Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En häst?  (läst 5626 gånger)

KLK

Re:En häst?
« Svar #20 skrivet: 17 feb-06 kl 10:01 »
Hej, du behöver inte ha två hästar för sällskap, men någon form av sällskap ger en tryggare häst.
Get eller får går hur bra som helst, i stallet fyller en katt eller kanin funktionen mycket väl.
Själv har jag alltid haft ett flertal hästar samtidigt men har haft ett flertal vänner med endast en häst där de löst detta med får eller häst.
Mina stallkatter låg oftast på hästarnas kors när jag kom ut på mornarna och både häst och katt syntes trivas.

Nordsvensk en riktig häst !

nordsvensk

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 feb-06 kl 10:55 »
Mmm, min strävan är ju två... :-\ så blir jag miljonär så ska jag köpa det. Tycker själv att det ser urmysigt att åka förbi hagar med flera hästar och se dem leka med varandra, klias och mysa med varandra.
Ensama hästar brukar istället se ganska uttråkade ut, bara stå och hänga....
mmm, jag ska göra mitt bästa för att snåla på utgifterna så jag kan lägga pengar på hästarna....

Densy

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 feb-06 kl 00:38 »
Hej!
Vi har en ardenner & ett engelskt fullblod hemma och de KOSTAR pengar! Jag tror att de ungefär kostar 5000 i månaden, beroende på att en stor häst som ardenner (kanske också en stor nordsvensk) äter rätt mycket hö. Ju större hovar desto färre hovslagare som tar sig an dem, och desto dyrare kan det bli... Vi har haft tur, men betalar ändå minst 800 kr per häst och skoning. Fullblodet är faktiskt utan skor - vilket blir billigare. 10 kg hö tycker jag låter väldigt lite, och fem säckar strö kommer inte att räcka, iallafall inte om hästen står i box.
Jag vill absolut inte låta sur & trist, men vi jobbar en person heltid och en 80% lärarjobb och tycker att det är rätt knapert emellanåt, särskilt nu på vintern. Sen måste man ju ha en buffert ifall nåt oförutsett händer. En kollegas häst fick kolik och veterinären kostade 3000 och akutavlivning o hämtning 3000. Usch.
Vi ska verkligen försöka få in mer eget hö till sommaren, sist så var vi riktiga nybörjare men nu är det sommar nr 2 och vi kan nog bättre!!!
Jag förstår om du har problem rent ekonomiskt att ha två hästar, vårt fullblod är en förtidspensionär som mår gott och han lär inte drabbas av fång som en shettis.
Det jag vet om ensamhästar är att de inte kan slappna av ordentligt ute i hagen, t ex på sommaren så vaktar alltid en av våra över den andre när den sover. Tänk på det och låt hästen få komma in och sova ordentligt inne i sitt trygga stall ibland. Annars går han väl in i väggen...
Ta reda på, som någon redan skrivit, om hästen är van att bo själv. Vårat fullblod skulle ha stressat ihjäl sig efter en natt själv, så det gäller att veta vad man ger sig in på.
Det klart du ska skaffa en häst om du vill, de är ju så goa! Men det är rätt mycket med dom helt enkelt!
Lycka till!

nordsvensk

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 feb-06 kl 13:39 »
Tack för alla svar!
Nu fortsätter jag med en ny fråga, som kan bli en lösning på det hela. Jag vill ha häst, men har inte råd med två. Så slog det mig att jag skulle kanske kunna låta min häst gå med grannens två, och att alla tre betade på mina, respektive grannens mark.
Det hade varit toppen, MEN...
grannen har bara två stallplatser  :-\ annars hade jag kunnat ha den uppstallad där också.
Skulle det, eller är det djurplågeri, eller mår hästen dåligt, om jag låter den gå i hagen vintertid 12 timmar om dygnet med hästkompisar, resterande stå själv i stall, och sommar och vår dygnet runt med hästkompisar.
Tacksam för svar....

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 27 feb-06 kl 14:20 »
Det bästa vore väl om den även hade sällskap i stallet, men det låter ju betydligt bättre att den har sällskap i hagen på dagarna (och under sommaren dygnet runt) än inte alls. Det är ju också i hagen som de kliar varandra, vaktar varandra, leker etc. I boxen står ju ändå hästen för sig själv....

Och i stallet kanske det också går att ordna sällskap av annat djurslag till hästen? Typ en get eller liknande...
Självhushåll till nytta och nöje

nordsvensk

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 28 feb-06 kl 08:28 »
Mmm, get hade varit trevligt, men jag hade nog mer tänkt att mina katter kommer säkert springa in och ut i stallet + att jag ställer nog in min kanin / bur i stallet.
Så lite sällskap får pållen min.

isa

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 28 feb-06 kl 11:25 »
det kommer säkert att fungera
när min häst var ung bodde jag i dalarna
där hade vi barackstall, hästarna stod själv på natten, och gick tillsammans på dagarna
tyckte det bara  var nyttigt för min unghäst
det blev aldrig några problem sen att vara själv.
låter som en bra ide tycker jag
lycka till :)
Gammal är äldst.

lobell

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 28 feb-06 kl 14:36 »
Varför inte ha en häst som sällskap som ägaren betalar för att ha hos dej. Om den inte ska ridas gör det ju inget att du bor dumt till.
2000 låter mycket för hästen. På sommaren äter den väl bara gräs så då borde ju kostnaden sjunka till nån hundralapp som mest??
Jag betalar 1100 för lösdrift på vintern och 700 på sommaren och då ingår avmaskning mm.
Tycker inte det är så jätteschysst att låta hästen gå själv. Min gick ensam i 2 år tills jag köpte den. Det är en helt annan häst när den fått sällskap i hagen.

nordsvensk

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 28 feb-06 kl 20:47 »
Tycker inte det är så jätteschysst att låta hästen gå själv.

Om du läste mitt senaste inlägg i den här debatten så skrev jag att min häst nu förhoppningsvis kommer att gå tillsammans med grannens två hästar men på nätterna få stå själv i mitt stall.
Det här med kostnader har jag räknat och vänt hit och dit med och jag får det inte billigare, jag har varit i kontakt med flera höleverantörer osv.
Jag vill inte heller ha 2 hästar för jag känner att jag har inte tid med att rida, mocka och sköta om två.
Utan jag löser det så här nu att hästen får gå dygnet runt på sommaren och våren med grannens hästar och vintertid 12 timmar i hagen, resterande i box ensam i mitt stall. Helt ensam kommer den inte vara för mina katter kommer nog att springa ut och in och sedan har jag en kanin i bur där också.

stall_grimstorpet

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 27 jul-06 kl 00:23 »
måste tyvär säga det att om du har din häst sjävl fortfarande så måste du skaffa sällskap. för snart kommer en bny regel om att INGA hästar får vistas självat utan nga andra hästar.

mvh emelie

stall_grimstorpet

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 27 jul-06 kl 00:25 »
Jag har min häst i ligghall och det går nästan inget strö alls för hon ligger hellre ute i snön och vilar på dagarna.
Jag räknade ut att hon kostar mig ca 600-800 kr / mån.
Inga skor, inga vacc, inget strö nästan, slår hö själv och så får hon 400 kgs balar då det är som kallast.

inga vaccin? då är det nog dax å börja funder på att grundvaccinera den! ifa det händer ngt, bla annats stelkramp pga av ett litet sticksår som du inte ser. och för det mesta går inte hästen att rädda, utan måste avlivas inom nga dagár.

mvh emelie

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
Byggarebobban

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser