Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga höhäck,foderbord  (läst 20063 gånger)

hallstabonden

Bygga höhäck,foderbord
« skrivet: 02 sep-09 kl 11:20 »
Jag tänker bygga ett foderbord/höhäck till mina tackor....
Mycket spill kan ju undvikas av rätt bygge har jag förstått.
Jag har tänkt byggt en lång sak av något slag :o
Men vad är bästa avstånd mellan "spjälorna" så att säga....smalt så dom bara får in nosen??bredare så att skallen går in??
Bygger man brett mellan då måste ju det bli mera spill,eller hur.Kan inte någon snäll människa här lägga upp bilder på ett bra enkelt bord/häck så jag får se hur jag ska bygga :-[

mvh/lennart

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bygga höhäck,foderbord
« Svar #1 skrivet: 02 sep-09 kl 11:47 »
Som jag har förstått det blir det mindre spill om fåren kan äta "över maten" dvs då måste man ha så stora spjälor att hela huvudet går in. Men hur förhindrar man då att de sliter ut hela huvet med munnen full av hö? Jo det är då flyttbara spjälor kommer in i bilden, det ska vara lite motigt att få in huvet så att de blir därinne med huvet tills de är klara helt enkelt. Så tror åtminstone jag att ritarna har tänkt när de ritade de första foderborden med flyttbara spjälor.

Här har du ett fältarbete på olika foder och grindalternativ.
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000264/01/200458.pdf
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 sep-09 kl 12:13 »
Jag är i samma sits som du är, Hallstabonden. Tips i en tidigare tråd säger att man får mindre spill när fåren kan stoppa in hela huvudet i foderhäcken. Jag hade planerat att bygga en med smalare spjälor och en låda nedanför som fångade upp spill, men blev osäker när jag fick nya tipsen... Man kan, om man inte har behornade tackor och baggar, bygga en höhäck med sneställda spjälor, utan rörliga delar. Tanken är att avståndet mellan dessa sneställda spjälor ska vara så pass tajt att fåret måste vrida lite på huvudet för att komma in, detta ska då hindra att hon drar ut maten, utan hon äter maten inne i häcken.. Detta fungerar inte hos mig då jag har behornad bagge. Jag får se hur jag gör.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 02 sep-09 kl 16:32 »
Ett foderbord med nackbom och lagom äthöjd, där det är tillräckligt gott om plats att äta i lugn och ro utan att behöva knuffas, ger inte mycket spill. Då har de ingen anledning att dra ut stråfodret utan de står kvar med huvudet över foderbordet när de äter, mao behövs inga spjälor för att låsa fast huvudena.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

hallstabonden

« Svar #4 skrivet: 02 sep-09 kl 17:47 »
Ett foderbord med nackbom och lagom äthöjd, där det är tillräckligt gott om plats att äta i lugn och ro utan att behöva knuffas, ger inte mycket spill. Då har de ingen anledning att dra ut stråfodret utan de står kvar med huvudet över foderbordet när de äter, mao behövs inga spjälor för att låsa fast huvudena.

Vad mena med nackbom??
Kan du förklara?

lennart

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 02 sep-09 kl 17:53 »
Bilden i denna länk visar jättebra vad nackbom är;

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=72215.msg588265#msg588265
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 17:56 av svekhult-ia »
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

hallstabonden

« Svar #6 skrivet: 02 sep-09 kl 19:21 »
Enkelt!
Då bygger nog jag på detta vis,dock skall detta stå ute.Blir till att göra tak över detta då.Tänkte göra matsplats ute,så sover dom inne.

blizzard

« Svar #7 skrivet: 02 sep-09 kl 23:40 »
Hela huvudet ska vara inne i foderbordet när de äter.Inte något smalt elände där de bara får in läpparna och läppar på någe foder.
Utan att ha kontrollmätt exact rörs detta omkring 17cm mellan brädorna i foderbordet,
Någon tidigare hade här utalat sig angående hornbärande baggar...rörande dessa bör egna mått lämpligen tas fram för den tid som denne vistas med tackorna.
Dvs tackorna har sitt specifica mått medans "baggen" har sitt.

todde

« Svar #8 skrivet: 03 sep-09 kl 12:02 »
hör av dig till mig så har jag precis i helgen genomfört lite industrispionage och fotograferat en foderhäck för får i helgen.
På en klippkurs jag var på

Todde

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 03 sep-09 kl 13:44 »
Kan vi inte få ta del av foderbordsfotona vi andra också Todde?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 04 sep-09 kl 22:54 »
Ja tack todde, vi vill se. Här skall också byggas foderbord innan vintern så goda råd är dyra  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Falin

• -
« Svar #11 skrivet: 06 sep-09 kl 21:36 »
Jag har tidigare haft fårgrindar i ätmodell, (såna man kan köpa) och så ett par lådor utanför för grovfodret och det har fungerat väldigt bra, de har inte dragit in mycket alls. Jag tror som svekhult att om det finns gott om ätplatser så står de lugnt och stilla och äter tills de är färdiga, oavsett hur inredningen ser ut.

hallstabonden

« Svar #12 skrivet: 18 sep-09 kl 19:10 »
Har nu snickrat klart.2.50 långt med tak,inget foderspill

hallstabonden

« Svar #13 skrivet: 18 sep-09 kl 19:13 »
en bild till

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 18 sep-09 kl 21:08 »
Jag har snickrat precis likadana som du Hallstabonden, men utan tak då mina står inomhus... Dessvärre drar de ut höet på golvet, så jag måste komma på nån annan lösning... (Typ hälften av allt hö jag la in hade hamnat på golvet efter ett dygn. De betar ju för fullt fortf, så jag la mest in hö för att "lära" dem, men nu vet jag inte vad jag skall göra..  :()

hallstabonden

« Svar #15 skrivet: 18 sep-09 kl 21:58 »
Jag har snickrat precis likadana som du Hallstabonden, men utan tak då mina står inomhus... Dessvärre drar de ut höet på golvet, så jag måste komma på nån annan lösning... (Typ hälften av allt hö jag la in hade hamnat på golvet efter ett dygn. De betar ju för fullt fortf, så jag la mest in hö för att "lära" dem, men nu vet jag inte vad jag skall göra..  :()

Prova att sänka nackbommen.samt en lite högre kant fram på foderbordet...
Mina har spillt lite,efter sänkning av nackbrädan vart det bättre

Englagården

« Svar #16 skrivet: 18 sep-09 kl 22:32 »
får nog ta o stärka det taket lite på den sista inpostade bilden...
lite snö på det taket så kan du kasta den...
riktiga reglar är ett måste

hallstabonden

« Svar #17 skrivet: 18 sep-09 kl 23:11 »
får nog ta o stärka det taket lite på den sista inpostade bilden...
lite snö på det taket så kan du kasta den...
riktiga reglar är ett måste

Jodå,jag vet....
men dessa baggar skall snart slaktas.sedan blir det förstärkning av taket.

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 19 sep-09 kl 12:41 »

Ja, eventuellt kan en lite högre kant nertill hindra spillet, men sänka nackbommen kan jag nog inte göra eftersom baggen skall få plats med hornen också.. (Jag har ju fått nog av baggar som fastnar som ni kanske läst..  ;)) Jag ska prova med lite högre kant. Idag släppte jag ut tackorna i stora hagen, så något hö intresserar dem inte nu.

JBF

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 20 sep-09 kl 21:12 »

Vad har du för höjd på nackbommen, och mellan den och de nedre brädorna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser