) sättlök i en pallkrage med ren sand, la på gräsklipp en enda gång, och i övrigt ingen gödning - blev över förväntan bra! Fast en del gick i blom. Saknar min potatislök!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 15 sep-09 kl 20:48 »
Vi odlar lök från frö på jobbet här i mälardalen vi förkultiverar plantor i pluggbrätt som sedan planteras ut på fälten med maskin, det är inte jag som shoppar frö men vi brukar ha en hel del av Lindbloms fröers sorter eftersom vi behöver ekofrö (KRAVodling)

Vi brukar inte ha problem med lökfluga och dylikt men så har vi ju lite större ytor att odla på + en bra växtföljd har för mig vi har 6årig växtföljd

Det här är ju ett tredje sätt:
1. direktsådd
2. sättlök
3. förkultivering

Jag ar prövat alla tre, på olika håll i östra Svealand. Sättlök är säkert, förkultivering går ibland men oftast inte, och direktsådd blir för små. Men jag har långt ifrån alltid odlat under optimala eller ens bra betingelser.

Några grejor med förkultivering som jag snappat upp och lärt mig av egen erfarenhet:
Bör planteras ut tidigt för att inte komma av sig och mogna av för tidigt och bli små. Typ sådd 1/3 och utplantering tidigt i maj. (Enligt min erafarenhet är detta inte nödvändigtvis sant.)
Bör hållas i god tillväxt hela tiden av samma skäl. (Stämmer nog men det gäller allmänt för förkultivering.)
Hur är det med hållbarheten? En gång höll de sig bra. En annan gång hade jag fin lök på gång som knäcktes av regn följt av kraftig frost i början av september. Trots att detta var mycket dåligt väder så hade nog lök från sättlök tålt det bättre. Lökarna var klart frostskadade (blöt skada) och hållbarheten blev förstås urdålig.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 15 sep-09 kl 20:54 »
Ett tips till alla som vill testa, är potatislök. Den är lite som schalottenlök, att du sätter en, och det blir flera. Den klonen jag hade, Leksand, tror jag det var, var helt fantastisk: den gick aldrig i blom - sättlökarna behövde inte värmebehandlas, utan man kunde lugnt använda egen skörd till utsäde nästa år. Den kunde lagras i rumstemperatur. En gång lagrade jag några i ett köksskåp i 1½ eller tom 2 år, och den var lika fin!
Tyvärr brann mitt pannrum upp en vinter, där jag hade lagrat utsädet... :-\ Och de verkar inte gilla min dåligt dränerade mellanlera, som jag har där jag bor nu.
Men i år satte jag (vanlig gul) sättlök i en pallkrage med ren sand, la på gräsklipp en enda gång, och i övrigt ingen gödning - blev över förväntan bra! Fast en del gick i blom. Saknar min potatislök!

En nackdel är att de går så olika på olika håll. På många ställen ger de visserligen sättlök men inte mycket mat. Men där de går bra håller jag med dig. Det är lurigt att komma på var de trivs och olika sorter trivs på olika ställen. Dåligt dränerad mellanlera låter inte så bra, men odla på upphöjda bäddar, sätt till mogen kompost eller dyligt plus kalk. (Gärna jordbrukskalk, CaCO3, som Lantmännen har.) Jag vet dock lerjord där lök, även potatislök, går formidabelt bra.

Synd på pannrummet och löken. Jag kanske kommer ha potatislök att erbjuda i framtiden men inte nu. Har för lite av mina sorter i år och för lite tid, tyvärr. Men det finns chans att få tag på i Föreningen Sesam.

masa

• -
« Svar #13 skrivet: 18 sep-09 kl 13:26 »
Frösådd lök håller i regel bättre än sättlöksplanterad, men för att få någon storlek måste man börja tidigt. Vi brukar så i brätt kring 1 mars, först inomhus och efter tre veckor ut i växthus med värme och sedan på friland i maj. Man kan också odla sin egen sättlök, så mycket tätt för att lökarna inte skall bli för stora. Sedan bör man värmebehandla lökarna under vintern för att förhindra stocklöpning under sommaren. 40 graders värme i ca ett dygn verkar fungera bra. Vi har fått mycket bra resultat på detta sätt, man får två lökskördar eftersom den frösådda löken mognar senare.

Hållbara sorter från frösådd gul lök är Copra, som dock är svår att hitta i Sverige, Owa, som är en avlång lök och Stuttgarter Riesen, som dock är mycket platt.

prince

« Svar #14 skrivet: 18 sep-09 kl 14:20 »
Tackar!!!!!

Tänkte kanske importera lite frösorter som kan gå bra här i vårt klimat.... Om jag hittar dem vill säga!

Ska även odla med sättlök men tänkte kolla olika sorter tills jag hittar det som fungerar här hos mig.

Har haft stuttgarter men det blev bara små lökar hos mig, inte större än scharlotten...  Ska dock prova den igen och odla på annat ställe med annan jord och se om det blir annorlunda....

Något jag gillar är de ska bananscharlotten mn kan köpa på Ica....någon som vet vad det är för lök och var man få tag på sådan?  Eller kan man rent av använda de i affären?????????

masa

• -
« Svar #15 skrivet: 18 sep-09 kl 15:27 »
Jag har odlat bananschalottenlök från frö i sommar, inte så många och resultatet har varit varierande, en del fina i storlek andra små som jag tänker sätta till våren.

Importera frö går fint inom EU, skall man köpa från t.ex. USA, vilket jag har gjort, är det lättast om man låter någon vän i USA köpa fröna och sedan sända dem privat, annars blir det krångligt och dyrt.

Jag har köpt mycket frö från England, olika firmor. Ett litet företag som har allt jag säger allt i fröväg är SEEDS-BY-Size.

Från ett företag i Estland kan man köpa ryska frön.

Allt detta kan man göra vi Internet

prince

« Svar #16 skrivet: 18 sep-09 kl 16:05 »
Tackar för tipset Masa!!

Just england handlar jag en del annat ifrån och det funkar suveränt! Ska kolla in deras frö!  Tackar!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 18 sep-09 kl 16:05 »
Har haft stuttgarter men det blev bara små lökar hos mig, inte större än scharlotten...  Ska dock prova den igen och odla på annat ställe med annan jord och se om det blir annorlunda....

Det bör bli hyfsat till bra om du gör någorlunda rätt, har skaplig jord och odlingsplats och sättlök av normal kvalitet. Tydligen har något av detta brustit. Detta tyder på ett allmänt problem med lökodlingen (om det inte var dålig sättlök). Lösningen ligger då troligen inte i att sätta igång att prova en massa andra sorter. D.v.s. gör gärna det också, men jag råder dig att försöka få pålitligare odlingsresultat med typ vanlig stuttgarter-sättlök först eller parallelt. För övrigt är enligt min uppfattning Sturon ungefär lika bra som Stuttgarter, eller kanske lite bättre. Sturon är en Stuttgarter-typ.
« Senast ändrad: 18 sep-09 kl 16:08 av Anders Skarlind »

prince

« Svar #18 skrivet: 18 sep-09 kl 17:03 »
Helt sanslöst vad snälla ni är med all hjälp!

Jo, jag har säkert gjort fel med löken precis som jag gjorde med min vitlök...
Nu denna omgången så ska jag verkligen göra precis allt man ska så gott jag kan med mina förutsättningar.
Har tex inte sol hela dagen utan från 12-13 och fram till 20 ungefär ( i juni/juli) så lite blir väl fel redan där men det kan jag inte göra något åt...

Lökarna jag fick iår vad som små scharlotten... :o

Nu är det luckrat och kalkat och gödslat enligt alla regler så jag hoppas det blir bättre!  Ska odla lök igen med sättlök men vill gärna prova lite annat samtidigt. ( mest för att det kliar i fingrarna.. :-[)

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare (1 dolda)
ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser