Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BFL i Sverige?  (läst 1730 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
BFL i Sverige?
« skrivet: 07 sep-09 kl 16:56 »
Eller Blue Faced Leicester, som det heter. Finns det någon som säljer otvättad BFL ull i Sverige?

koko

• Gäst
SV: BFL i Sverige?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-09 kl 13:26 »
Vet inte, men kan du inte berätta vad det är för ull och vad den är bra till? Nyfiken!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 08 sep-09 kl 13:44 »
Ja du, jag vet nog "egentligen" lika mkt. (eller lite) som du ;) Det ska vara en mjukt och långfibrig ull från engelska Blue Faced Leicester får. Finns lite olika naturfärger, men verkar också vara populärt bland indiefärgarna. Sockstickarna höjer ullen över skyarna och det vore intressant att få prova vad allt rabalder handlar om  :)

renee d

« Svar #3 skrivet: 08 sep-09 kl 17:13 »
Nej, Det er inte långharet- så skal du have leicester, wensleydale eller teeswater. blue face er lige finull.
Jeg har utvättet blue face men vil inte anbefale det fordi det er svärt at karde.Köb finull.
   Ellers har jag blueface i kartebånd- hvid eller en fantastiske lys beige. Skriv en P.M. hvis du er interesseret.
Tvättet blueface bruker jag till ängel lockar
    Venlig Hilsen Renee

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 08 sep-09 kl 17:26 »
"8 - 15cm staple length" tycker jag är hyfsat långa fibrer i alla fall.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 08 sep-09 kl 17:59 »
Gruff: Det kan  vara för att det antagligen är helårsull. Det verkar som om det är mest bara vi svenskar som envisas med att klippa två gånger per år;)    Renee, hur är det med glansen på BlueFace?  Är den som på de svenska Lantraserna?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 08 sep-09 kl 18:08 »
Ja engelsmännen har ju små jackor på fåren ibland, för att skydda ullen  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser