Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva min egen brunn !  (läst 13519 gånger)

sehjonk

• Lev väl
    • Halland
Gräva min egen brunn !
« skrivet: 12 sep-09 kl 10:32 »
Skulle behöva lite input om att bygga egen brunn .Finns det någon bra länk eller någon som grävt en eller flera brunnar själv .Placering ,tillvägagångssätt ,material, kostnad . De som haft boningen innan mig hämtade vatten i sjön. Detta är för mycket `on the edge´ till och med för en som föredrar det praktiska , men det känns som att det inte e något för en kille som e uppfödd på komunalt vatten och Arlas mellan mjölk. Tacksam för alla tips och gamal  byggnadsvisdom.

Existens?

• Gäst
SV: Gräva min egen brunn !
« Svar #1 skrivet: 12 sep-09 kl 10:47 »
När jag var yngre så hjälpte jag brorsan att gräva en egen brunn.
Hab tog dit en slagrutegubbe för att leta bra plats till att börja med. Sen hade han dit en traktorgrävare som grävde första biten, det blev väl ca 4 meter, och sen staplade på en hög med brunnsringar och fyllde igen lite lätt runt så det gick att komma intill.
Sen började då handgrävning, brorsan satt nere på botten och grävde, och jag hissade upp jord i en hink. Alteftersom han grävde  loss under ringarna så sjönk dom ju neråt då, efter någon dag fick vi ta dit en traktor som staplade på nya ringar. Till slut kom han då ner till vattnet, och nu blev det ju lite besvärligare eftersom det geggade så pass, ett vattenmagasin måste ju grävas ut också, det går ju inte att sluta så fort man når vattnet.
Så det blev nog mellan 7-8 meter djup brunn till slut, och ett magasin vatten på ca 1 meter.

Om det alls är rekommenderat att göra på detta viset nu vet jag inte, men förr ansågs det som en självklar metod, visst lite otäckt när ringarna dunsar ner.. Störst problem om man fyllt igen för hårt uppe, då kan de nedre ringarna sjunka men dom där uppe stannar kvar, och då blir det ju ett mellanrum som inte är att leka med, så det får man se upp med.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 12 sep-09 kl 10:55 »
Hitta ett bra ställe, skaffa dit en maskin med lång grävarm, gräv en grop, lägg ner betongringar.
Gärna extrastora ringar längst ner, så det blir större vattenförråd.
Första biten är nog svårast, hitta bra placering alltså.
Gräva för hand går förstås, men det ger lite lön för mödan, går inte att tävla med moderna maskiner.
Hyrde en ganska stor grävare i somras för att rensa diken, den kostade 650 kr + moms/timme.
En sån gräver lätt brunnshålet på en timme skulle jag tro.
Lägga ringarna tar kanske ett par timmar.
Är det sand och grus funkar inte metoden i förra inlägget, vattnet strömmar till och river med sig sanden.
Då är det bara grävare som hinner jobba undan.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #3 skrivet: 13 sep-09 kl 00:48 »
Förr ökade man ofta på vattenförrådet genom att fylla utvändigt runt bottenringarna med sten, ju mer desto bättre. OBS att det måste vara ren sten tagen i en grusgrop e.d. Mossiga stenar förstör smaken på vattnet. Överst återfyller man helst med lera så att ytvatten inte rinner direkt ner i brunnen.
"Kärleken är livets bäste vän"

stedevil

« Svar #4 skrivet: 13 sep-09 kl 06:48 »
Ska man inte ner mer än 10-15m så kan man fundera på att använda en sådan här också.

http://www.skurupsborren.se/

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-09 kl 22:28 »
Tänk bara på att aldrig arbeta ensam i hålor.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

monkeyman

« Svar #6 skrivet: 21 okt-09 kl 13:01 »
Gällande placeringen av brunnen så är en placering uppströms eventuella avlopp att föredra  :). Ta hjälp av en karta med höjdkurvor för att se var det borde finnas gott om vatten. Det kan ofta vara enklare i ett första skede att se via en karta tycker jag i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser