När jag var yngre så hjälpte jag brorsan att gräva en egen brunn.
Hab tog dit en slagrutegubbe för att leta bra plats till att börja med. Sen hade han dit en traktorgrävare som grävde första biten, det blev väl ca 4 meter, och sen staplade på en hög med brunnsringar och fyllde igen lite lätt runt så det gick att komma intill.
Sen började då handgrävning, brorsan satt nere på botten och grävde, och jag hissade upp jord i en hink. Alteftersom han grävde loss under ringarna så sjönk dom ju neråt då, efter någon dag fick vi ta dit en traktor som staplade på nya ringar. Till slut kom han då ner till vattnet, och nu blev det ju lite besvärligare eftersom det geggade så pass, ett vattenmagasin måste ju grävas ut också, det går ju inte att sluta så fort man når vattnet.
Så det blev nog mellan 7-8 meter djup brunn till slut, och ett magasin vatten på ca 1 meter.
Om det alls är rekommenderat att göra på detta viset nu vet jag inte, men förr ansågs det som en självklar metod, visst lite otäckt när ringarna dunsar ner.. Störst problem om man fyllt igen för hårt uppe, då kan de nedre ringarna sjunka men dom där uppe stannar kvar, och då blir det ju ett mellanrum som inte är att leka med, så det får man se upp med.