Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lergryta  (läst 25640 gånger)

lenane

Lergryta
« skrivet: 07 sep-09 kl 20:41 »
Jag har en lergryta med lock som jag aldrig använt. Är det något speciellt man ska tänka på innan man använder den? Ska man bara använda den i ugnen? Gradtal? Smör i pannan?
Någon som använder en lergryta idag?m Jag fick nog min för femton år sedan, men som sagt har aldrig använt den. Dags att börja nu.

mistel

• -
SV: Lergryta
« Svar #1 skrivet: 07 sep-09 kl 20:47 »
Den ska ligga i blöt i kallt vatten runt 1 timme innan man ska använda den. Grytan ska sättas in i kall ugn. Jag brukar bara slänga ner kyckling rotsaker och lite kryddor och ställa i ugnen. Inget smör och ingen olja brukar behövas, fettet som rinner från kycklingen räcker. Jag brukar ha ugnen på runt 200-225 grader, och jag tar ut grytan och kollar om allt är klart så jag har tyvärr inga tidsangivelser + det skiljer ju i tid ifall man styckar kycklingen eller om den är hel.

Altair

« Svar #2 skrivet: 11 sep-09 kl 20:43 »
Kyckling i lergryta kan bli fantastiskt gott!
Det här är ett recept jag kan rekommendera!  :)

Lergrytan läggs i blöt
En tinad el färsk kykling sköljs ur och saltas och peppras innuti
En citron skalas och lindas med ett par dillkvistar och stoppas in i kycklingen
Salta och peppra (måttligt) hela kycklingen utanpå
Lägg ngra soltorkade tomater (torra) under fågeln
Krydda runt om med  "röd" grillkrydda , curry och paprika
Skär 2-4st vitlökar i skivor och garnera pippin
Lägg dom resterande dillkvistarna ovanpå fågeln
För x-tra mycket sky , häll i 1-2dl vatten i grytan
Lägg på locket och ställ nederst i in ugnen (viktigt att den är kall, annars spricker grytan)
Vrid temperaturen till 225*c  och sätt på          -Det tar ca 1,5tim
Efter ca 1tim , ta av locket och ös kycklingen
Upprepa var 10:onde minut
Klart , serveras lämpligen till kokt ris

(Lergryte-kyckling går att göra i micron och tar ca 20min , men för att få all smak bör den då ätas dagen efter eller ett par timmar senare under dagen )
Altair är den starkast lysande stjärnan i stjärnbilden Örnen.
HMS Altair, 1:a klass torpedbåt sjösatt år 1909.
HMS Altair, torpedbåt sjösatt år 1956. HMS Altair, skolfartyg sjösatt år 2007.

Huggare

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 okt-09 kl 20:54 »
det ända du behöver är kött grönsaker lite kryddor, vad du nu är sugen på. ner med de och lite vatten bara sen sköter det sig själv. men man måste ALLTID blöta grytan före ca. en kvart (halvtimme-timme första gången grytan skall användas) Har just ätit lammsadel.

Huggare

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 okt-09 kl 21:02 »
Glömde, maten sköter sig helt själv så håll inte på att plocka i och ur och greja. Utan ca.200grader 1,5-2 timmar i ugnen och sista halvtimmen kan du stänga av ugnen.  :D

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #5 skrivet: 19 okt-09 kl 21:31 »
Förvara den luftigt och inte som jag gjorde, i en plastpåse i skafferiet. När jag skulle använda den var den helt genommöglig och jag fick kasta den :-\. Jag vill ha en ny men har inte råd. Det blir underbara goda, saftiga middagar.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 21 okt-09 kl 01:35 »
Jag har lärt mig att grytan helst ska ligga i blöt över natten innan man ska använda den. Just för att minimera risken för sprickor.
Och jag håller med övriga, lergrytan är helt underbar att laga mat i!  :D Jag ska prova att göra kanin i den sen när jag väl kommit in i nya huset och fått ordning på alla husgeråd...   ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 24 okt-09 kl 12:57 »
En del lergrytor är ju glaserade invändigt. Vad innebär det för skillnad i praktiken?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Altair

« Svar #8 skrivet: 05 nov-09 kl 12:53 »
Jag har just flyttat och i den nya lgh finns det gasspis. Hur fungerar det då med grytan. Den skall ju som bekant ställas in i kall ugn. Gasugnen blir varm mycket snabbare än en "vanlig"... Spelar det någon roll eller är det bara att göra som vanligt?

En del lergrytor är ju glaserade invändigt. Vad innebär det för skillnad i praktiken?

En släkting till mig har fler grytor, han använder en till kyckling och en till nöt osv... Tror att de kan ta lite smak av det man tillagar i den.. En glaserad borde inte ta smak på det sättet. Kan det vara så tror du? Tror inte det blir ngn skillnad.. Ser lite lyxigare ut bara :)
Altair är den starkast lysande stjärnan i stjärnbilden Örnen.
HMS Altair, 1:a klass torpedbåt sjösatt år 1909.
HMS Altair, torpedbåt sjösatt år 1956. HMS Altair, skolfartyg sjösatt år 2007.

kanka

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 05 nov-09 kl 16:54 »
Vi använder väldigt ofta lergrytan. En av våra är så använd att det räcker med att spola av den i kallt  vatten innan användning.
Den går givetvis att använda till "fint" kött också, men jag vill slå ett slag för lite mer tunglagat, typ hals.
Jag låter ugnen vara på ca125 grader och stå så i några timmar, köttet faller formligen isär, helt suveränt och det behöver ju inte passas heller.
Revben som tillagas på det här sättet blir bara underbara.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Therese K

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 05 nov-09 kl 22:27 »
Hej,

Kan en lergryta bli för gammal? (Jag har en som jag hittade i en gammal lägenhet jag flyttade in i för 10 år sedan.. vet ej hur gammal lergrytan var då...) Har tyvärr inte använt den så flitigt :-\ Men visst blir det gott :D Jag har även bakat bröd i den :) blev jätte gott! 
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #11 skrivet: 07 nov-09 kl 10:35 »
Förvara den luftigt och inte som jag gjorde, i en plastpåse i skafferiet. När jag skulle använda den var den helt genommöglig och jag fick kasta den :-\. Jag vill ha en ny men har inte råd. Det blir underbara goda, saftiga middagar.

Mvh Anette

Rengöringen har jag också misslyckats med och fick mögel undergrytan. Gemensam nämnare med Anettes är att den stod ganska kallt.  Fick hälla kokhett vatten i den åtskilliga gånger innan ok.  Man vill ju inte använda diskmedel då det antagligen går in i lergrytan.  Hur gör ni?
Eftersom maten blir så god i grytan och med mögelerfarenheten har jag nu köpt ungseldfasta glasformar med lock ser fördelar.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 07 nov-09 kl 11:48 »
En släkting till mig har fler grytor, han använder en till kyckling och en till nöt osv... Tror att de kan ta lite smak av det man tillagar i den.. En glaserad borde inte ta smak på det sättet. Kan det vara så tror du? Tror inte det blir ngn skillnad.. Ser lite lyxigare ut bara :)
Så kan det nog vara.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #13 skrivet: 15 nov-09 kl 09:31 »
Jag gjorde kålpudding i min lergryta för ett par veckor sedan.

lumpus

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 nov-09 kl 09:35 »

Mvh Anette

samma tabbe här tyvär,,fullt med mögel i den,men har skurat å grejjat som bara den,,verkar som den är ren nu,,så ställ era lergrytor luftigt,

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 05 jan-10 kl 02:43 »
Kul tråd! Lagade lamm igår det var flera år sedan.
Jag tror att man rengör genom att hälla vatten i grytan och in i kall ugn.
Värm till maxtemp och låt stå, skura ur efteråt.

Verkar som en comback för lergrytan nu?
Nu minns jag!
Det var ju rågsurdegsbröd som blev så oslagbart. Bakade i 125 grader länge länge. Vira in i handduk och eftergrädda över natten.
Det måste jag ta upp igen....
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 05 jan-10 kl 02:47 »
Förvara den luftigt och inte som jag gjorde, i en plastpåse i skafferiet. När jag skulle använda den var den helt genommöglig och jag fick kasta den :-\ . Jag vill ha en ny men har inte råd. Det blir underbara goda, saftiga middagar.

Mvh Anette

..om man har en keramiker i närheten kan de bränna ur allt organiskt, mögel och damm vid 600 grader.. enligt hörsägen
M. Gandhi

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 07 jan-10 kl 01:58 »
Här är svar till er som mailat och vill ha recept, (ligger jag i fel tråd nu???)

Man kan ta vilket surdegsrecept som helst. Det är gräddningen som är tricket!
AnneLies Shcönek bok Dagligt bröd ger tre varianter i lergryta som ställs in kall i ugnen:

1 1/2 tim vid 200 grader, ta ut ut ugnen.
1 1/2 tim vid 175 grader, stäng av och låt stå kvar 2-3 tim i ugnen.
3 tim vid 150 grader, stäng av och låt stå kvar 2-3 tim i ugnen.

Efter det tar man ut bröden och virar in dem i handdukkar, sedan en filt och eftergräddar över natten.
OBS viktigt annars blir det inte rätt smak!

Jaghar provat alla tre och ju längre tid desto sötare bröd (stärkelsenbryts ned och omvandlas till socker tror jag). Det blir en mycketspeciell smak som jag älskar.

Om du saknar recept finns fler flera här på alternativ annars här:
http://paindemartin.blogspot.com/2009/05/en-bra-borjan.html
http://www.saltakvarn.se/recept/receptblad/Erikssurdegsbrod.htm
http://receptfavoriter.se/recept/surdegsbroed-och-surdeg.html
Hitills har jag använt honungsjäsmedel men ska nog prova med levaindeg i lergryta.

Lycka till!
M. Gandhi

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 07 jan-10 kl 16:09 »
AnneLies Schöneks böcker är verkligen intressanta, rekommenderas. Och lergrytan används periodvis jätteofta här, fantastiskt bra till långkok.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lenane

« Svar #19 skrivet: 16 feb-10 kl 22:45 »
Tack till alla som svarade på min förfrågan om lergrytan. Nu använder jag den ofta. Så lätt det är att laga god mat i den och så bekvämt det är. Synd att den fick stå oanvänd i flera år......

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser