Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förhindra att äppelmusten oxiderar  (läst 17469 gånger)

norr

• Uppland
förhindra att äppelmusten oxiderar
« skrivet: 09 sep-09 kl 14:13 »
Hej!
Nu är det mycket äpplen på träden så jag försökte mig på en första mustning igår. Eftersom det är första gången jag provade mustning så råkade jag ur för ett litet problem - musten oxiderade och blev brun, i övrigt jättegod.

så jag tänkte höra efter hur ni gör för att undvika oxidation? Vill helst hitta nåt annat knep än att tillsätta askorbinsyra.
Vilka vi voro, vad bli blevo, var vi voro, varthän vi kastades, varthän vi ila, varifrån vi förlossas, vad födelse är, vad återfödelse

Winnie

SV: förhindra att äppelmusten oxiderar
« Svar #1 skrivet: 09 sep-09 kl 16:32 »
Varför inte askorbinsyra?

Askorbinsyra är inget annat än ren c-vitamin.... kan i viss mån ersättas med citrussaft dock med sämre effelt.

norr

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 sep-09 kl 16:57 »
nä, jag tycker inte det känns schysst å hälla i c-vitamin i pulverform i min must bara...
har tänkt på det där med citronsaft.  just idag har jag ju inga citroner så jag får kanske testa nåt annat. jag vill nämligen göra must just idag.
nån annan äppelmustare här på forumet som har nåt tips?
Vilka vi voro, vad bli blevo, var vi voro, varthän vi kastades, varthän vi ila, varifrån vi förlossas, vad födelse är, vad återfödelse

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-09 kl 03:54 »
Jag gör äppeljuice i råsaftcentrifug, och  javisst, den kommer ut ljus och blir brunaktig nästan genast. Men eftersom det smakar så gott tycker vi inte att det gör något.

Låter jag det jäsa till cider blir det ljusare igen, och ännu ljusare om jag sätter till socker och låter det bli vin.

kurt

« Svar #4 skrivet: 18 sep-09 kl 08:21 »
Jag använder citronsyra i de flesta frukt och bärrecept.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 18 sep-09 kl 09:05 »
För att undvika oxidationen borde det fungera med vilken syra som helst - t ex kolsyra?

Skogssol

• Kör i vind!!
    • -
« Svar #6 skrivet: 25 sep-09 kl 11:12 »
Hmmm...låta musten jäsa till cider! vilken fin idé! tack!
Jag bara klev rätt på här och tog för mig av tipset ;O)
hur går man till väga för att få en fin cider?

Mvh

Skogssolen

om hösten
Inte låsa, men öppna...

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 27 sep-09 kl 21:43 »
Min äppeljuice, alltså råsaft från en råsaftcentrifug (jag vet inte om det är exakt samma som det folk kallar must) sätter ofta igång att självjäsa. Men om jag vill ha cider (eller vin) och jag vill  vara säker på att det ska börja jäsa lägger jag i en aning vanlig bakjäst.

Det jäser förstås fortare i rumstemperatur än i kylskåp. Jag har använt flaskor till Soda Stream, för att de är gjorda för att tåla tryck innifrån och har bra skruvlock. Först får de stå i rumstemperatur med locket inte helt tillskruvat så att del koldioxid (bubbel) kan komma ut, men inte för mycket luft komma in. När det har börjat bubbla ordentligt, tar några dagar till en vecka, skruvar jag till locket och sätter in dem i kylskåpet.  Det fortsätter att bubbla men långsammare och under tryck.  Brukar vara bra efter 3-4 veckor, helt OK också efter 2-3 månader. Mer alkolhol och mindre sötma ju längre det står.  Jag låter en del utrymme var kvar uppe i flaskan, det blir tryck och allt vill gärna pysa ut på en gång när man öppnar.  Ofta får man skruva upp locket lite och låta pysa någon sekund och stänga till och så öppna lite igen tills det inte sprutar. Kul på kalas med tonåringar.  (Vi har inte haft såna mängder att jag har varit bekymrad över alkoholen i sammanhanget)

Min äppeljuice är inte så söt att det räcker till riktigt vin. För vin har jag satt till 100g socker per liter och låter det stå i rumstemperatur, igen med halvstängd tillslutning tills det slutar helt att bubbla. Det kan tar ett par månader, så det blir lite före jul. Då häller jag upp på vinflaskor, undviker förstås grumset på botten, och sätter i en kork och förvarar liggande i matkällaren. Vi dricker det ett halvår till ett par år senare. Passar särskilt bra till midsommarfirandet tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 4 användare (1 dolda)
M_P, MuirHill, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser