Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya gruppen: Vi Som Inte Kan Sluta Tillverka Godis  (läst 4047 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Nya gruppen: Vi Som Inte Kan Sluta Tillverka Godis
« skrivet: 02 sep-09 kl 21:49 »
Har idag haft en heldag med godistillverkning med Malines och Skumme. Kan inte sluta..Nu vevar jag ihop karameller med citron och honung.. Återkommer med beskrivning, om det blir gott :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Nya gruppen: Vi Som Inte Kan Sluta Tillverka Godis
« Svar #1 skrivet: 02 sep-09 kl 22:03 »
Blev tyvärr effektivt vaccinerad mot karamelltillverkning efter min i eftermiddags utslagna tand :(. Men hejar gärna på er andra, heja! ;D Riktigt proffsigt blev ju resultatet!  :-*

Kanske vågar ge mig på att testa lite mer beskedliga godisvarianter dock....8)...beror väl på vad tandläkarräkningen slutar på  :o ;D.
Självhushåll till nytta och nöje

malines

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 sep-09 kl 22:29 »
 ;D  ;D  ;D

Mina misslyckanden i köket ikväll har lärt mig massor! Ska strax på´t igen, med ingefära den här gången. KUL KUL KUL!!!  ;D

(Och jag kommer må såååå dåligt imorgon!  ;D )

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 sep-09 kl 23:19 »
Helt klart funkar ju detta bättre med er vid min sida. Men har iallafall fått till några hyggligt goda honungskarameller enligt receptet :

5 dl socker
6 matskedar honung
1,5 matskedar ättikssprit
1 dl vatten
Skvätte också i några droppar citron.

Kokade till 148 grader och sedan den sedvanliga knådningen och klipning i bitar.
Jag ska absolut koka bara halva satsen när jag är själv... :-[ hinner inte och det blir kaos. Men honungssmaken är uuuuunderbar och färgen likaså.

Vilket jäkla skit Skumme, hoppas att det inte smärtar iallafall!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

malines

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 sep-09 kl 23:22 »
Va!!! ??? Kokade karameller med 1 dl socker och 1 dl honung, och blev jättebesviken för att det inte smakade så mkt honung som jag ville! (men så är mina smaklökar oxå förstörda.... )

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-09 kl 23:24 »
Men honungen då..? Jag använde prima färskhonung från min moster. Det smakar VERKLIGEN honung!

malines

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 sep-09 kl 23:25 »
Tråkburk från Ica här... Visserligen svenk, men...  :-\

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 sep-09 kl 07:03 »
Helt klart funkar ju detta bättre med er vid min sida. Men har iallafall fått till några hyggligt goda honungskarameller enligt receptet :

Musik ska byggas utav glädje och detsamma verkar det vara vid karamellkokning ;D
Ni får samlas lite oftare och koka karameller. Ut och sälj på marknader sedan :D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

VegoDanne

• Skogstroll söker hem
« Svar #8 skrivet: 19 sep-09 kl 16:17 »
Hejsan,

Nån som testat att glasera rotfrukter?
Såg ett recept i senaste Buffé (ICA's recepttidning)
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=682761

Kanske inte riktigt godis, men det verkar smarrigt.

Mossskog sökes. Tips välkomnas. Kram på er!

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser