Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aussie som vallhund? Någon här som har det?  (läst 2294 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
Aussie som vallhund? Någon här som har det?
« skrivet: 09 sep-09 kl 11:36 »
jag har bokat en aussie valp som jag tänkt ha till vallning i huvudsak men även för annat.
Tänkte bara se om det fanns någon fler här som vallar med sin aussie, vore kul att utbyta ideér och veta mer hur ni gått till väga.
även en blind höna hittar ett korn...

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Aussie som vallhund? Någon här som har det?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-09 kl 14:31 »
Jajamen  ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #2 skrivet: 09 sep-09 kl 14:33 »
Hej Ewa, kul att hitta dig här :)
även en blind höna hittar ett korn...

Korp

• Korp och Robert med barnen Ylva 7 år och Vide 3 år
    • Östergötland
    • Korps
« Svar #3 skrivet: 24 okt-09 kl 22:03 »
Vi har nästan bestämt oss för att vår nästa hund blir en Aussie. Har varken bokat eller bestämt uppfödare.
Vi tänkte också bl a valla med den.

Hoppas det går bra för dig med vallningen.
Bosatta i Rökstadtorpet vid vägens ände bortom kohagen. Där bor vi med 2 nordsvenska hästar, ett antal getter, sjutiioelva gotlanskaniner, ett par katter, linerödssvin och en sjuhelsikes massa sniglar.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #4 skrivet: 16 feb-10 kl 23:53 »
Mycket sent svar kanske men jag har en som blir två år iår.
Det finns aussies som har känslan men det är inte så många kennlar som avlar på vallning.
"Mosse"(känd vallgubbe:) hade haft 5 aussies hemma hos sig när jag var där och av dem tyckte han en var fullt träningsbar.
Är vallningen huvudintresset så är en bc ett mycket säkrare kort.
Jag hoppas att jag ska kunna ställa upp på VP med våran hund iår men det kanske dröjer ett år till.

Korp

• Korp och Robert med barnen Ylva 7 år och Vide 3 år
    • Östergötland
    • Korps
« Svar #5 skrivet: 02 maj-10 kl 21:21 »
Vårt huvudintresse är djur av alla slag. Vi vill kunna få hjälp av hunden med att valla eller fösa eller vad man nu ska kalla det. Och där tror vi att en aussie kan vara tillräcklig hjälp för oss. Sen kommer hunden att få många andra uppgifter på gården. Vi har nu faktiskt hittat en uppfödare vi trivs med och bokat en valp fär framtiden. Tiken är inte parad ännu och alltså finns inte valpen. Men dock trevliga föräldrar och en bra uppfödare.
Bosatta i Rökstadtorpet vid vägens ände bortom kohagen. Där bor vi med 2 nordsvenska hästar, ett antal getter, sjutiioelva gotlanskaniner, ett par katter, linerödssvin och en sjuhelsikes massa sniglar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 03 maj-10 kl 08:24 »
Ska man bara ha hjälp med att driva djuren genom grindar eller hem till lagården går det nog att lära nästan vilken hund som helst att göra det. Har träffat några aussier, de jag träffat var trevliga, uppmärksamma på sin förare, och inte särskilt intresserade av att hälsa på okända, varken hundar eller människor, även om de var trevliga mot såväl djur som människor.

Det var inte lika mycket fart i dem som i en bordercollie, men å andra sidan är det inte många raser som är i närheten av bordercollien i snabbhet i såväl ben som tanke. Ibland är ju bordercollien lite för snabb i båda...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 15 aug-10 kl 23:58 »
Har i över tio år figgat på många MT och den bästa hund jag någonsin sett var (faktiskt!) en Aussie! ;D
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
Skogsmor

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser