Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trumla träbitar?  (läst 4103 gånger)

johtax

Trumla träbitar?
« skrivet: 13 sep-09 kl 23:32 »
Hej jag undrar om någon vet om det finns någon trumlare som kan trumla träbitar? dom jag stött på är det oftast bara sten man trumlar i och 1000 kemikalier som måste användas... söker efter ett billigt alternativ...
/Johan

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Trumla träbitar?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-09 kl 23:52 »
Har inte provat men en modell som man trumlar silver i har man ju metallfigurer av olika modell i. Det borde fungera. Man har ju bara vatten och såpa till det vad jag hört...För att få boret eventuella flisor går det ju att ta ut metallgrejorna och skölja dem i sil över en kastrull så vattnet kanåka över kanten. Trumlare i den här kalibern finns nog på Clas Olsson om jagminns rätt för 1200 kr eller så.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Sjaunja

• -
« Svar #2 skrivet: 15 sep-09 kl 00:22 »
Spännande! Varför leta strandfynd när man kan tillverka egna! Vad tänker du göra för grejer av träbitarna om man får fråga?

gustos

« Svar #3 skrivet: 24 nov-09 kl 22:19 »
Vet inte vilken storlek du tänkt på träbitarna, men ett alternativ skulle ju kunna vara att plocka bort "blandarvingarna" på en betongblandare och slänga in dom där.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #4 skrivet: 08 nov-14 kl 06:42 »
Trumla är bra. Måste snurra långsamt. Har bitar av vitbok ca 15 mm spetsiga. Sågade på bandsågen.
pistagenötskal fungerar bra.Byggde trumman av bok. Två motstående öppningar så att man kan lägga i en ram med nät så man lätt kan tömma trumman. NU tar det 6 tim för att bli klara. borde fungera med en tvättmaskin?
 Lycka till/ ärt
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 2 användare
oskarq, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser