Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga bo med arbetsbodar?  (läst 18337 gånger)

AliceIUnderlandet

• Skåne
Bygga bo med arbetsbodar?
« skrivet: 26 aug-09 kl 21:15 »
Jag drömmer om ett alternativt boende och har fått en idé på hjärnan men vet inte om den fungerar och är laglig. Idén är att köpa en bit mark, hitta två eller tre arbetsbodar/baracker och bygga samman dem. Hur funkar det med byggnadslov?

Är det fler som går i samma tankar eller som redan bor i vagn så kom gärna med tips!

Henrik.S

SV: Bygga bo med arbetsbodar?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-09 kl 21:40 »
Allt är väl en smaksak men inte bättre att satsa på ett gammalt torp?? Finns ett orginal inte långt från mig som bor i 2 sammanbyggda baracker som han byggt ordentligt tak över, har för mig det sticker upp en skorsten på ena sidan oxå  :) ser inte så tokigt ut och de har stått i över 20år nu utan bygglov men han har då inga klagande grannar eller liknande som stör sig av detta  ;)
//Henrik

AliceIUnderlandet

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 aug-09 kl 21:59 »
Allt är väl en smaksak men inte bättre att satsa på ett gammalt torp?? Finns ett orginal inte långt från mig som bor i 2 sammanbyggda baracker som han byggt ordentligt tak över, har för mig det sticker upp en skorsten på ena sidan oxå  :) ser inte så tokigt ut och de har stått i över 20år nu utan bygglov men han har då inga klagande grannar eller liknande som stör sig av detta  ;)

Eftersom jag bor i Skåne är det svårt att få ett dugligt gammalt torp för en relativt billig peng. Men jag håller utkik! :) Har vänner som bott i bodar men de har varit fristående och inte sammanbyggda.

Vargerik

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 aug-09 kl 22:03 »
Jag TROR, att så länge det är hjul på bodarna= flyttbara, så är det ingen som kan gnälla.

AliceIUnderlandet

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 aug-09 kl 22:19 »
Jag TROR, att så länge det är hjul på bodarna= flyttbara, så är det ingen som kan gnälla.

Det är också vad jag hört men jag vet inte heller om det stämmer helt och hållet...

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #5 skrivet: 26 aug-09 kl 22:20 »

Jag tror att du har helt rätt i det! De räknas som "mobila" och går väl under samma rubrik som husvagnar, flyttstall o.likn. Det kan ju i och för sig vara olika bestämmelser lokalt. Kolla för säkerhets skull med din kommun.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 26 aug-09 kl 23:26 »
Nä så lätt ska ni inte tro att man kommer undan storebror. Användandet avgör. En husvagn kan vara bygglovspliktig om den används som byggnad. Men det är ju alltid en tolkningsfråga.

Min filosofi är att man ska inte tro att man kommer undan med en massa påhitt och konstruerade egna lösningar. Antingen så kör man "vitt" - och söker de tillstånd som krävs. Eller så kör man "svart" och är beredd att ta konsekvenserna. Håller man sig väl med grannarna går det i regel bra.

Jag kör "svart".

AliceIUnderlandet

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 aug-09 kl 23:31 »
Nä så lätt ska ni inte tro att man kommer undan storebror. Användandet avgör. En husvagn kan vara bygglovspliktig om den används som byggnad. Men det är ju alltid en tolkningsfråga.

Min filosofi är att man ska inte tro att man kommer undan med en massa påhitt och konstruerade egna lösningar. Antingen så kör man "vitt" - och söker de tillstånd som krävs. Eller så kör man "svart" och är beredd att ta konsekvenserna. Håller man sig väl med grannarna går det i regel bra.

Jag kör "svart".

Jag vågar inte riktigt köra svart eftersom jag har barn. Dessutom befinner jag mig i ett ganska dyrt och trångbott landskap där grannarna tyvärr inte allt för sällan lägger näsan i blöt.

Rödskägg

• Småland
« Svar #10 skrivet: 27 aug-09 kl 17:35 »
Hjul eller inte spelar ingen roll, permanent uppställning det är det som räknas. Tänk om man skulle behöva bygglov varje gång man ställde ut en container eller ett lösflak bortsett från kommunens och polisens tillstånd.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #11 skrivet: 27 aug-09 kl 17:41 »
Men har du hjulen kvar och bygger samman dom genom att ta upp ett dörrhål i båda eller använda befintliga så kan man ju alltid flytta dom om nån klagar. Man får ju alltid några dagar på sig att rive med vitesförläggande. Eller?

Så skulle nog jag göra samt hålla mig väl med grannarna :) Insynsskydd har räddat många ;)

För övrigt. Ja, det går bra att bo så men det är klent med isolering i dom och bodarna är inte särskilt billiga.,,
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Rödskägg

• Småland
« Svar #12 skrivet: 27 aug-09 kl 17:45 »
Jo, men svaret på frågan är att man behöver bygglov, sedan kan man välja att skita i det och ta konsekvenserna om det blir några. Man kan skita i rödljus också...
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Snickarn

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 27 aug-09 kl 18:19 »
Man kan skita i allt! :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 27 aug-09 kl 22:43 »
Precis :)

Att det är klent med isolering kompenseras ju av att det (troligtvis) inte rör sig om så många kvadrat. Har du dessutom en vedkamin och tillgång till lite ved så är det ju absolut ingen fara :)
//Snickarn

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 27 aug-09 kl 23:55 »
Hade jag varit i din situation med en viss osäkerhet och dessutom barn - men samtidigt intresserad och verkar ha rätt driv - skulle jag testat på det som sommarboende och utgått från det. Fastnar man för det så kör på annars skit samma. Andra galna idéer väntar.
Men att börja nu tror jag kan vara avskräckande om du inte är riktigt tuff...  8)

Men då hade du väl å andra sidan inte frågat om tillstånd!   ;)

Nä - fundera och leta efter nått bra nu under vintern och kör i gång i vinter/vår så är du igång i nästa vår/sommar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 29 aug-09 kl 22:08 »
Om boden står på hjul så behöver den inte vara permanent...
Dvs den flyttas då och då... 
Vill man ha 2 bodar så kan man ha en täckt brygga i mellan... 

Tar du därimot av hjulen och ställer den på plintar så är risken stor att du kommer få krav om bygglov och likande på dig...

Annars så har du ju sommar byarna som finns runt om kring där du kan göra rejäla klipp ibland...
DOcj kan det vara svårt att få banklån då många av stugorna står på ofri grund....
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 29 aug-09 kl 23:30 »
Ett examensarbete från Chalmers Arkitektur, med ritningar och byggbeskrivning:

KatBo - om hemlöshet och en bostad för ett svenskt katastrofscenario

http://baler.se/projects/PDF/KatBo_LQ.pdf   filstorlek 4,2 Mb

CONTILIVING:

Citera
Det  här  examensarbetet  har  gjorts  i  samarbete med  Fager  Teknik AB  i
Sandviken. Uppgiften har gått ut på att arbeta  fram  en  lösning på den
bostadbrist som råder i stora delar av Sverige. Genom att använda oss av
en 20-fots container har vi skapat en bostad ämnad för studenter. Denna
är tänkt att användas som temporärt boende och kan lätt fraktas till nya
städer  med  hjälp  av  lastbil,  fartyg  eller  tåg.  Arbetet  började  med  att
göra en grundläggande research som innefattade byggnadskonstruktion,
inredning, compact living, materialval samt vad som fnns på marknaden
idag. Efter researchen gick arbetet över i skissfasen, där fera olika förslag
på  planlösningar  och  inredning  arbetades  fram.  Ett  av  förslagen  valdes
sedan  ut  för  en  vidare  fördjupning  där  vi  gick  igenom  inredning  och
konstruktion mer detaljerat. Slutresultatet blev en bostad utrustad med
badrum, köksdel, matplats, arbetsplats, säng samt plats för avslappning.
Allt detta på en så pass liten yta som 13 kvm.

http://medlem.spray.se/partypolisen/portfolio/exjobb/contiliving.pdf  filstorlek 2,0 Mb
« Senast ändrad: 29 aug-09 kl 23:54 av Foppas fot »

Misse

• nr 9424
« Svar #19 skrivet: 30 aug-09 kl 04:44 »
WoW :D
Härliga inspirationsbilder!!
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

957 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser