Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderärtor till får?  (läst 5645 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
foderärtor till får?
« skrivet: 29 aug-09 kl 15:27 »
Hej,

Jag har köpt foderärtor eller gula ärtor, blir inte riktigt klok på vad det igentligen är*, av vår lokale bonde. Jag ger ärtor till grisarna och planerar att ge blanda i fårens kraftfoder också. Är det någon som ger sina får ärtor? Vilken inblandning ska det vara i så fall?

Hälsningar
Karina

*Ärtsoppan blev i alla fall jättegod :D
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Hugomannen

• Södermanland
SV: foderärtor till får?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-09 kl 17:44 »
Hej
Jag har fodrat mina får med ärtor i 3 år nu. Vi odlar själva och vi hade gott om ärtor ett år så jag provade att ge dem. Har fungerat bra. Tackorna får i samband med lamningen ungefär 25% ärtor och 75% spannmål beroende på näringsinnehållet i ensilaget. Lammen äter gärna i lammbaren. Fri tillgång på både ärtor o spannmål. Första året blötte jag ärtorna innan så de hade lättare att tugga i sig dem, men nu får de dem torra. Verkar gå lika bra. Hittar inga osmälta i träcken i vart fall. De små lammen ger jag dock uppblötta. Verkar föredra det. Se upp så det inte surnar bara.
 Jag har texel som lammar i jan/feb för att ha slaktmogna lamm till våren samt lite päls som lammar traditionellt. Tycker de växer och producerar precis lika bra på ärtorna som koncentratet. Billigare är det också. Vet inte om ngn annan har andra erfarenheter?
Mvh / Marie
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #2 skrivet: 29 aug-09 kl 18:37 »
Va bra! Då ska jag pröva ge dem 25% ärtor, jag har prövat ge dem lite havre med krossade ärtor och det gillade dom. Är av princip mot det här med koncentrat så det känns bra att hitta ett lokalproducerat ekologiskt alternativ. Tror att jag fortsätter att krossa ärtorna men det var ju intressant att man kan ge dem hela.

Hälsningar
Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 29 aug-09 kl 19:18 »
Går fint med 25-50 procent. Krossa dem inte, de äter hela.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #4 skrivet: 30 aug-09 kl 21:58 »
Ok, då vet jag. Tack för svaren.

gård t salu

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 06 sep-09 kl 07:43 »
En fråga från mig också...
Ärterna, ska dom blötläggas innan dom ges hela?
Mvh

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #6 skrivet: 21 sep-09 kl 21:15 »
Jag ger ärtorna torra!
//karina

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 sep-09 kl 22:45 »
Vilken sorts ärter menar ni? Bara foderärt? Nån särskild sort? Jag har nämligen fått tag på korn- foderärtblandning men tydligen är det inte alls bra för mina grisar. Finns det inga nackdelar med att ge foderärt till får?

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #8 skrivet: 24 sep-09 kl 09:29 »
Jag har ärtor som man gör ärtsoppa på.. Bonden kallar dem för foderärtor man sa att det är sådana man gör ärtsoppa på.. men de är inte brokblommiga utan vitblommiga.. Av vad jag förstått ska de vara bra att ge till grisar, får och höns... Rätta mig gärna någon om jag har fel?

//Karina

hustran

« Svar #9 skrivet: 24 sep-09 kl 17:38 »
Det spelar nog ingen roll vilka ärtor det är. Vi fick ett år några säckar som vi hyskade in i foderblandningen. Ingen dog. procenten var inte särskilt hög vad jag minns.

Mushi

« Svar #10 skrivet: 24 sep-09 kl 21:09 »
Jag byggde denna vår proteinet fårens i högdräktighetsutfodring på foderärtor. Jag fick fram en bra foderstat enl. mitt kalkylprogram (hö spetsat med toppensilage, betfor, havre, foderärtor). Men en tacka fick lätt accidos. Jag upptäckte och behandlade tidigt så det gick bra, men när hon lammat och stog i lamningsbox såg jag att hon sorterade bort ärtorna. Så det var nog förklaringen till hennes acidos. Hennes lamm var stort och fint.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser