Hej,
Får tenderar att beta det som de tycker om och inte det som man vill att de ska beta, mina rymde in i trädgården häromåret, med resultatet att varenda dalia-blomma strök med. Så det gäller att hängna in det som man vill bevara.
Ja, det blir bajspluppar, mycket bajspluppar, helst i områden där de vistas mycket, sovplatser tex.
Även om får inte är så tunga blir det ju ändå lite lerigt där dom går.
Sedan är dom ivägen, hela tiden, iallafall om dom blir som mina får. Så fort man ska göra något står det en klunga får och vill ha kli och uppmärksamhet. Och dom tigger om det på ett ganska bestämt sätt. Fast det beror säkert på ras och hur mycket man bryr sig om dom, fast även om man säger att man inte ska kela med dom så är det ganska svårt att låta bli.
Jag tror att du iskallt kan räkna med att du kommer att vilja ha lamm
så köp bra djur och framförallt köp djur med M3-status. De är lite dyrare än djur utan, men om du efter något år skulle vilja börja ta lamm så är det bra att ha djur med M3-status.
Fördelen med lamm är ju också att de betar på sommaren, men inte behöver något utrymme på vintern eftersom de är slaktade då
Det är omöljigt att veta hur många får som krävs till betet, men någon slags riktlinje som brukar nämnas är 6 tackor per ha. Du kan väl börja med 6 st och se hur det går? Köp en bagge också, betäck tackorna och bestäm till nästa år hur många av lammen du vill spara
Jag skulle inte vilja husera fåren med hästar inomhus, fåren avger en hel del fukt som man inte vill ha i ett stall med hästar. Men det beror självklart på hur stallet ser ut och hur välventilerat det är.
Minimimåttet är 1,5kvm per får, men självklart är det bättre att ha större. Själv har jag 2kvm per får, med tillgång till rasthage dygnet runt. Då fodrar jag och ger vatten ute.
Vid lamning utökar jag ytterligare trots att det egentligen inte krävs enligt minimimåtten, men jag tycker att det blir väldigt trångt till dom annars.
Om du har något annat utrymme skulle jag definitivt välja detta. Något gammalt garage? Loge? Du behöver inte ha något vindskydd om de har någonstans att gå in.
Får behöver inte vindskydd under betessäsongen.