Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prisdumpning?  (läst 2282 gånger)

ersam

• -
Prisdumpning?
« skrivet: 04 sep-09 kl 10:42 »
Har funderat en del på prissättningen. I liten skala går det ju omöjligt att räkna in någon ersättning för tid men det är ju bra om det går runt och lite över så man kan investera. Hur tänker ni? Ska man hålla nått riktpris för att hålla uppe priset? Eller ska man helt enkelt ta så mycket man kan utan att skämmas och samtidigt bli av med honungen?

Jag menar jag är ju hobbybiodlare (det har jag papper på från Skatteverket) och det innebär ju att det är något jag gör på min fritid. Alltså brödfödan får jag genom arbete/a-kassan/min fru etc.

Kollade i den lokala butiken - i Alingsås är det bitätt - där kostade en 700 grams burk 48.50 och en 500 gram 43.90. Enligt mitt resonemang ovan tyder ju detta (väl?) på att det är aktiva pensionärer som inte behöver täcka mer än sina faktiska kostnader - känns det som.

Vilka andra branscher finns där hobbyverksamhet aktivt går in och konkurrerar med andra företagare?

Abigail

SV: Prisdumpning?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-09 kl 11:14 »

Vilka andra branscher finns där hobbyverksamhet aktivt går in och konkurrerar med andra företagare?

Uppfödning av olika sällskapsdjur. Tillverkning av diverse finsnickerier hemma i källaren. Olika typer av konst. Månskensbönder.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 sep-09 kl 11:35 »
Jag tycker man skall försöka hålla en realistisk och marknadsmässig budget, en plan för sin försäljning och försöka anpassa allt till den.

Målet är inte enbart att bli av med all honung, för det är enkelt. Utan att få intäkter så att en realistisk vinst uppstår.

Skickar man all honung grovsilad får man 26-30:- per kg beroende på hur marknaden ser ut.
Burkar man själv och har en egen kundkrets kan man komma upp i 120-140:- per kg, dvs 4 ggr mera.
Allt beror på vilken volym man har. Blir det mängder (ton) får man skicka en del, burka en del, sälja en del själv och distribuera en del.
Det är bara att räkna på sina intäkter och sina kostnader, skillnaden är vinst resp förlust.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-09 kl 16:35 »
Har funderat en del på prissättningen. I liten skala går det ju omöjligt att räkna in någon ersättning för tid men det är ju bra om det går runt och lite över så man kan investera. Hur tänker ni? Ska man hålla nått riktpris för att hålla uppe priset? Eller ska man helt enkelt ta så mycket man kan utan att skämmas och samtidigt bli av med honungen?

Jag menar jag är ju hobbybiodlare (det har jag papper på från Skatteverket) och det innebär ju att det är något jag gör på min fritid. Alltså brödfödan får jag genom arbete/a-kassan/min fru etc.

Kollade i den lokala butiken - i Alingsås är det bitätt - där kostade en 700 grams burk 48.50 och en 500 gram 43.90. Enligt mitt resonemang ovan tyder ju detta (väl?) på att det är aktiva pensionärer som inte behöver täcka mer än sina faktiska kostnader - känns det som.

Jag tycker det är viktigt att hålla priset uppe nu på hösten och att inte vara för billig. Honungen håller sig länge om den förvaras rätt.
På vårkanten brukar det vara stor erfterfrågan på svenskhonung som då tyvärr ofta är slutsåld.
Hans

poze

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 sep-09 kl 18:04 »
Kollade i den lokala butiken - i Alingsås är det bitätt - där kostade en 700 grams burk 48.50 och en 500 gram 43.90.

Var detta svensk honung ?

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Lars i skogen

« Svar #5 skrivet: 04 sep-09 kl 18:59 »

700g burken var ju onekligen väldigt billig! Men 500g burken var ett helt normalt pris. Räknat på att butiken har 20%marginal får säljaren lite under 32kr/burk. Säj 29kr om man drar av kostnad för burk å ettikett, alltså 58kr/kg. Väldigt mycket högre är kanske svårt att få ut på naturell honung om man säljer till butik.
Jag skrev om marginal och påslag i en annan tråd. Säljer du til enl delikatessbod istället för ICA vill de ha 100% påslag, om du säljer för 32 kr till dem tar de 64kr/burk, plus moms. Då blir priset till kund 71,30 kr. Mer än 69 tycker jag är överpris.

Du pratar om att hobbyister dumpar priser. En burk 500g från landskapshonung kostar på min ICA 36.90, detta är alltså ett mycket lågt pris som en liten biodlare inte kan hålla om man vill få lönsamhet. Snacka om prisdumpning!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 sep-09 kl 19:18 »
Lars, jag skrev om kvaliteten på den honungen i en annan tråd, jag skulle inte ens betala för den klibbiga plastburken jag träffade på.

Personligen tycker jag förstås att det är trist. Nu är detta oftast ICA som i sin tur själva tar in prispressad importerad honung.
Jag tror att HF tappar importerad honung till COOP men inte till ICA som tar andra vägar.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 04 sep-09 kl 21:02 »
Priserna var på lokalt producerad honung i den lokala "fixaraffären". Reflekterade över att det kändes billigt.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 04 sep-09 kl 23:30 »
Ska test i helgen att "kränga honung" under den lokala konstrundan.

350 gr - "extra mjuk" - 38 kr
350 gr - "grov" - 40 kr
3 valfria 350 gr = 100 kr

Sen har jag några 450 gr 6-kantsburk - 50 kr.

Jag och frugan har lite diskussioner här hemma om den ympade = "extra mjuk" verkligen är mer värd än honung som bara är rörd några gånger och där man känner kristallerna. Jag antar att genom att höja priset och ge provsmakning så kommer folk hellre att betala mer för den "grova".

Återkommer söndag kväll! Kanske en liten rapport i morgon kväll...  :)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #9 skrivet: 05 sep-09 kl 06:34 »
Ska test i helgen att "kränga honung" under den lokala konstrundan.

350 gr - "extra mjuk" - 38 kr
350 gr - "grov" - 40 kr
3 valfria 350 gr = 100 kr

Sen har jag några 450 gr 6-kantsburk - 50 kr.

Jag och frugan har lite diskussioner här hemma om den ympade = "extra mjuk" verkligen är mer värd än honung som bara är rörd några gånger och där man känner kristallerna. Jag antar att genom att höja priset och ge provsmakning så kommer folk hellre att betala mer för den "grova".

Återkommer söndag kväll! Kanske en liten rapport i morgon kväll...  :)

Den "grova" varianten funderar jag själv på att döpa till "Fransonshonung" eller liknande. Enligt ett reportage i bitidningen eller om det var gadden, för nått år sedan är det den enda honung som går i Frankrike. De vill ha grusig honung! :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 05 sep-09 kl 20:04 »
Nu är nästan honungen slut - det täcker ju sockret iallafall!  :)

Så här gick det:

"Grov" honung säljer bättre än "extra mjuk". 15/13 (totalt 28) 350 grams burkar. Lite intressant att kunderna hellre väljer grov honung och tycker den känns bättre (nåja lite bättre iallafall) när vi antagligen hade gått på pumpen vid en honungsbedömning. Observera att den grova honungen dessutom såldes för högre pris.

Den "extra mjuka" är ympad och perfekt medan den "grova" är honung som jag tog på mig att röra men slarvade  :-[ - så den blev väldigt grovkorning.

Vi hade en försäljningsdisk med provsmakning där kunderna fick testa de olika kvaliteterna. Sen måste väl erkännas att vi hade totalt regelvidriga förpackningar i och med att vi inte hade hunnit ta fram egna etiketter men jag tror i detta fallet så signalerade det äkthet och att det var "hämtat direkt från kupan".

Lars i skogen

« Svar #11 skrivet: 05 sep-09 kl 22:14 »
Nu är nästan honungen slut - det täcker ju sockret iallafall!  :)

Så här gick det:

"Grov" honung säljer bättre än "extra mjuk". 15/13 (totalt 28) 350 grams burkar. Lite intressant att kunderna hellre väljer grov honung och tycker den känns bättre (nåja lite bättre iallafall) när vi antagligen hade gått på pumpen vid en honungsbedömning. Observera att den grova honungen dessutom såldes för högre pris.

Va kul! Jag har själv erfarenheter av att finkristalin honung inte är något som kunder efterfrågar speciellt, det är mest en gammal sanning inom biodlarkåren tror jag... Sen ska man inte underskatta detta med priset - ett högre pris signalerar ju mer exklusivitet och det är nog mycket det människor på en viss typ av marknader efterfrågar!

Grattis till din första försäljningsframgång då! :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 06 sep-09 kl 09:57 »
Kul att det gick bra!

Jag har inte prövat att sälja grov honung men däremot går det ju att ta ut ett högre pris för flytande honung och den är ju ännu mindre behandlad.... Naturligt säljer?? ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 sep-09 kl 12:17 »
Precis! Mindre burkar, mindre jobb, högre kvalitet, bättre kg pris. Man skall alltid låta kunderna få provsmaka på bra naturell sorthonung!

Personligen tycker jag det är trist när man ser allt som "honung" eller "något gult" och har som största mål/attityd att "hiva iväg skiten och få betalt" som i alla fall jag råkat på.
Därför tror jag på att vara liten/medelstor och kanske inte basera allt på raps utan att marknadsföra kvalitet, man vet faktist att det finns olika honung med olika smak i alla fall hos oss.

Vanliga SBR burken är inget problem, den bredbara finns alltid. Närproducerat kommer att bli allt viktigare trots all gröna pluppar man får ha på sin burk om man certifierar.
« Senast ändrad: 06 sep-09 kl 12:22 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

869 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser