Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sy/Tillverka hästsaker själv!  (läst 6342 gånger)

Gröngräs

Sy/Tillverka hästsaker själv!
« skrivet: 06 sep-09 kl 15:19 »
I denna tråd tycker jag vi lägger in bilder, beskrivningar
och ideér på hästgrejer vi tillverkat själva.

En inspirationstråd med allt från vagnar till vojlockar!  :)

kattfot

• Östergötland
SV: Sy/Tillverka hästsaker själv!
« Svar #1 skrivet: 06 sep-09 kl 15:28 »
Jag har sytt en rumpvärmare till sadeln i fårskinn och nu håller jag på med en vojlock. Dessa grejer kostar ju massor i affären, men jag har fått dem gratis, förutom kostnade för tråden, eftersom jag beredde skinnen själv.
Jag har även gjort en grimma av ett brickvävt band och en longerlina med samma teknik. Jag gjorde som när de vävde tömmar förr och undvek att byta vridriktning på brickorna ty då blir tömmen starkare.
En enkel nybörjargrej är att nålbinda nos- eller nackludd alternativt sadelgjordstunnlar. Jag har gjort det i växtfärgat garn=tusen gånger snyggare och bätte skavsårsskydd än de syntetiska teddyvarianterna. Förmodligen kan man sticka, virka eller sy dessa grejer också.
Det ska bli jättekul att höra vilka hästgrejer ni andra har gjort!
Om jag någongång får fatt i en digitalkamera ska jag fota sakerna och lägga in bilder här.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #2 skrivet: 06 sep-09 kl 22:58 »
Stalltjejerna här hemma har sytt jättefina täcken till hästarna.... Eftersom fölet växer så fort är det ju kanon när det går att sy billigt.

Skall fota nästa gång de tar på dem. Mest flectäcken som de tar på när de regnat å skall torka fortare.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-09 kl 22:43 »
Jag syr mina egna fleece täcken :) måste bara hitta en bild.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

nordtravare

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 21 sep-09 kl 23:39 »
Ridtravareföreningen i sundsvall har haft kurs hos kunnig selmakare .På den har jag sytt kombiträns ,en lättare arbetssele till egna finnlokor och egen däckel + baksele .Samt en finsele till egna lokor och däckel. därutöver har jag lagat en  massa dåliga remmar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 sep-09 kl 08:04 »
DEN kursen hade jag gärna gått  :)

Ang. sy täcken, det blir sällan billigare att sy själv. Även fast jag handlar på billigaste överskotts-tyg-affären i Borås. Fleece-täcken som går att köpa för en hundring är svårt att slå, inte tala om fodrade täcken eller bävernylonstäcken... Det är inte värt besväret ekonomiskt, men det finns ju andra skäl för att sy själv  :)

Alla lagningar sköter vi själva, med industri-symaskin, syl och björntråd eller lim eller nitar. (NEJ, jag har slutat laga åt andra,så roligt är det inte  ;) )

Sydde rosa träns av nylonband år 1986, då fanns det inte att köpa, nu är det ingen nyhet längre!

Har också sytt selunderlägg av skummgummi madras och liggunderlag som jag klädde med gamla frottehanddukar. Det blev superbra!

Vi har också hemmagjorda travsulkyn... Bilder kommer...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

cowboy

« Svar #6 skrivet: 23 sep-09 kl 19:59 »
Har hittat 4 st finnselar som borde restaureras , hade man kunskapen och tiden skulle det va kul med egen restaurering. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser