Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man minska antalet getingar på gården?  (läst 7830 gånger)

Eyvind

• Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:Kan man minska antalet getingar på gården?
« Svar #20 skrivet: 25 apr-06 kl 21:44 »
Ja, visst! Det är inte jag som tänker elda getingar. Jag bara tipsade om hur man kan göra. Så länge inte getingarna muckar med mig, så får de vara ifred. Lugnast så.
Kan man flytta på dem om de blir i vägen?
Så som att suga upp dem i en Dammsugare. Ta med Getingboet och dammsugarpåsen till det nya stället. Hänga upp boet på lämplig plats och släppa ut Getingarna från dammsugarpåsen och se om de hittar sin nya boplats?   ::)
« Senast ändrad: 25 apr-06 kl 22:35 av Eyvind »
Mvh
Eyvind

Filip Skräplund

« Svar #21 skrivet: 25 apr-06 kl 22:07 »
Det går att flytta getingbon men det där med dammsugaren verkar väl våldsamt och onödigt också,
åtminstone om man bara ska flytta boet en kortare bit.

För några år sen skulle jag hjälpa granntanten att gallra ur en yvig gammal syrenhäck.
Det måste varit i juli-augusti.
Hade tagit det mesta några år tidigare, det hade växt upp nya stubbskott och det var bara de grövsta stammarna kvar att rensa ur.
Plötsligt märkte jag att det stack gång på gång under hjälmen, mitt uppe på skallen.
Det tog ett antal sekunder innan jag fattade det var getingar.
Till saken hör att jag är ganska okänslig för getingstick, har råkat ut för liknande flera gånger, t ex när jag trampat i jordgetingbon och när jag lade om ett tegeltak.
Det brukar kännas som nässelsveda, går över på 5 minuter ungefär.
Bålgeting har jag klarat mig ifrån.
Hämtade en mygghuva och gick tillbaka för att kolla.
Jag hade fällt en syrenstam med ett getingbo stort som en femmans fotboll nära toppen.
Jag tog med stammen med boet som satt kvar bort till en grandunge i närheten och lutade stammen mot en grenklyka.
Var och kollade några gånger och det verkade vara full aktivitet, så visst går det att flytta getingar.
Det är förstås svårare med bon som sitter på vindar och liknande.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bondmoran

« Svar #22 skrivet: 26 apr-06 kl 07:55 »
Jag brukar använda vatten när jag märker att några getingar håller på att bygga bo på ett för oss människor olämpligt ställe.
Går  bra med vanlig blomspruta. Getingen tror att det regnar in och tycker då inte att platsen de valt är lämplig. Det brukar gå bra om inte de hunnit bygga alltför stort bo.

Hälsar Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Eyvind

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 26 apr-06 kl 10:49 »
Det går att flytta getingbon men det där med dammsugaren verkar väl våldsamt och onödigt också,
åtminstone om man bara ska flytta boet en kortare bit.

För några år sen skulle jag hjälpa granntanten att gallra ur en yvig gammal syrenhäck.
Det måste varit i juli-augusti.
Hade tagit det mesta några år tidigare, det hade växt upp nya stubbskott och det var bara de grövsta stammarna kvar att rensa ur.
Plötsligt märkte jag att det stack gång på gång under hjälmen, mitt uppe på skallen.
Det tog ett antal sekunder innan jag fattade det var getingar.
Till saken hör att jag är ganska okänslig för getingstick, har råkat ut för liknande flera gånger, t ex när jag trampat i jordgetingbon och när jag lade om ett tegeltak.
Det brukar kännas som nässelsveda, går över på 5 minuter ungefär.
Bålgeting har jag klarat mig ifrån.
Hämtade en mygghuva och gick tillbaka för att kolla.
Jag hade fällt en syrenstam med ett getingbo stort som en femmans fotboll nära toppen.
Jag tog med stammen med boet som satt kvar bort till en grandunge i närheten och lutade stammen mot en grenklyka.
Var och kollade några gånger och det verkade vara full aktivitet, så visst går det att flytta getingar.
Det är förstås svårare med bon som sitter på vindar och liknande.

Nej någon liten sträcka går det inte att flytta Getingar, de måste flyttas som bin minst 1 mil. Flyttas de en kortare sträcka så flygeer de tillbaka dit där de tidigare hade bostaden. Snurrar runt där ett tag, då dom inte hittar sitt gamla bo så ger de sig av eller faller till marken och dör.
Att använda Dammsugare vid bekämpning av Getingar är ett enkelt alternativ. Vad som krävs är ju förstås El-ström. Vet man var Getingarna kryper in och ut så är det bara att fixa så att munstycket till dammsugaren kommer strax under passerhålet och sätta i gång dammsugaren. De bin som flyger ut för att hämta mat till boets larver hamnar i dammsugaren och de som kommer hem med mat till larverna hamnar i dammsugaren. Så efter några timmar är det slut på flygfärdiga Getingar i boet, då pausar man några dagar. Efter ca. en vecka så återupptar man det hela igen, gör som tidigare med munstycket till dammsugaren. Efter tre sådana här upprepningar så är boet helt tömmt på getingar, de är i stället i påsen i dammsugaren. Där har de snott in sig i en massa damm, vingarna är förstörda så de kan inte flyga, de dör inom kort. Men efter varje dammsugning av Getingar kan det vara klokt i att ta ut dammsugarpåsen och lägga den i en plastpåse och tillsluta och slänga påsen i sopbehållaren. Då det ser ut att vara slut på Getingar i och utanför boet, så kan Getingmamman vara kvar i boet något längre. Hon håller på att svälta ned sig så att hon kan flyga. De är  liksom Bidrottningar dåliga flygare då de är äggläggare. Så vid sista gången då dammsugaren är uppmonterad, håll på ca. 6 - 8 timmar med att suga, då är det möjligt att även Getingmamman kommer med i damsugarpåsen.  ::)
Mvh
Eyvind

Filip Skräplund

« Svar #24 skrivet: 27 apr-06 kl 13:48 »
Citera
Nej någon liten sträcka går det inte att flytta Getingar, de måste flyttas som bin minst 1 mil. Flyttas de en kortare sträcka så flygeer de tillbaka dit där de tidigare hade bostaden. Snurrar runt där ett tag, då dom inte hittar sitt gamla bo så ger de sig av eller faller till marken och dör.

Jag vet vad jag såg.
Sen flyttade jag inte boet mer än ca 50 meter bort, och många getingar verkade följa med i flytten.

Biodlarn här i närheten flyttar samhällen bara några kilometer, inte miltals.
Har aldrig hört talas om att de flyttningarna skulle innebära att samhället dör, i så fall skulle det ju vara rätt meningslöst.
« Senast ändrad: 27 apr-06 kl 13:50 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Eyvind

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 27 apr-06 kl 21:39 »
Jag vet vad jag såg.
Sen flyttade jag inte boet mer än ca 50 meter bort, och många getingar verkade följa med i flytten.

Biodlarn här i närheten flyttar samhällen bara några kilometer, inte miltals.
Har aldrig hört talas om att de flyttningarna skulle innebära att samhället dör, i så fall skulle det ju vara rätt meningslöst.
Då man flyttar ett Getingbo så följer Getingmamman med plus alla dess invånare som inte är flygfärdiga ännu. Men eftersom det inte kommer hem någon föda till ynglet så är det några av dessa invånare som börjar att flyga i förtid än de skulle gjort om boet inte hade flyttats. Då de här unga Getingarna inte har varit utanför boet tidigare så ser de detta nya ställe som sin boplats. De tidigare flygande Getingarna hittar inte till boets nya plats. Utan flyger runt där boet befann sig tidigare. Och till slut så dör de.
Samma sak är det med bina. Låt säga att odlaren har alla bisamhällena på en plats över vintern. Så framåt mitten av maj blommar ett höstoljeväxtfält ca. 3 km bort. Odlaren flyttar en del av samhällena till det gula höstoljeväxtfältet. Då bina dagen efter flyger ut på fältet och samlar nektar och pollen så flyger inte bina hem till den kupa de kom från. Utan de flyger till den plats där de var innan flytten. Men flyttar man bisamhället innan bina har gjort rensningsflykten så flyger de inte tillbaka efter man har flytat dem. Sak samma om man flyttar ca. 5 km bort. Bina flyger ut dagen efter flytten och flyger till dragkällan ca. 3 km från den tidigare platsen. Även nu flyger inte bina tillbaka till kupan de kom ifrån utan de vänder hem till den platsen där kupan stod innan flytten. Efterhand så dör dessa gamla dragbin bort och hela tiden blir gamla husbin som inte har varit utanför kupan flygfärdiga fältbin. Så där blir brytningen mellan den gamla och den nya uppställningsplatsen. Det är en fördel att lämna några bisamhällen kvar på den gamla uppställningsplatsen. Där de hemvändande fältbina kan komma in. Ett bi med en full honungsblåsa är alltid välkommen i alla bisamhällen. Så någon aggresivitet mot de hemvändande bina som slår in på samhällena visar inte vaktbina, utan hälsar dem välkomna med sin last med nektar och pollen. :o
« Senast ändrad: 27 apr-06 kl 21:59 av Eyvind »
Mvh
Eyvind

Filip Skräplund

« Svar #26 skrivet: 27 apr-06 kl 22:14 »
Tack, det var intressant info.   :)

Är lite halvslött intresserad av dessa djur, framför allt bin.
Farsgubben hade en 15-20 samhällen när jag var liten,
så jag har många trevliga minnen av bin, inte minst doftminnen.
Har tänkt att jag ska prova på nån gång själv när jag lärt mej lite mer.

manna

• -
« Svar #27 skrivet: 28 apr-06 kl 11:10 »
Men det är ju synd att behöva avdöda Getingar. De har säkert något att uppfylla på vår planet. Det är väl så att vi människor i stället ska anpassa oss efter naturen.....

För att ha den åsikten, är du väldigt mån om att berätta hur getingar kan dödas...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eyvind

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 28 apr-06 kl 22:07 »
Tack, det var intressant info.   :)

Är lite halvslött intresserad av dessa djur, framför allt bin.
Farsgubben hade en 15-20 samhällen när jag var liten,
så jag har många trevliga minnen av bin, inte minst doftminnen.
Har tänkt att jag ska prova på nån gång själv när jag lärt mej lite mer.

Det är bara att sätta igång. Varför inte redan i sommar. Det är ont om Biodlare, så det behöver bli fler som kan föra näringen vidare.
Mvh
Eyvind

Eyvind

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 28 apr-06 kl 22:14 »
För att ha den åsikten, är du väldigt mån om att berätta hur getingar kan dödas...  ;)
Det är upp till var och en av avgöra vilket den hellst av allt vill göra. Spara eller inte spara Getingar och Bålgetingar. Ett stick av en Bålgeting och eller av en vanlig Geting kan vara livshotande. Med förlamning i hjärtklaffarna, hjärtmusklen och andnöd som följd. Då är det frågan om minuter för att komma under läkarvård ::)
« Senast ändrad: 28 apr-06 kl 22:19 av Eyvind »
Mvh
Eyvind

Eyvind

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 24 jun-06 kl 10:24 »
Det är upp till var och en av avgöra vilket den hellst av allt vill göra. Spara eller inte spara Getingar och Bålgetingar. Ett stick av en Bålgeting och eller av en vanlig Geting kan vara livshotande. Med förlamning i hjärtklaffarna, hjärtmusklen och andnöd som följd. Då är det frågan om minuter för att komma under läkarvård ::)
Det här är lika aktuellt fortfarande. Ja, hela sommarhalvåret då dessa insekter är aktiva.
Mvh
Eyvind

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser