Hej!
Vi har en ardenner & ett engelskt fullblod hemma och de KOSTAR pengar! Jag tror att de ungefär kostar 5000 i månaden, beroende på att en stor häst som ardenner (kanske också en stor nordsvensk) äter rätt mycket hö. Ju större hovar desto färre hovslagare som tar sig an dem, och desto dyrare kan det bli... Vi har haft tur, men betalar ändå minst 800 kr per häst och skoning. Fullblodet är faktiskt utan skor - vilket blir billigare. 10 kg hö tycker jag låter väldigt lite, och fem säckar strö kommer inte att räcka, iallafall inte om hästen står i box.
Jag vill absolut inte låta sur & trist, men vi jobbar en person heltid och en 80% lärarjobb och tycker att det är rätt knapert emellanåt, särskilt nu på vintern. Sen måste man ju ha en buffert ifall nåt oförutsett händer. En kollegas häst fick kolik och veterinären kostade 3000 och akutavlivning o hämtning 3000. Usch.
Vi ska verkligen försöka få in mer eget hö till sommaren, sist så var vi riktiga nybörjare men nu är det sommar nr 2 och vi kan nog bättre!!!
Jag förstår om du har problem rent ekonomiskt att ha två hästar, vårt fullblod är en förtidspensionär som mår gott och han lär inte drabbas av fång som en shettis.
Det jag vet om ensamhästar är att de inte kan slappna av ordentligt ute i hagen, t ex på sommaren så vaktar alltid en av våra över den andre när den sover. Tänk på det och låt hästen få komma in och sova ordentligt inne i sitt trygga stall ibland. Annars går han väl in i väggen...
Ta reda på, som någon redan skrivit, om hästen är van att bo själv. Vårat fullblod skulle ha stressat ihjäl sig efter en natt själv, så det gäller att veta vad man ger sig in på.
Det klart du ska skaffa en häst om du vill, de är ju så goa! Men det är rätt mycket med dom helt enkelt!
Lycka till!