Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  aktivering av getter!  (läst 3073 gånger)

Jessie

• Gäst
aktivering av getter!
« skrivet: 09 feb-06 kl 21:25 »
Hej.. jag och tre kompisar till mig håller på med ett projekt då vi ska aktivera skolans getter...  :)

jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur man kan aktivera getterna i hägnet, vi vet att man kan ha sådana kabeltrummor men vi vet inte något annat ???...är det någon annan som vet något??? Vore jätte bra med svar!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:aktivering av getter!
« Svar #1 skrivet: 09 feb-06 kl 22:35 »
Smaskiga grenar att gnaga på, stångas med och klia sig på. Släpa in ett helt träd vetja.

Och mina tycker att det är jättekul om jag hoppar upp och ned på berget med träskorna :-) Fråga mig inte varför men dom blir helt uppspelta och gör likadant, med sina klövar.

Ja, där svarade jag nog mig själv varför dom gör så....lika/lika.

Men jag upplever det nog så att det är svårare att få getterna att SLUTA aktivera sig. Hittar på bus mest hela tiden ju.

Jessie

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 feb-06 kl 08:28 »
Tack så hemskt mycket för svaret... verkar inte som att det inte finns så mycket att göra mer än grenar och saker att hoppar upp.

Tack så mycket...!  

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 10 feb-06 kl 20:18 »
Jag har kastat in en fotboll till min get. Bollen ligger inte kvar på samma plats i boxen så den gör nytta samt en stor plast dunk i rep som den kan buffa på.  :D

Grenar stora som träd är tacksamma. Folk tror jag är galen som drar in träd i lagårn men det gör nytta. :o

Annars så är dom duktiga på att hitta på bus. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Farsan50

« Svar #4 skrivet: 14 feb-06 kl 09:37 »
Julgranar ger mycket nöje
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #5 skrivet: 19 mar-06 kl 09:47 »
Lite sent med dett asvar kanske men Bättre sent än aldrig!  ;)

Aktiveringsboll med lite gods i! Såndär till hundar!
Jag har använt en boll som är till kaniner och det funkar lika bra!

Brukar peta i lite havre i den och dom älskar den!

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 02 mar-07 kl 20:03 »
Och det här är ännu senare, men ändå:  Mina uppskattade alltid en promenad.  I vilt tillstånd torde de gå flera kilometer dagligen, så Du får också lite kondis!  Ha lite godis i fickan och gå raskt när Ni bara är på väg nånstans, men ganska långsamt, utan att stanna helt, när det finns nåt att äta.  Se även Mackenzies bok Goat Husbandry, kapitlet om Control of Goats.  Där står lite om hur flocken fungerar.  Och mina getter verkade ha läst den boken iaf.  Titta nog på dem så lär Du Dej snabbt vad de gillar.  Böj ner grenar åt dem.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare
gorlan, Tli, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser