Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plocka äpplen  (läst 2256 gånger)

Kalle Kakelugn

• Gäst
plocka äpplen
« skrivet: 13 sep-09 kl 20:39 »
när man plockar äpplen så ska man visst snurra äpplet tills det släpper (annars så blir det inget nytt äpple på den knoppen)  spelar det nån roll vilket håll äpplet snurras?

Vildblomster

• Singeltjej på landet
    • Hälsingland
SV: plocka äpplen
« Svar #1 skrivet: 14 sep-09 kl 15:37 »
japp det stämmer som du har skrivit. Jag vet ej om det spelar nån roll åt vilket håll man snurrar, men jag snurrar alltid åt höger (alltså motsols) och då släpper det lätt.

Om man sliter ner äpplena så kan man slita med sig nästa års knoppanlag vilket ju inte är så lyckat.

Lycka till!

:D
Bor i södra Hälsingland

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 sep-09 kl 15:55 »
japp det stämmer som du har skrivit. Jag vet ej om det spelar nån roll åt vilket håll man snurrar, men jag snurrar alltid åt höger (alltså motsols) och då släpper det lätt.

Om man sliter ner äpplena så kan man slita med sig nästa års knoppanlag vilket ju inte är så lyckat.

Lycka till!

:D

tack säger jag bara ;D ;D  folk i min omgivning tycker jag helt tappat greppet när jag framför mina äppelplockaråsikter,de tycker man bara ska slita ner frukten eller skaka (sönder) trädet.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 14 sep-09 kl 19:23 »
Var och plockade lite äpplen från vårt gamla träd idag. Det är så högt att vi måste använda redskap för att plocka, svårt att vrida då tycker jag. Hm, får väl öva på tekniken så vi inte sabbar trädet! ;)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 14 okt-09 kl 20:00 »
Det har jag också hört, men jag såg ett avsnitt av "Trädgårdsfredag" nyligen som handlade om äpplen. Där sas att man inte ska vrida äpplet, utan... "knixa" av stjälken, om ni fattar... ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser