Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför ser honungen ut såhär?  (läst 9828 gånger)

Falin

• -
Varför ser honungen ut såhär?
« skrivet: 06 sep-09 kl 16:13 »
En omgång av den honung som jag skattade tidigare i somras ser nu ut såhär. Vad är det vita, och vad har jag gjort för fel?  ???

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Varför ser honungen ut såhär?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-09 kl 19:48 »
Det finns många orsaker, den positiva är att honungen kan hålla låg vattenhalt och har den beredits i 20+ grader och du sedan stoppar den i kylen eller den svalnar av fort så krymper den i burken.

Man kan lagra den i rumstemperatur någon dag efter burkning så att den sätter sig innan den hamnar i något svalare rum för förvaring, då minskar detta.

Det vita är alltså pga luft, reaktion med syre (mycket rimfrost) då honungen släpper från glaset och får samma yta vid glaset som vid burköppningen, den vitnar (oxiderar) lite.

Låg vattenhalt = hög kvalitet, men man kan då få rimfrost som kunder uppfattar negativt även om det i måttlig mängd är mera naturligt. Men gör man helt rätt blir det inte så mycket vitt!

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 06 sep-09 kl 21:11 »
Ja, jag burkade i köket och bar sedan raskt ner dem i källaren. Skönt att det inte var något värre än så!  :) Då ska jag låta nästa omgång stå till sig lite häruppe först.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 06 sep-09 kl 21:19 »
När du öppnar burken för att äta och sedan förvarar i rumstemperatur, så försvinner rimfrosten och honungen blir "snygg" igen.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 06 sep-09 kl 21:25 »
Så om jag kånkar upp burkarna, vrider av och på locket och låter dem stå i köket några dagar så ordnar det till sig menar du?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 06 sep-09 kl 21:26 »
Nja, det behöver du inte. Det jag menade var att rimfrosten försvinner när honungen börjar användas.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 06 sep-09 kl 21:29 »
Aha, jag tänkte att jag kunde snyggat upp dem innan försäljning!  ;D

gröngölingen

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 nov-09 kl 21:47 »
Låg vattenhalt ser det ut som bara positivt

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 09 nov-09 kl 22:19 »
Aha, jag tänkte att jag kunde snyggat upp dem innan försäljning!  ;D
Kalla den för "frosthonung" eller nåt annat exklusivt och marknadsför den som en ovanligt fin och bra sort ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

hermi

« Svar #9 skrivet: 10 nov-09 kl 06:52 »
Kalla den för "frosthonung" eller nåt annat exklusivt och marknadsför den som en ovanligt fin och bra sort ;)

tackar för den fina tips ;D
morgen ist wieder ein tag

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 10 nov-09 kl 10:43 »
Risken är att burken inte sluter helt tätt nästa gång du stänger den så öppna inte i onödan.

Som sagt skriv hellre en skylt eller liknande att "rimfrost borgar för god kvalité och låg vattenhalt".  :)

wictor

« Svar #11 skrivet: 10 nov-09 kl 15:18 »
Ett mycket sött och gott vin är "eiswein", alltså när druvorna fått sitta kvar tills nattfrosten nupit dem lite.

Marknadsför din honung på samma sätt, som "eishonig" eller nåt sånt - och säg att detta är honungsvarianten av olivoljornas "extra virgin"...

En snygg etikett är ofta det som höjer priset med nån tia burken. Nåt som jag märkt och är extra märkligt är att honung på riktigt små burkar kan kosta mer än en 50-lapp, samma sak när man går i en delikatessbutik, där kan en burk päronsylt i minimal burk kosta hur mycket som helst - huvudsaken är att etiketten andas lite fransk touch...

Vi svenska biodlare har mycket att lära om marknadsföring.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 nov-09 kl 17:03 »
Det är svårt att bara ta upp honungen i rumstemperatur och tro att rimfrosten skall försvinna, det gör den sällan eller aldrig.
Bästa sättet att undvika detta är att låta honungen kandera i det stora honungskärlet helt färdigt så den blir fast där, sedan mjuka upp honungen igen till ca 30 grader och burka den. Då slipper du problemet helt med rimfrost på burkens insida.

Rimfrost är ur en biodlares synvinkel ett godhetstecken men den gör honungen svårsåld, även om en snygg ettikett kan lätta upp försäljningen.

MVH Roger

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 21 nov-09 kl 14:04 »
Det löste sig av sig självt, honungen har i princip sålt sig på egen hand!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

968 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser