Att Du inte vill ha killingar än kan ju jag förstå, men bocken tycker att det är fel, fel, fel. Hans främsta livsuppgift, enligt egen uppfattning, är att göra flera små, och med sin kropp skydda "kvinnor och barn" mot rovdjur och andra faror. Så när Du skiljer honom från hans flock, då blir han stressad. Att han inte gör mera än reser sig och visar sig vacker tyder på att Ni har en god, fredlig kontakt. Om han ville, skulle han kunna ge Dig en stadig smäll med en hornspets innan Du hinner reagera. Men han väljer att "dansa" framför Dig, och det är visserligen en inbjudan till brottning, men inte fientligt.
Jag tror att det är ett gott råd att försöka rida ut tiden han är skild från flocken. Inse att han inte är sig själv när han inte kan fullgöra sina plikter. Och sedan, när hans stress lagt sig och allt är som det ska (enligt honom), återuppta Er vänskapliga relation.
Dock ska man förstås försöka göra sig förstådd på deras språk, för de kan ju inte lära sig svenska! Liten parlör:
* Gnid med flata handen upp och ner på bogen och/eller annan del av kroppen
- "Jag får Din doft, Du får min doft, då kan alla nosa sig till att vi tillhör samma flock och är vänner"
* Om Du kommer åt utan att kiva med honom, lyft upp en del av honom från marken
- "Titta, så mycket starkare jag är än Du, och vi är vänner ändå"
* Om Ni kommer i gräl, försök ha omkull honom!
- "Så här mycket starkare är jag än Du!"
* Dra i hornen eller håll fast i hornen
- Nu vill jag kämpa och slåss lite.
* Åsamka honom smärta
- "Nu vill jag slåss på allvar, här finns brunstiga getter!!"