Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Har min saft möglat?!  (läst 25074 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Hjälp! Har min saft möglat?!
« skrivet: 29 aug-09 kl 18:51 »
Upptäckte att det var lite gulaktigt gojs längst upp på flädersaften i
mina flaskor i kylen. Och det simmar omkring lite ljusa diffusa saker
i själva saften. Är det så det ser ut när det möglat? Dör möglet om
man kokar upp saften, eller finns det ändå gift kvar så att man inte
bör dricka den?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Hjälp! Har min saft möglat?!
« Svar #1 skrivet: 29 aug-09 kl 20:41 »
När saft möglar brukar det bli vitt ludd längst upp. Och min erfarenhet är att det bara brukar vara enstaka flaskor som eventuellt får mögel, det är aldrig så att alla flaskor från ett saftkok möglar samtidigt. Jag har aldrig varit med om att man har kokat om saft som har möglat, om den verkar bra för övrigt så dricker man upp den snarast efter att ha tagit bort det synliga möglet. Mögel som växer där det har god tillgång på fukt och näring (som i saft) lär utveckla mindre aflatoxiner än mögel som växer under magra och halvtorra förhållanden. Enligt den teorin ska alltså t ex möglig saft eller ost (som man ju avsiktligt låter mögla) vara betydligt mindre farlig än t ex mögliga nötter eller mögligt bröd.

Hur länge har saften stått sedan kokningen? Smakar den normalt?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 aug-09 kl 12:22 »
Jaha. Tack så mycket för infon.

Det är sex flaskor i kylen och alla ser likadana ut. Den saften är inte kokad heller. De i
källaren har jag inte kollat så vet inte hur de ser ut. Men de är uppvärmda i ungnen
efteråt, när jag kom på att man nog bör koka saften också innan man tappar upp den.
Resten av saften är i massa burkar i frysen. Så det är ingen katastrof om det skulle
vara mögel, men vill ju veta vad det är.. Tror det var ca en mån sedan jag gjorde
saften.

Den luktar helt som vanligt, men har inte vågat smaka på den eftersom jag inte visste
om det var bra eller ej, och eftersom det inte bara ligger på ytan utan liksom är små
genomskinliga saker i hela saften. Men läste om vin att en av "sjukdomarna" kan vara
att det blir pektinklumpar i. Kan det vara det som hänt? Det ser liksom inte ut som
vanligt mögel det på ytan, utan mer som lite gulaktig sörja längs kanten.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

isatis

• Småland
« Svar #3 skrivet: 30 aug-09 kl 15:40 »
Det har hänt mig också att flädersaften får utfällningar efter en tids förvaring. Jag silar om den och har aldrig blivit sjuk av att dricka den. Använder man atamon i saften sker samma sak, dimmiga stråk och en gulaktig hinna på ytan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 30 aug-09 kl 16:17 »
Under alla förhållanden kan man säga att om saften smakar som den ska, så är det ingen som helst fara att dricka den.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 aug-09 kl 21:02 »
Tack för era svar. Jaha, okej. Blir det det med konserveringsmedel också är
det nog nån pektingrej eller nåt. Jag provade att skaka flaskan, som man
skall göra med vin om det blir pektinklumpar i och då försvann det. Jag smakade
också och den smakar väldans bra :) . Så då är det väl ingen fara då. Tack så
mycket!

Silje A

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 10 dec-09 kl 03:24 »
fläder saft får ofta lite grummel i botten de är ingen fara alls... det är väll som med fruktkött att de kan samlas i botten

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 dec-09 kl 06:34 »
Jag förvarar saften fryst. I en plastlåda med lock, man kan ta med sked vad man behöver för stunden, och späda med vatten. Man få alltid kall saft, behöver inga konserveringsmedel då heller.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 dec-09 kl 16:38 »
Åh, det var ju smart att ta med sked! Det har jag aldrig tänkt på.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 jul-10 kl 20:14 »
Hjälp,min flädersaft har också möglat!

Elle..citronerna har gjort det, ska jag slänga allt, eller bara fiska upp möglet  och tappa upp det som vanligt? *kluven*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #10 skrivet: 18 jul-10 kl 20:39 »
Hjälp,min flädersaft har också möglat!

Elle..citronerna har gjort det, ska jag slänga allt, eller bara fiska upp möglet  och tappa upp det som vanligt? *kluven*

Samma har hänt mig också ... väntar på svar   :-\ ???  :-\

Björn T

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 19 jul-10 kl 18:07 »
Min senaste saftsats hade också fått lite mögel överst på citronerna. Plockade försiktigt bort det översta lagret och silade sedan saften som vanligt, den smakar som den brukar göra.
För att vara säker kan man ju hetta upp saften efter att man har silat den.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 19 jul-10 kl 18:17 »
Om man kokar saften är det garanterat ofarligt, men om man har en kallrörd saft är det ju inte så bra, det blir en annan saft. Om det bara är lite på ytan har jag inga problem med att bara ta bort det mögliga, och med en soppslev eller liknande ta bort en del av vätskan runt möglet. Oftast får man en felfri saft i alla fall.

Jag tror att vi är för dåliga på att lite på syn, lukt och smak. Om saft eller annan mat efter lagring ser rätt ut, luktar rätt och smaker rätt, då är den med stor sannolikhet rätt och ofarlig att äta/dricka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 jul-10 kl 20:47 »
Men det räcker väl kanske att hetta upp till 74 grader, som mjölk för att bli pastoriserat?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Byracka

• -
« Svar #14 skrivet: 19 jul-10 kl 22:35 »
Men det räcker väl kanske att hetta upp till 74 grader, som mjölk för att bli pastoriserat?

70-80 grader räcker för att döda mögel och sporer däremot inte för att ta bort eventuellt toxin.

Ni kanske skall överväga att inte låta saften dra flera dagar i rumstemperatur.
Antingen låta den dra i kylskåp eller bara en kortare tid i rumstemperatur.
Själv slår jag på kokande vatten och när det svalnat silar jag av och slår på nytt vatten.
Sedan kokar jag upp utdraget med citronskal, citronsaft, citronsyra och socker och buteljerar det varmt.

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 jul-10 kl 23:16 »
Den stog betydligt svalare än normal rumstemperatur....Men kylen va full..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 19 jul-10 kl 23:24 »
Ja, jag är ensamstående och har en fullhög kyl/sval. Det finns inte skuggan av en chans att jag skulle kunna få plats med en 10 l gryta med saft där. Och mindre är inte lönt att koka (nu kokar jag ingen saft alls i år, hade jag tänkt, men andra år har jag gjort det och tänker göra igen). Äter folk ingenting, eller handlar de varenda dag? Hur sjutton får folk plats att ha saften i kylskåpet?!

Däremot ska min jordkällare renoveras, och matkällaren i huset ska återställas, den korkade förre ägaren rev den  >:(, så då ska det finnas plats att ställa saker svalt, och att förvara alla burkar och stapelvaror man vill ha hemma. Det är ju det som är fördelen med eget hus på landet, att man får plats med sådant.

Annars får man ha en extrakyl som man sätter igång vid behov...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #17 skrivet: 19 jul-10 kl 23:50 »
Jag skulle inte våga ha flädersaften nån annanstans än i kylskåpet så här års och med lite trixande får jag in min tiolitersgryta... ;) Fyra barn hemma just nu och handlar inte varje dag.. :D När den är tappad hamnar den dock i burkar i frysen.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Byracka

• -
« Svar #18 skrivet: 20 jul-10 kl 07:59 »
Ja, jag är ensamstående och har en fullhög kyl/sval. Det finns inte skuggan av en chans att jag skulle kunna få plats med en 10 l gryta med saft där. Och mindre är inte lönt att koka (nu kokar jag ingen saft alls i år, hade jag tänkt, men andra år har jag gjort det och tänker göra igen). Äter folk ingenting, eller handlar de varenda dag? Hur sjutton får folk plats att ha saften i kylskåpet?!

Själv har jag raggat tag på 2 extra kylar som jag kopplar in vid behov.
Detta har gjort hanteringen vid slakt och svamp-bärplock mycket lättare.
Har man bara lite tålamod dyker det upp sådana gratis eller nästan gratis på blocket.

http://www.blocket.se/goteborg/Kyl_och_frys_28515009.htm?ca=16&w=2

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 20 jul-10 kl 08:04 »
Jo, min permanenta kyl är också ett blocket-fynd, det är inte inköpspriset som är problemet, det är att få plats med dem på ett rimligt sätt, och att hålla nere driftskostnaden. Men när jag renoverat i källaren ska jag försöka klämma in en kyl till där. Och helst en frys...

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser